null Beeld

Docu: Waiting for August

De home alone generation: niet de snotapen uit de nineties die zijn opgegroeid met ‘Home Alone’ en alle sequels tijdens de kerstperiodes, wél de huidige generatie Roemeense kinderen. Sinds Roemenië in 2007 lid werd van de EU, zoeken veel ouders het geluk en vooral het geld elders in Europa, en moeten hun kinderen alleen zien te overleven.

Teodora Ana Mihai, zelf een Roemeense, kent dat gevoel maar al te goed: als 7-jarig meisje werd ze bij haar tante achtergelaten terwijl haar ouders naar Vlaanderen kwamen om te ontsnappen aan het Ceausescu-regime. Een jaar later kon ze gelukkig volgen, en nu heeft ze die herinneringen omgezet in een documentaire, ‘Waiting for August’.

Regisseurs zijn er om films te maken, wat Teodora dan ook aan het doen is – in Mexico. Een retourtje Mexico bleek net iets te duur, dus spraken we Hanne Phlypo, één van de producenten van de film.

HUMO In de docu volgen jullie Georgiana en haar broers en zussen. Hoe hebben jullie haar gevonden?

Hanne Phlypo «Toen Teodora met het plan kwam om een film te draaien over die home alone generation, ging ze meteen op zoek naar personages. Via via is ze in Bacau terechtgekomen, waar ze de jongste kinderen van het gezin Halmac ontmoette, in een soort van opvangcentrum waar ze na school terechtkonden tot Georgiana hen kwam ophalen. Snel na die ontmoeting besloten we al dat zij het ideale gezin waren voor de documentaire: alle leeftijden kwam erin voor, en de dubbele rol van Georgiana is natuurlijk heel boeiend – enerzijds is ze een gewone puber met vrienden en huiswerk, anderzijds moet ze de moederrol op zich nemen en het huishouden besturen.

undefined

'Georgiana is een gewone puber met vrienden en huiswerk, maar moet ook de moederrol op zich nemen'

»Twee maanden na die eerste ontmoeting – Georgiana was toen 14 – begonnen we al te filmen, met een jonge ploeg en vrijwel geen middelen, om het verhaal niet kwijt te raken. Uiteindelijk hebben we het gezin meer dan een jaar gevolgd, waardoor we voor de kijkers het gevoel creëerden dat ze mee wachten tot augustus, wanneer de moeder terugkomt.

»De persoonlijke link tussen dit verhaal en Teodora’s eigen leven stelt haar in staat om de relaties met haar personages aan te scherpen en hun vertrouwen te winnen, wat de documentaire een extra dimensie geeft.»

HUMO Was Teodora heel aanwezig tijdens de opnames, of was ze meer een vlieg op de muur?

Phlypo «Ik geloof eigenlijk niet echt in ‘de vlieg op de muur’: zodra je met een camera een kamer binnenkomt, verandert de situatie. Er is wel bijna niets in scène gezet; alles wat getoond wordt, is zo uit hun leven gegrepen. Door relatief lang te gaan filmen – we zijn er vijf keer een tiental dagen geweest – probeerde de ploeg op een zo natuurlijk en organisch mogelijke manier het leven van de kinderen in beeld te brengen. Het zijn overigens de personages die in en uit beeld bewegen tijdens de scènes in het appartement, de camera blijft redelijk immobiel – iets anders zou moeilijk zijn in zo’n kleine ruimte (lacht).»

HUMO ‘Waiting for August’ is internationaal bijzonder goed onthaald. Heeft dat iets gedaan aan die situaties in Roemenië?

Phlypo «Niet echt, eigenlijk. Er zijn wel andere films gemaakt over hetzelfde onderwerp en het is goed dat er in de media over gesproken wordt. Teodora heeft wel veel reacties gekregen op de film, onder andere van een vrouw die in het buitenland aan het werken was, zoals Georgiana’s moeder. Na het zien van de film besloot ze om terug te keren en het op een andere manier aan te pakken.

»We hebben veel te danken aan de festivals HotDocs en Visions du Réel: zij hebben ons als eersten opgepikt. Maar dat deze debuutfilm zo veel succes heeft gekend, net als enkele andere Vlaamse documentairefilms het afgelopen jaar, bewijst dat de Vlaamse documentairesector in de lift zit.»


Bekijk de trailer:

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234