null Beeld

Docu: Onze dochter heet Delphine

Shakespeare it ain’t, maar voor een portie drama kan u altijd bij het Belgisch koningshuis terecht: ‘Onze dochter heet Delphine’, vanavond en volgende week op Vier, licht het deksel van ’s lands saillantste affaire: die tussen Albert II en barones Sybille de Selys Longchamps. Hoe zou ons land eruit hebben gezien als de geboorte van hun liefdesbaby had geleid tot de echtscheiding van de toenmalige prins en zijn Paola?

sso

We waren wellicht gespaard gebleven van de kunst van Delphine Boël, maar slik uw hoera’s toch nog maar even in: ‘Filip zou prematuur in het zadel zijn gehesen als koning der Belgen,’ zegt journalist Eric Goens. ‘Alleen al daarom ben ik Sybille eeuwig dankbaar.’

Eric Goens «ik pretendeer niet de biograaf van de barones te zijn, maar ik ben toch behoorlijk wat te weten gekomen. Zo is Albert wel degelijk bij de geboorte van Delphine aanwezig geweest. Niet in de verloskamer, maar met de auto rondjes draaiend rond het Ter Kamerenbos. Af en toe ging een vriendin van de barones de prins briefen, die naar verluidt bloednerveus was.

»’t Was een hallucinante situatie: Sybille de Selys Longchamps was getrouwd met Jacques Boël, maar het paar dacht geen kinderen te kunnen krijgen. Plots is er dan toch die zwangerschap, waarop Sybille liegt over de bevallingsdatum. Vandaar dat haar man in geen velden of wegen te bekennen is tijdens de bevalling: hij denkt dat zijn vrouw nog maar zeven maanden ver is.

»Het was niet zomaar een affaire, maar een re latie die twintig jaar heeft geduurd. Na de geboorte van Delphine is Sybille met Albert in Knokke gaan wonen. De inner circle wist dat zij een koppel waren: ze speelden er vadertje en moedertje. En toen Sybille naar Londen verhuisde, werd een speciale telefoonlijn tussen haar woning en het paleis geïnstalleerd.

»Alberts telefoon stond in zijn slaapkamer. (Grijnst) Zo was hij zeker dat Paola, van wie hij tien jaar van tafel en bed gescheiden is geweest, het toestel nooit zou ontdekken.»

HUMO Hoe heb je de maîtresse van de vorige koning zo ver gekregen dat ze haar verhaal voor de camera vertelt?

Goens «We hadden een contract waarin stond dat de documentaire pas zou worden uitgezonden na het aftreden of het overlijden van Albert. De barones is geen wraakengel: ze haalt wel uit, maar ze blijft met liefde en respect over Albert spreken. De man heeft haar een kind gegeven, en kleinkinderen. Sybille deed het niet voor zich- zelf, maar voor haar dochter.»

HUMO Eerder gaf ze ook al een interview aan Le Soir. Klinkt toch behoorlijk berekend: allemaal rond de periode dat Delphine voor de Brusselse rechtbank een DNA-test eist van haar vader.

Goens «Dat snap ik, maar mijn documentaire is geen bewuste strategie, Sybille zat niet in de cockpit. Delphine heeft overigens lang niet geweten waar we mee bezig waren.

»Veertig jaar werd er vanalles over Sybille verteld. Nu wil zij haar versie van de feiten geven – en ontkrachten dat haar dochter een op geld beluste erfenisjaagster is. Dat is altijd haar leidmotief geweest.»

HUMO Uiteindelijk heeft het paleis toch in- gestemd met een scheiding tussen Albert en Paola. Waarom is die er nooit gekomen?

Goens «er was een contract opgesteld tussen het prinsenpaar, met Sybille als derde partij, maar die wilde niet tekenen (het contract stipuleerde onder andere dat de barones geen con- tact mocht hebben met de andere kinderen van Albert, red.). Bovendien heeft de Kerk, die met Opus Dei en de charismatische beweging heel wat invloed had op het hof, een heel vuile rol gespeeld: om nog aanvaard te worden als gelovige, moest Albert van een hoge kerkleider het bestaan van Delphine ontkennen. Hij mocht dus wel scheiden van Paola, maar de reden waarom moest een geheim blijven.»

HUMO Die hoge kerkleider, was dat kardinaal Suenens?

Goens «Zeg ik niet.»

HUMO Danneels dan?

Goens «Zeg, ik ga hier niet alles weggeven! ik wil graag wat kijkers overhouden.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234