Dokter De Zeulder over de kwaliteit van het onderwijs

De komkommertijd wordt traditioneel afgesloten met jammerklachten over de onderwijskwaliteit, want 1 september is in zicht. Maar is het echt zo erg gesteld met de opleiding van onze jongeren? Iemand die de samenleving kent alsof hij er al dertig jaar mee is getrouwd, geeft zijn mening.

'Vroeger was het slechter, en dat was béter'

HUMO Om maar meteen in huis te vallen: bezit de gemiddelde schoolverlater voldoende basiscompetenties?

Dr. Koen De Zeulder «Jazeker. Het is waar: als je aan een doorsnee achttienjarige vraagt wat een basiscompetentie is, dan weet hij van niks. Wat niet van ver of dichtbij met zijn hormonale leven te maken heeft, interesseert hem niet. Maar wat je niet kent, kun je wél hebben. Ik vraag ook nooit aan een patiënt of hij weet wat een brughoektumor is. Ik zeg gewoon: ‘Ik zal je doorverwijzen naar een bekwame collega die dat ding eruit zal halen met een zachtzinnig drilboortje. Mocht het je interesseren: het zit achter je linkeroor, en kun je cash betalen? Mijn internetverbinding doet het al de hele dag niet.’ De patiënt gaat dan opgelucht naar huis, dat kan ik u verzekeren.»

HUMO Ligt uw internetverbinding vaak plat?

De Zeulder «Nooit! Die contante betaling stelt de mensen op hun gemak: handje contantje, net zoals vroeger. Vanaf de middelbare leeftijd blikt de mens graag kritiekloos terug op het verleden. De gemiddelde vijftigjarige is niet beter dan een Woestijnvisser die begint over de gloriedagen van ‘Man bijt hond’ of ‘In de gloria’: dat nostalgische gezwets is even oeverloos als oninteressant.»

HUMO We hadden het over de kwaliteit van het onderwijs.

De Zeulder «Precies.»

HUMO Maar u dwaalt af.

De Zeulder «Beste man, de paden die mijn gedachten volgen, leiden niet langs de dichtgeslibde hoofdwegen. Dat komt omdat ze worden gestuurd door een soort mentale gps: ‘Neem nu effe de Katottenslijkbaan, en daarna linksaf de Lieve Vrouwestrontweg in.’ Voor de oppervlakkige toeschouwer lijkt dat inderdaad op afdwalen. Maar ik kom veel sneller bij het einddoel van mijn redenering dan de gemiddelde volgens-het-boekje-denker.»

HUMO En wat is uw eindconclusie?

De Zeulder «Dat er flink wordt gezeurd over het onderwijs! Maar moeten we het eerst niet even hebben over waarom ik zo’n heldere denker ben?»

HUMO Waarom bent u zo’n heldere denker?

De Zeulder «Omdat het onderwijs zo slecht was: vooral feitenkennis, vervelende grammatica en saaie wiskundeoefeningen. Nadenken hoefde niet. ‘Aha!’ dacht ik als opstandige puber, ‘Dan ga ik dat lekker wél doen!’ En nagedacht dat ik heb, jongens toch! Zelfs terwijl ik achter de grieten zat of met mijn medepubers speelse vernielingen aanbracht aan geparkeerde auto’s of openbare aanplantingen. Nadenken, nadenken, nadenken! Alsof mijn leven ervan afhing. En alléén daarom ben ik geworden wat ik ben.»

HUMO Maar is het huidige onderwijs beter, volgens u?

De Zeulder «Ongetwijfeld! Er is veel minder sprake van domme feitenkennis, en de leerling staat centraal. Maar! Leerlingen staan niet graag centraal. Die willen niet dat iemand continu bezorgd toekijkt of ze hun talenten wel goed ontplooien. Die willen spijbelen, zelfgemaakte mojito’s zuipen en daarna op een marktplein een oude Marokkaanse vrouw aanwijzen en tegen een politieagent roepen: ‘Die heupen, dat kan toch niet echt zijn! Dat mens draagt een bommengordel!’ En dan gierend van het lachen weglopen.»

HUMO Hoe weet u dat allemaal?

De Zeulder «Niet omdat ik de hertogen van Bourgondië in de juiste volgorde kan opnoemen. Trouwens, wat is dat: de juiste volgorde? Dat zei ik destijds tegen mijn leraar geschiedenis. Is dat chronologisch, volgens lichaamslengte, of alfabetisch? ‘Chronologisch!’ antwoordde de man. ‘Aha,’ zei ik, ‘dan is Beethoven een grotere schrijver dan Hugo Claus, want die komt chronologisch eerst.’ ‘Beethoven is geen schrijver,’ zei de leraar. ‘Precies!’ riep ik begeesterd, ‘en dat bewijst dat het concept van de juiste volgorde pure onzin is.’ Ik kreeg twaalf op twintig voor het examen, missie geslaagd! Ja, misschien was het onderwijs vroeger toch wel een tikkeltje beter dan nu.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234