null Beeld

Docu: Sing Your Song

Ce soir Calypso, Calypso ce soir: 'Het uur van de wolf' presenteert vandaag een portret van Harry Belafonte, de zanger, acteur en - zo leert ons een rondje research - uitermate geschikte peer die halverwege jaren vijftig een ster werd dankzij 'The Banana Boat Song'.

Redactie

Kent u niet? Dan zullen we het eens roepen: 'Daaaaay-O! Day-ay-ay-O! Iedereen komt...' Enfin, Harry werd dus een ster, kreeg algauw de eretitel King of Calypso opgespeld, en gebruikt zijn stem sindsdien ten bate van zijn zwarte medemens: eerst in de burgerrechtenbeweging, waar hij een vertrouweling was van Martin Luther King, later verbond hij zijn naam aan de strijd tegen honger (Live Aid), aids, apartheid en alles wat niet deugt. Harry komt als je Harry roept.

In 'Het lied van Harry Belafonte' blikken medestrijders en bevriende artiesten als Miriam Makeba (inmiddels overleden), Quincy Jones en Sidney Poitier terug op hun samenwerking met de inmiddels vijfentachtigjarige ster. Maar als u ons toestaat, laten wij Harry zelf aan het woord, en de Britse zangeres Petula Clark (bekend van 'Downtown'), over die keer in 1968 toen ze samen alle gangbare tv-wetten tartten. Een mooi en onthutsend verhaal van, ongelofelijk maar waar, nauwelijks vierenveertig jaar geleden.

Harry Belafonte «Petula, die toen op het toppunt van haar roem stond, had een eigen tv-special op NBC, en ik was haar gast. Toen we samen het antioorlogslied 'On the Path of Glory' zongen, legde ze op het eind, in de wolken over onze prestatie, haar hand op mijn arm. Er was die dag een hoge pief aanwezig van Chrysler, de sponsor van de show, en die was onthutst. Hij wilde dat beeld van blank en zwart die elkaar aanraakten er meteen uit, uit vrees dat hij in de zuidelijke staten geen auto's meer zou kunnen verkopen.

»Petula werd erbij geroepen: zij had, als eigenaar van de uitzendrechten, het laatste woord. Ze nam me terzijde en vroeg: 'Harry, wat vind jij?' Lastige vraag. Wij twee samen op televisie, dat was sowieso een zeldzaamheid in die tijd. We wilden een positieve boodschap uitdragen en daar waren we zeker in geslaagd, maar onze aanraking kon dat allemaal in het gedrang brengen. Ik wilde niet dat ze in de problemen zou komen, of dat haar show zou worden opgeheven. Toen ik haar dat zei, herhaalde ze wat ze me net gevraagd had: 'Harry, wat vind jij? Ik ga waar jij gaat.' En ik zei: 'Als het zo zit, dan gaan we de strijd aan.'

»En dat was dat. De show werd integraal uitgezonden, de pers pikte het verhaal op, en Petula's show is nog jaren een succes geweest.»

Petula Clark «Ik herinner me dat ik nogal in de war was: ik kwam uit Europa, waar we - hoe zal ik het zeggen - een beter perspectief op de rassenkwestie hadden. Ik zag dan ook helemaal het probleem niet.

»Ze hebben het heel sluw aangepakt. Na de take waarin ik Harry aanraakte, werd ik bij de producers geroepen: 'Petula, geweldig! Maar waarom proberen we het niet nog een keer? We hebben een ideetje, heel artistiek, waarbij Harry zo'n twee, of nee, drie meter achter je blijft staan. Naïef als ik was, had ik eerst helemaal niks door. Ik zag dat Harry niet erg tevreden was tijdens die tweede take, maar ik had geen idee waarom. Mijn echtgenoot, die ook executive producer was, gelukkig wel: hij trommelde onze advocaat op, die prompt de tweede take liet vernietigen. Ik heb die avond een kleine bijdrage geleverd aan de burgerrechtenbeweging, maar het duurde dus even voor ik het doorhad (lacht).»

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234