null Beeld

Docu: Megafactories

Op de aflevering over de Studio 100-sweatshops waar ongeletterde Indische kindjes met bloedende vingertjes de Bumba-, Mega Mindy- en Piet Piraat-poppen voor hun welgestelde westerse evenknieën naaien, zult u nog even moeten wachten: de veelgeprezen National Geographics-reeks ‘Megafactories’ draait voorlopig uitsluitend om merken van mondiaal aanzien.

In negentien afleveringen wordt het productieproces van evenveel iconen aan een grondig onderzoek onderworpen, van autoconstructeurs als Porsche en Aston Martin over de rum van Bacardi tot het voetbalspel 'FIFA 12'. Vanavond is het de beurt aan Williams F1: we worden meegetroond naar de futuristische fabriek van de renstal van Frank Williams, waar net de laatste hand wordt gelegd aan een splinternieuwe bolide. Een goeie gelegenheid om nog eens een babbel te slaan met de baas zelf: Sir Frank is verlamd aan beide benen sinds hij in 1986 met een huurwagen over de kop ging op weg naar de luchthaven van Nice, maar blijft vanuit een rolstoel zijn legendarische bedrijfje bestieren.

Frank Williams «Gelukkig was ik op het moment van de crash mijn eigen baas, en had ik al een zekere naam gemaakt. Als ik een werknemer geweest was, dan had ik vast en zeker mijn baan verloren.

»Los daarvan moet ik toegeven dat het een heel dom ongeluk was. Ik reed als een gek omdat ik bang was om mijn vliegtuig te missen: was ik iets vroeger naar de luchthaven vertrokken, dan liep ik nu nog gewoon rond. Het is heel zwaar geweest voor mijn familie, en vooral voor mijn vrouw Ginny. Maar ja, het leven gaat verder.»

- Acht jaar na uw eigen ongeluk werd u opnieuw met het noodlot geconfronteerd toen Ayrton Senna in één van uw auto’s om het leven kwam. Hoe kijkt u daarop terug?

Williams «Ayrton was een briljante coureur en een bijzondere persoonlijkheid, op en naast het circuit. Heel geslepen ook: als je met hem aan de onderhandelingstafel zat, kon je maar beter op je hoede zijn (glimlacht). Het was onze job om hem een goeie wagen te leveren, en daarin hebben we gefaald. Naar mijn gevoel is zijn dood mijn verantwoordelijkheid – tot op zekere hoogte: de rest hoort nu eenmaal bij racen.»

- Williams F1 gaat door een moeilijke periode: het is al 127 races geleden dat jullie nog eens gewonnen hebben. Hebt u daar een verklaring voor?

Williams «We staan technisch niet sterk genoeg. En verder… we hebben in het verleden een paar geniale rijders gehad, maar het is niet fair om te zeggen dat we tegenwoordig geen winnaars meer in de cockpit hebben. Het is altijd de wagen die wint. Voor een winnende wagen heb je de perfecte formule nodig, en die formule moeten we terugvinden.

»Het nieuwe seizoen, dat begint op 18 maart in Australië, is wat dat betreft cruciaal: we hebben een volledig nieuwe wagen, een nieuwe coureur (Bruno Senna, de neef van Ayrton, red.) en nieuwe sponsors. En we rijden opnieuw met Renault-motoren: daarmee hebben we in 1997 ons laatste wereldkampioenschap gewonnen. We zijn klaar voor de strijd.»

- Met wie van die geniale rijders uit het verleden werkte u het liefste samen?

Williams «Met Alan Jones (Australiër, wereldkampioen voor Williams in 1980, red.) en Nigel Mansell (wereldkampioen in 1992).

»Nigel was een geval apart: keihard, extreem veeleisend, maar ook enorm dankbaar om mee samen te werken. En niet te vergeten: een echte showman. Hij zat vaak te zingen in zijn bolide. Als hij iemand gepasseerd had, riep hij weleens ‘Goodbye!’ door de radio. Gevolgd door: ‘Next, please!’»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234