null Beeld

Docu: Upside Down: the Creation Records Story

Jonge rockbands de mogelijkheid geven het eigen muzikale pad te kiezen – fuck prefab! – en hun werk op vinyl uit te brengen: met dat simpele idee (en een lening van duizend Britse pond) richtte de Schot Alan McGee in 1983 het onafhankelijke Britse platenlabel Creation Records op.

Hij wist groepen als The Jesus and Mary Chain, Primal Scream, My Bloody Valentine en Oasis te strikken, waardoor het label al snel toonaangevend werd in de indiescene.

De successen gingen hand in hand met de excessen, en in 1999 zette McGee er uiteindelijk een punt achter. Het hele verhaal wordt aan de hand van interviews met McGee zelf, Bobby Gillespie, Noel Gallagher en Norman Blake (van Teenage Fanclub) gereconstrueerd in de docu ‘Upside Down: The Creation Records Story’.

Alan McGee «Het verhaal van Creation Records valt uiteen in twee delen: the fun part en the not-so-fun part. De eerste jaren waren creatief gezien de beste: niemand had ooit eerder voor een platenmaatschappij gewerkt, en iedereen was doordrongen van de Do It Yourself-attitude. We hadden zo veel keer het deksel op de neus gekregen bij de majors, dat we dachten: ‘Dan maar de indie way!’

»En vreemd genoeg bleek dat te werken – nu ja: we trokken wel bands aan, maar verdienden zo goed als niets. Gevolg: een schuldenberg van meer dan een miljoen pond. We zagen geen andere uitweg dan de helft van Creation Records aan Sony te verkopen. In ’92 was dat, meteen ook de start van de minder leuke jaren. Maar het waren wél de lucratiefste jaren.

»Mijn grote droom was altijd om de nieuwe Beatles te ontdekken. Toen ik Oasis voor het eerst aan het werk zag, leek die droom plots niet meer zo onrealistisch. De Gallaghers kenden de reputatie van het label en waren fan van de groepen die we al onder onze hoede hadden: veel moeite heb ik dus niet moeten doen om hen te overtuigen.

»Al had ik ze nooit getekend als ik toen had geweten dat Noel ‘Rattle And Hum’ van U2 een goede plaat vindt (lacht). Serieus: met hun tweede album ‘(What’s the Story) Morning Glory?’ – het best verkochte Britse album uit de jaren negentig! – braken ze wereldwijd door.

»In ’96 waren hun concerten in Knebworth Park in luttele minuten uitverkocht – tweeënhalf miljoen mensen probeerden een ticket te bemachtigen, terwijl er maar 375.000 beschikbaar waren! Daarna brachten we ‘Be Here Now’ uit, en plots werden we uitgenodigd bij de premier in Downing Street, ontmoetten we Nelson Mandela en bleef Bill Clinton bij me logeren – all that bollocks.

»Mensen die denken dat ik met Creation Records gestopt ben omdat we torenhoge schulden hadden, hebben het dus mis: ik kon de Engelse indiescene niet meer ruiken of zien. Ik heb de rest van het label aan Sony verkocht en ben naar LA verkast. En ik voel me hier prima.»

- Niet erg rock-’n-roll, wel?

McGee «Luister eens hier: ik heb enkel groepen getekend die ik zelf briljant vond, omdat ik vond dat hun muziek moest gehoord worden. Maar ons muzikale hoogtepunt hadden we al in ’91 bereikt, toen we in zes maanden tijd Primal Screams ‘Screamadelica’, Teenage Fanclubs ‘Bandwagonesque’ en ‘Loveless’ van My Bloody Valentine uitbrachten. Hoe gedrogeerd ik er in die periode ook bijliep, ik wist: beter dan dit wordt het niet.»

Bekijk een filmpje:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234