null Beeld

Docu: Nieuwe helden – In het hart van de Tour

In de schaduw van de metrosek­suele grootverdieners in Brazilië trekken de dwangarbeiders van de weg zich op 5 juli in Leeds op gang voor de 101ste editie van de Tour de France. Twee dagen eerder kunt u genieten van de niet te versmaden documentaire ‘Nieuwe helden – In het hart van de Tour’. Daarin volgen Dirk Jan Roeleven en zijn crew de Tour van vorig jaar in het spoor van het zelfverklaarde ‘propere’ team Argos-Shimano. Het resultaat is een staaltje cinéma vérité, dat in Nederland al 8.000 mensen naar de bioscoop lokte. Dat Marcel Kittel & co ‘nieuwe helden’ worden genoemd, blijkt met veel meer te maken te hebben dan de vier ritzeges van de kopman.

td

Dirk Jan Roeleven «Onze keuze voor ­Argos-Shimano had meer dan alleen met het cleane imago te maken. De ploeg hanteert een heel aparte aanpak, met een grote nadruk op het groepsgebeuren. In plaats van zich elk individueel klaar te stomen, wordt er vaak samen getraind. Zo is er niet alleen meer sociale controle van binnenuit, er ontstaat zo ook een heel hechte teamgeest. De manier waarop ze Mark Cavendish bijvoorbeeld opfokken onderweg naar de ultieme confrontatie met Kittel op de Champs-Élysées: om duimen en vingers van af te likken.»

HUMO Je hebt wel ontzettend veel geluk gehad. Kittel won vier etappes en in Saint-Malô werd Tom Veelers door Cavendish tegen het asfalt gekwakt. Aan lotgevallen geen gebrek.

Roeleven «Dat Veelers, knecht van de nieuwe spurtkoning, onderuit wordt gehaald door de onttroonde koning himself, en niet door een of andere obscure Oezbeek, was inderdaad een geluk bij een ongeluk. Maar het is vooral het dilemma achteraf – slaan we op Cav zijn gezicht of worden we weer maatjes? – dat de kijker meesleept. ‘Nieuwe helden’ is immers geen klassieke wielerdocu over geschoren benen en met flitsende actiebeelden. Het is een rauwe, vrij kale film, zonder muziek zelfs, waarbij de menselijkheid van de renners naar voren komt. Zoals rode lantaarn Tom Veelers die kapot zit en zegt dat hij zich ‘uitgemergeld’ voelt. Dat vond ik zo mooi.»

HUMO Ook Kittel viel vorig jaar op door zijn intelligente, kritische stem. Een verademing.

Roeleven «Precies, en dat geldt voor die hele ploeg. Manager Iwan Spekenbrink houdt bij zijn scouting veel rekening met de familie en de omgeving waaruit de jongens komen, met hun karakter en intelligentie. Uiteraard is Kittel daar het uithangbord van, maar dé ster van de film blijkt toch John ­Degenkolb te zijn. Terwijl hij in een kleurrijke pyjama naar Bob Marley ligt te luisteren, mijmert hij filosofisch: ‘We weten allemaal hoeveel pijn we gaan lijden en toch willen we allemaal aan die Tour deelnemen. Sterker nog, we doen ook anderen pijn. Eigenlijk zijn we huurlingen, een soort vreemdelingenlegioen.’ Prachtig, toch?»

HUMO Waren de renners ook zo openhartig over doping? Wil de nieuwe generatie – met Chris Froome voorop – dat verleden niet liever begraven?

Roeleven «Deze jongens niet. Ze wilden net een sterk signaal geven, om een duidelijke streep onder dat verleden te kunnen trekken. Marcel Kittel vergelijkt doping nemen met een bank beroven en zou het zijn ouders simpelweg nooit kunnen aandoen. Maar het is alweer Degenkolb die me het meeste raakte: ‘Kleine jongetjes kijken nu naar mij op, zoals ik zelf opkeek naar ­Ullrich en Zabel. Ik kan het echt niet maken om hen te bedriegen, zoals ik me bedrogen heb gevoeld.’ Om er dan aan toe te voegen: ‘Maar zoiets hebben Ullrich en Zabel tien jaar geleden wellicht ook gezegd. Dus waarom zou men mij geloven?’ De spijker op de kop.»


Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234