null Beeld

Docu: Koppen XL: Daten in de dancing

Oké, de naam Dancing Heidelicht klinkt misschien minder blits dan La Rocca, Cherry Moon of Fuse, maar er gelden dezelfde frivole wetten.

Katrien Depecker

Steelse blikken worden over de dansvloer heen en weer geworpen, tijdens het dansen zakken mannenhanden steeds lager om de onderste regionen van de vrouwenrug te verkennen, en wie het goed aanpakt, kan zijn dubbelbed eindelijk nog eens ten volle benutten. Enige verschilletjes: in Dancing Heidelicht schalt er geen dubstep uit de boxen – liever wordt er op schlagers gewalst. Het zijn niet de blacklights die de boel opleuken – daar zorgen de sanseveria’s op de vensterbank voor. En er wordt niet gefeest tot zes uur ’s ochtends, maar tot zes uur ’s avonds. Want Dancing Heidelicht, zo begreep u al, is vooral gericht op een ouder publiek. Weduwes en weduwnaars trekken er speciaal voor naar Postel, een gehucht van Mol, in de hoop de pijn van het alleen-zijn te verzachten. De Nederlandse regisseur Frank van Osch maakte er de documentaire ‘Daten in de dancing’ over, vanavond te zien in ‘Koppen XL’.

Frank van Osch «Omdat Postel vlak over de grens ligt, zakken veel Nederlanders er geregeld naar af, om er het beste van België tot zich te nemen. Dan gaan ze trappist drinken in de abdij, en friet eten aan het kraam (lacht). Toen ik tien jaar geleden een film over die grenscultuur aan het maken was, zijn we ook in Heidelicht gaan draaien. Ik wist meteen: 'Deze plek moet ik onthouden.' Want het is toch fascinerend: hoe gaat dat met de liefde, als je ouder wordt?

»We hebben drie nieuwe koppels gevolgd en de weduwe Greetje. Zij zegt dat ze naar Heidelicht gaat voor het sociale contact, maar ik denk toch dat ze het niet erg zou vinden als ze morgen tegen een leuke man zou aanlopen. Ze is gewoon wat terughoudender - op latere leeftijd draag je toch een soort rugzak mee, en vind je het fijn om gewoon eens met iemand te praten. Tot je verliefd wordt, natuurlijk, want dat gevoel blijft eeuwig hetzelfde.

»Neem nu Harrie en Christiane: liefde op het eerste gezicht! Ze had hem al weleens een hint gegeven – ‘Je bent een toffe vent’ – en toch heeft ze nog een halfjaar de kat uit de boom gekeken.»

HUMO Maar de eerste keer dat ze naar Heidelicht ging, zat ze wel te wenen op het toilet: ze had er niets te zoeken, vond ze.

Van Osch «Ze was door haar dochter aangespoord om wat vaker buiten te komen. Ze heeft die angst moeten overwinnen, maar nu is ze even gelukkig met Harrie als met haar eerste man.

»Het overgrote deel van de mensen met wie ik gepraat heb, heeft er wél zelf voor gekozen om naar Heidelicht te gaan. Zo wilde Jozef koste wat het kost een nieuwe partner te vinden: hij kon niet alleen zijn. Hij is nu al anderhalf jaar gelukkig samen met Jeanne.

»Ik vond het mooi om te zien hoe die ouderlingen op de dansvloer twintig jaar jonger worden. Daarom heb ik die quote van Jozef er ook in gelaten: ‘Muziek, dat doet iets met de mens.’»

HUMO Ik kan me anders niet voorstellen dat ik op m’n zeventigste schlagers plots goed ga vinden.

Van Osch (lacht) «Weet je waar de aantrekkingskracht van die liedjes in ligt? Ze zeggen véél over het leven van de mensen die naar Heidelicht komen. De flard ‘’s Nachts als niemand het ziet / Komen de tranen van verdriet’, bijvoorbeeld: dat slaat letterlijk op Christiane, die er na de dood van haar man een einde aan wilde maken.

»Ja, schlagers... Ik moet zeggen dat ik er zelf ook een beetje van ben gaan houden.»

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234