null Beeld

Docu: Who Do You Think You Are: Robin Gibb

In het uitstekende BBC-programma 'Who Do You Think You Are?' gaat Robin Gibb - spil van de Bee Gees - vanavond op zoek naar zijn familiewortels.

Zonder te veel te verklappen: langs moederskant treft hij onder andere kommer, langs vaderskant kwel. Nee, dan heeft Robin zelf (61) het beter getroffen: gevierd songschrijver, multimiljonair, eigenaar van een meer dan duizend jaar oude boerderij in Oxfordshire en - ook al heeft het jaren geduurd - in één adem genoemd met de groten in het muziekpantheon van de twintigste eeuw.

Of zoals Marc Mijlemans het verwoordde in 1983: 'Ik was een Bee Gees-fan, een grotere schaduw over je jeugd dan een teenage werewolf geweest te zijn. Mijn broer bekte toen altijd dat The Hollies veel beter waren en de Bee Gees niks meer dan zingende konijnen, maar die luistert nu naar Vivaldi, dus ik zal wel gelijk hebben gehad.'

Robin Gibb «Natuurlijk heeft hij gelijk! Hoor jij soms iemand zeggen 'O, Mozart, die is zóóóó 1780'? En ja: Mozart was een dronkaard en een vrouwenzot, maar je wil 'm toch op zijn werk beoordelen, niet? Wij hebben één van de grootste songcatalogi ter wereld bijeengeschreven, en er blijven maar coverversies van opduiken - Destiny's Child heeft verdorie 'Emotions' gecoverd, hoe hip kun je zijn?»


- Very! Al blijven jullie in de ogen van het grote publiek toch vooral die groep van 'Saturday Night Fever', naar de discofilm met John Travolta. Nota bene één van de bestverkochte platen aller tijden.

Gibb (zucht) «Voor de zoveelste keer: de songs van die plaat waren allemaal klaar toen we een telefoontje kregen van filmproducer Robert Stigwood: of we niet toevallig nog wat nieuwe songs hadden liggen in de stijl van 'You Should Be Dancing', want dat gebruikten ze tijdens de repetities van hun film met Travolta.

»Kortom: zij hebben hun film gebaseerd op onze muziek, en niet omgekeerd. Kom dus niet af met 'de Bee Gees zijn op de kar van de disco gesprongen' of ik spring uit mijn vel: wij zijn zélf uitgekomen bij die zwarte rhythm & blues waaruit later de disco is gegroeid.

»Ik praat er nog wel eens over met mijn vriend Paul McCartney. Toen The Beatles de studio introkken, hadden ze nauwelijks referentiepunten - ze deden gewoon wat in hen opkwam. Met de Bee Gees ging het net zo. Tegenwoordig proberen veel artiesten te kopiëren wat ze elders hebben gehoord, maar wij niet: wij checkten de hitlijsten en besloten het vervolgens helemaal anders te doen. Alleen zo maak je echte evergreens.»

Bekijk 'Night Fever'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234