null Beeld

Docu: Men of the City

Net als Joris Luyendijk, die op de website van The Guardian een blog bijhoudt over de financiële wereld van Londen (zie Humo 3719), is regisseur Marc Isaacs een buitenstaander in The City, het economische zenuwcentrum van de stad: ‘Het is het stadsdeel waar ik altijd zo snel mogelijk doorheen trek, op weg van West End naar East End.

Voor mij is het altijd een vreemde, zielloze plek geweest.’ Toen de BBC hem begin 2008 vroeg om er een documentaire te draaien, leek het hem ondenkbaar dat hij een verhaal zou kunnen puren uit de levens van de strak in maatpak gehesen types die er de dienst uitmaken.

MARC ISAACS «Ik ga altijd op zoek naar figuren waar ik een zekere affiniteit mee heb. Dat wil nog niet zeggen dat ik hen graag moet zien, maar ik moet er wel empathie voor kunnen opbrengen. Ik dacht dat ik die mensen niet zou vinden in The City. Ik ben erheen getrokken met een zak vol vooroordelen.»

- Maar je hebt je onderwerpen toch gevonden.

ISAACS «Ja. Ik vond een hedgefondsmanager, David, die ondanks zijn status en het soort werk dat hij deed, heel kwetsbaar was. Dat had te maken met zijn persoonlijke situatie: zijn obsessie met zijn werk en het najagen van winst had hem zijn gezin gekost.

»Norman, een type dat beantwoordde aan alle vooroordelen die ik had, gaf me dan weer de kans iets te vertellen over The City in het algemeen. Ik ben ervan overtuigd dat die plek na verloop van tijd deel gaat uitmaken van je persoonlijkheid - de Square Mile (een andere naam voor The City, red.) kruipt onder je vel.»

- Je was een halfjaar aan het werk toen de financiële crisis losbarstte.

ISAACS «Misschien wisten ze bij de BBC dat er iets op til was, maar ik had geen flauw benul. Toen het allemaal begon, ben ik even gestopt met werken – ik was verward en wist niet hoe het verder moest. Toen ik toch besloot om verder te werken, heb ik de crisis bewust op de achtergrond gehouden: de focus bleef op mijn personages rusten.

»Maar de invloed ervan op het leven van David en Norman heeft wel een zeker drama aan mijn film toegevoegd, en een urgentie die hij niet zou hebben gehad als ik hem een jaar eerder had gemaakt.»

- Je heb niet alleen gefocust op zakenmannen: de kleurrijkste figuur in je film is een filosofisch ingestelde straatveger, die zijn werk ziet als onderdeel van zijn persoonlijke ontwikkeling.

ISAACS «Toen ik hem vroeg wat hij precies dacht te ontwikkelen door de straat te vegen, antwoordde hij: ‘Dat is precies de vraag van iemand die is grootgebracht met het idee dat straatvegen iets is voor losers. Ik heb een andere visie op het leven (lacht).' Een heel mooie figuur.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234