null Beeld

Docu: The Greatest Movie Ever Sold

Jeroen Meus die in 'Dagelijkse kost' Carrefour-producten gebruikt, Danni Lowinski die Cristal Alken drinkt of Witse die met een Lexus rijdt: het zijn allemaal voorbeelden van product placement, reclame waarbij het logo van een product in beeld komt.

Adverteerders proberen nu op die manier de kijkers te bereiken, aangezien die massaal de reclameblokken omzeilen via hun digibox. Morgan Spurlock - die u vast nog kent van zijn bijna-dodelijke fastfooddieet in 'Super Size Me' - maakte er de docu 'The Greatest Movie Ever Sold' over. Volledig gesponsord met product placement!

Morgan Spurlock «Door product placement werden films als 'Iron Man' een kassucces. Dat zette me aan het denken: zou een documentaire een docbuster kunnen worden als hij gesponsord wordt door de juiste merken?»

- Het bijzondere is dat 'The Greatest Movie Ever Sold' product placement juist op de korrel neemt.

Spurlock (grijnst) «Geniaal, hè? Nu, het heeft uiteraard wat voeten in de aarde gehad om sponsors te pakken te krijgen. Bij alle reclamebureaus die we belden, kregen we het deksel op de neus. We hebben dan maar zelf contact opgenomen met zeshonderd bedrijven: luchtvaartmaatschappijen, frisdrankproducenten, fastfoodketens... Ook McDonald's, ja, maar die waren niet geïnteresseerd (lacht). Na negen maanden hadden we onze eerste sponsor te pakken: de deodorantfabrikant Ban. Uiteindelijk kregen we de beoogde anderhalve miljoen dollar bij elkaar: er stond reclame voor onze documentaire op de pizzadozen bij Amy's, op de achterkant van de vliegtuigstoelen van JetBlue Airways, op de verpakking van POM-sapjes, enzovoort. En als je in de Hyatt-hotels de tv aanzette, dan werd je door mij in badjas verwelkomd! We moesten alleen beloven dat we geen negatieve reclame voor hun producten zouden maken.»

- Meer niet?

Spurlock «Eerst haalden ze contracten van vijftig pagina's lang boven: 'We willen het recht hebben om scènes te schrappen', en meer van dat fraais. Dat zie je van hier! We hebben ze verteld hoe ze in beeld gebracht zouden worden, en daar moesten ze maar op vertrouwen. We hebben ze wel allemaal uitgenodigd op het Sundance Film Festival, waar 'The Greatest Movie Ever Sold' in première ging. Toen we al die reclamelui na de screening vooraan in de zaal lieten komen, kregen ze een staande ovatie: ze waren in extase. En een vrouw kwam me zeggen dat ze er een dubbel gevoel bij had: ze wilde onze sponsors steunen door hun producten te kopen, terwijl de film haar daar net voor waarschuwt. Tja (lacht).»

- Wat hoop je met de docu te bereiken?

Spurlock «Dat de kijkers zich bij andere films zullen afvragen wat gesponsord werd en wat niet. En dat ze inzien dat je nérgens meer naartoe kunt gaan zonder producten door de strot geramd te krijgen. Of zoals Ralph Nader me in de film vertelt: het enige moment waarop je niet met reclame wordt geconfronteerd, is in je slaap.»

Bekijk een fragment:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234