null Beeld

Doekje voor het bloeden: kunstschilder Michaël Borremans

Michaël Borremans heeft net 'Painted Fruit' achter de rug, zijn tentoonstelling van recente schilderijen bij Zeno X in Antwerpen, en half juni verschijnt bij Ludion het boek 'Whistling a happy tune', een bundeling van zijn tekeningen. Daarin is ook de reeks 'The good ingredients' opgenomen, en dus ook 'Two circles', de tekening die op 'Vantage Point' van dEUS staat.

Redactie


Mijn blik tast enkele tekeningen van Michaël Borremans af, die samen de cyclus 'The good ingredients' vormen: op klaarlichte dag liggen menselijke figuren in geometrische patronen op de grond. Doen ze gymnastiek? Bereiden ze een spektakel voor dat, vermoedelijk door hoogwaardigheidsbekleders, vanuit een helikopter zal worden bekeken? Andere menselijke figuren staan rechtop. Ze hebben zo te zien een andere rol in het geheel: ze lijken het bevel te voeren, of toch op z'n minst leiding te geven. In mijn verbeelding hoor ik hun stem verwaaien - er heersen bladergeruis en vogelzang.

Het duurt niet lang of het tafereel verliest zijn onschuldige air: de ruimte doet mij aan de appelplaats van concentratiekampen denken. Een titel als 'The hostages had to lie down in order to form geometrical figures' brengt mij op weer andere nare gedachten. Zijn die menselijke figuren ook mensen? Neen. Zoals de bomen op deze tekeningen ook geen bomen zijn. Geen natuur, maar een afbeelding van afgebeelde natuur: de kunst van Michael Borremans. En de rest is huiveren.

Michaël Borremans heeft net 'Painted Fruit' achter de rug, zijn tentoonstelling van recente schilderijen bij Zeno X in Antwerpen, en half juni verschijnt bij Ludion het boek 'Whistling a happy tune', een bundeling van zijn tekeningen. Daarin is ook de reeks 'The good ingredients' opgenomen, en dus ook 'Two circles', de tekening die op 'Vantage Point' van dEUS staat.

Michaël Borremans «Tom Barman had me gevraagd na te denken over beelden bij de nieuwe cd van dEUS. Dat kon vanalles zijn, zelfs een videoclip. Maar uiteindelijk ging het toch nog het meest om het artwork van die cd. Ik heb toen een aantal voorstellen gedaan, waaronder mijn tekening 'Two circles'.»

HUMO Een bestaande tekening. 't Kwam niet in je op speciaal voor 'Vantage Point' iets nieuws te maken?

Borremans «Daar geeft dEUS mij natuurlijk om gevraagd, maar ik ben niet goed in zulke opdrachten. Ik voel ze altijd aan als een beperking. Onbewust werk je binnen een keurslijf, en dat vind ik niet interessant. Dat uitgerekend 'Two circles' op die cd staat, klopt niet helemaal, en dat vind ik dan weer wel interessant (lachje)

HUMO Ja, iedereen zal zich afvragen: 'Wat is in godsnaam het verband tussen die tekening en de muziek?'

Borremans «Voilà. Nu, in songs als 'The Architect' en 'Slow' zit een zekere agressie en een zekere drive, die volgens mij ook in mijn tekeningen zit. Er is voor mij dus wel degelijk een verband. Ergens (lacht)


Lees het volledige interview in Humo 3536

undefined


Bekijk een filmpje over de Borremans-expositie 'Weight'

undefined


Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234