null Beeld

Docu: The Entertainer

‘Manneke Paul’ zit erop – jammer, als u het ons vraagt – maar Paul de Leeuw is vanavond wel nog te zien in ‘The Entertainer’, een gloednieuwe fly-on-the-wall-documentaire die de presentator achter de schermen laat zien.

Dollend met zijn geadopteerde zoontjes in de televisiestudio in Almere; karrenvrachten bitterballen wegwerkend in zijn kleedkamer; groen lachend wanneer hij felicitaties voor zijn vijftigste verjaardag in ontvangst neemt; zijn medewerkers ferm de mantel uitvegend op een redactievergadering; grapjes makend in het Vilvoordse kantoor van Jan Segers, waar hij zijn contract bij vtm komt tekenen. Aanrader.

Cees Overgaauw (maker) «Wij – en dan heb ik het over mijn cameraman, mijn geluidsvrouw en ikzelf - hebben Paul de Leeuw gevolgd van oktober vorig jaar tot mei dit jaar.Een televisieseizoen dat cruciaal mag genoemd worden in zijn loopbaan, omdat hij zich als nooit tevoren afvroeg of hij er nog wel toe deed, en hoe het nu verder moest met zijn carrière. Een kwarteeuw lang was hij er namelijk in geslaagd de gunst van het Nederlandse publiek vast te houden, maar de laatste jaren was er wat sleet op de formule gekomen: vooral de ‘MaDiWoDoVrijdagshow’ was een tegenvaller qua kijkcijfers.

»In oktober begon hij dan met ‘PAU!L’, een wekelijks zaterdagavondprogramma waarmee de publieke omroep de concurrentie hoopte aan te gaan met ‘The Voice of Holland’ en ‘Ik hou van Holland’, de grote kijkcijferkanonnen van de commerciële netten. Vanaf het begin heeft hij keihard moeten vechten om het publiek naar zich toe te trekken, na enige tijd ook met succes: die strijd zie je goed in de film.»

HUMO Heeft hij u carte blanche gegeven?

Overgaauw «Er was maar één no go area: wemochten hem niet bij hem thuis filmen, omdat hij z’n privéleven graag afschermt. Maar verder liet hij ons volkomen vrij. Zo mochten we hem filmen in zijn kleedkamer in het DeLaMar Theater in Amsterdam, net voor de officiële première van het theaterstuk waarmee hij voor het eerst sinds heel lang weer het toneel opging: ‘Poephoofd’. Zelf vind ik het één van de meest bijzondere momenten uit de film: om de zenuwen de baas te blijven neuriet hij liedjes, bonst hij met z’n vuisten op tafel, begint hij opeens heel hard te gillen... ’t Is een Paul de Leeuw zoals je ‘m wellicht nog nooit hebt gezien, en dat geldt wel voor meerdere scènes in de film. Eén keer zie je ‘m met een klaterende glimlach afscheid nemen van het publiek - ‘Tot volgende week, mensen!’ – en op het moment dat-ie de coulissen in stapt verdwijnt die glimlach plots als sneeuw voor de zon en verschijnt er een getergde blik op z’n gezicht: er was van alles misgegaan tijdens de show. Op zulke momenten kan-ie echt héél boos worden, hoor.»

HUMO Heeft hij u laten weten wat hij van het resultaat vindt?

Overgaauw «Op zijn eigen manier wel, ja.

»Tot mijn steile verbazing hoefde hij niets van tevoren te zien: de eerste keer dat hij de film zag, was dus bij de première in Utrecht. Ik zat twee stoelen bij ‘m vandaan, en eerlijk gezegd was ik doodsbenauwd dat-ie halverwege de voorstelling vloekend en briesend de zaal uit zou benen – zoiets dóét hij als iets ‘m niet zint, en mijn documentaire is beslist geen hagiografie geworden. Maar vlak voor het einde hoorde ik ‘m opeens schaterlachen, en na het emotionele, ingetogen slot kwam er over twee stoelen heen een grote knuist mijn richting uit, en gaf-ie me een vriendelijke por. Zo van: ‘Goed gedaan, jongen.’ Een hele opluchting.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234