null Beeld

Docureeks 'The Story of Egypt': exotische weirdo's

De grote troef van de vierdelige BBC-documentairereeks ‘The Story of Egypt’ – over opkomst, ondergang en ruwweg alle andere facetten van het oude Egyptische rijk – is zonder twijfel de gids, tevens auteur van het boek waarop de reeks gebaseerd is: professor Joann Fletcher, een montere, altijd goedlachse en in een te groot zwart kostuum door de Egyptische woestijn hossende dame.

'Joann Fletcher: 'Het laat­ste wat ik wil, is me ­superieur opstellen. Het is geen raketwetenschap hè, het is ­egyptologie.'

Joann Fletcher «De oude Egyptenaren waren niet de dieren aanbiddende, zijwaarts wandelende, exotische weirdo’s waarvoor velen hen houden. Nee hoor, zij waren, net als wij, gewone mensen. Ik kijk niet alleen naar de koningen, maar ook naar de lui die de piramides bouwden – waar sliepen zij? Wat aten ze?»

- Hoe is uw fascinatie voor het oude Egypte eigenlijk begonnen?

Fletcher «Ik was helemaal gék op de typische afbeeldingen, zelfs nog voor ik kon lezen of schrijven – Egyptische kunst oefent een grote aantrekkingskracht uit op kinderen. Maar mijn definitieve bekering kwam tijdens de grote Toetanchamon-tentoonstelling in Londen. Ik was toen 6 – we spreken over 1972 – en ik weet nog dat mijn moeder toen zei: ‘Als je hard werkt op school, kun je later egyptologe worden.’ Mijn mond viel open: ‘Echt? Is dat een beroep dat bestaat?’

»Later op de Barnsley Girls High School hebben ze ’t mij nog proberen af te raden. Het was een leuke plek, maar hun carrièreadvies trok op niks. Ze zeiden: ‘Don’t be silly, girl, jij kunt geen egyptologe worden, jij bent een meisje uit Barnsley.’ Leerkracht of verpleegster: dat vonden ze meer iets voor mij.»

- Heb je één van die opties ooit overwogen?

Fletcher (lacht) «Ben je gek? Ik ging gewoon doen wat ik wilde doen. Ik heb trouwens het laatst gelachen. Weet je wat ze een tijd geleden gevonden hebben in datzelfde Barnsley? Een vracht 2.000 jaar oude munten, gemaakt door Marcus Antonius en Cleopatra! Ze zouden die munten, op het hoogtepunt van hun affaire, gebruikt hebben om hun troepen te betalen.

»Afijn, ik ging uiteindelijk naar University College London. Aanvankelijk ging mijn interesse er uit naar de oude dynastie van de Ptolemaeën en naar de figuur van Cleopatra, maar tegen dat ik aan mijn doctoraatsstudie begon, had ik me al gespecialiseerd in pruiken, versieringen en haar.»

- Haar?

Fletcher «O, je kunt zoveel vertellen over de manier waarop de Egyptenaren leefden... Een voorbeeldje: de metalen spelden die de vrouwen in hun haar droegen, waren messcherp en konden gebruikt worden als wapen. Dat doet je toch even nadenken over de manier waarop die maatschappij in elkaar zat.

»Zo hebben futiele details vaak enorme implicaties. Wist je dat de meeste piramidewerkers konden lezen? Ze moesten namelijk de bouwinstructies kunnen volgen. Of neem nu iets als een goed bewaard boodschappenlijstje: banaal, zou je misschien denken, maar het zegt veel over hun voedingsgewoontes.»

- Nog zulke leuke briefjes ontdekt?

Fletcher «Welja, één heeft me kostelijk doen lachen, van een rijke man aan een pachter: ‘Zoek voor mij lotusbloesems, bloemen en andere planten, om daar boeketten van te maken. En wees niet lui! Want ik weet dat je lui bent en ervan houdt in bed te eten’ (lacht).»

- Je krijgt weleens kritiek van het egyptologie-establishment.

Fletcher (zucht) «Ik doe het niet op de juiste manier, ik draag geen tweed, ik spreek niet netjes… Ik heb een Noord-Engels accent, heaven forbid! De gal die ik soms toegespuwd krijg, vind ik vooral amusant. En daarbij: er zijn veel méér mensen die me op straat aanklampen om me te zeggen dat ik het net fantastisch doe – dat brengt alles wel weer in balans. Het laatste wat ik wil, is me superieur opstellen. Het is geen raketwetenschap hè, het is egyptologie.»


Bekijk de trailer

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234