Docu: Something Better to Come

In 1999 ontmoet een Poolse regisseuse een groep dakloze kinderen. De kinderen nodigen haar uit om die avond terug te komen naar hun ‘thuis’, een metrostation waar ze met een zeventigtal lotgenoten proberen te overleven. Uit die ontmoeting volgde in 2005 een eerste documentaire, ‘The Children of Leningradsky’, waarmee Hanna Polak haar eerste Oscarnominatie binnenrijft.

'Voor de kinderen was het vooral belangrijk om van mij te horen dat ze wél waardevol zijn'

Een aantal kinderen troonde Polak mee naar de svalka, een vuilnisbelt net buiten Moskou. De bewoners en hun problemen worden vakkundig genegeerd door het Kremlin, maar krijgen alle aandacht in Polaks meest recente worp ‘Something Better to Come’, vanavond op NPO 2. Als u dacht dat uw living een stort is, think again.

Hanna Polak «Yula, het meisje dat ik voor de documentaire volgde, woont op die vuilnisbelt. Ze heeft een bijzondere, prachtige persoonlijkheid, is sterk en onafhankelijk, en op één of andere manier werden we heel close.»

HUMO U volgde Yula, haar familie en haar vrienden veertien jaar – een beetje zoals Richard Linklater voor zijn ‘Boyhood’. Hoe ging dat precies in zijn werk?

Polak «Ik kwam gewoon naar de vuilnisbelt als ze me nodig hadden. Vaak bracht ik medicijnen mee of voerde ik iemand naar het ziekenhuis, andere keren kwam ik gewoon om te zien hoe ze het stelden.

»Die bezoekjes waren niet evident. Het is strikt verboden om op de vuilnisbelt te komen, dus sloop ik naar binnen en probeerde ik onzichtbaar te blijven. Ik ben een paar keer betrapt, maar kreeg nooit officiële toestemming om de vuilnisbelt te bezoeken – vandaar dat ik de bezoekjes nooit op voorhand kon plannen.

»Het was overigens niet mijn initiële bedoeling om een documentaire te maken over de leefomstandigheden daar. Ik wou hen vooral helpen, en gebruikte uiteindelijk dit medium om hun situatie kenbaar te maken, in de hoop dat ze een beter leven zouden krijgen. Ik had ook nooit gedacht dat het zo lang zou duren om alles te filmen en te monteren.»

HUMO Hoe hebt u Yula en haar omgeving ertoe kunnen overhalen u deelgenoot te maken van hun leven?

Polak «Ik denk dat ze me vooral hebben toegelaten in hun privéleven omdat ze merkten dat ik echt om hen gaf. Ik heb de afgelopen jaren geprobeerd om Yula op verschillende manieren te steunen. Soms vragen mensen me hoe ik haar in zulke omstandigheden kon filmen zonder daar iets aan te willen doen, maar ik heb dat natuurlijk wel geprobeerd. De mogelijkheden en middelen om mirakels te doen gebeuren in het leven van mensen, zijn eerder beperkt.

»Voor hen was het vooral belangrijk om met iemand te kunnen praten, hun dromen en problemen te kunnen delen, en van mij te horen dat ze wél waardevol zijn. Yula beschouwt de film als een grote inspiratie om andere keuzes te maken in haar leven. Niet veel bewoners kunnen dat, de meesten geven het gewoon op.»

HUMO Na de eerste screening, op het International Documentary Filmfestival Amsterdam in november vorig jaar, hebt u de documentaire nog grotendeels aangepast – ondanks de uitstekende receptie. Waarom vond u dat nodig?

Polak «Het IDFA is zo’n belangrijk evenement, ik vond het geweldig om er deel van te mogen uitmaken. Daar kon ik voor het eerst mijn film samen met het publiek zien, en kon ik met hen alle momenten meemaken. Daardoor wist ik al dat ik hier en daar nog aanpassingen wilde maken en bepaalde scènes extra aandacht wilde schenken. Ook ging ik in december terug naar Rusland en kon ik daar bijkomend materiaal filmen – een belangrijk deel van het verhaal dat nog ontbrak.»


Bekijk de trailer van 'Something Better to Come':

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234