null Beeld

Doomsday

Fasten seatbelts voor - of neen, wacht, gooi de veiligheidsgordels integendeel maar eens helemaal lós voor 'Doomsday', een heerlijk over de top én kop gaande actieflick die slechts uit is op één ding: zoveel mogelijk adrenaline uit uw bijnieren persen.

Deze B-film met de B van berebeestigbangelijk werd gemaakt met de meest nobele bedoelingen die je je maar kan indenken: regisseur Neil Marshall (van de uitstekende horrorfilm 'The Descent') wil het hedendaagse publiek de hartkloppingen bezorgen die hij zelf ervoer toen hij als kind voor het eerst 'Mad Max', 'Escape from New York' en 'Aliens' zag, en in één moeite wil hij het genre van de postapocalyptische thriller (Ha! Hoe fijn om die typische eightiesterm nog eens te kunnen bezigen!) naar nieuwe kinetische hoogten voeren - precies wat ook Robert Rodriguez op het oog had met 'Planet Terror'.

En ja hoor: missie geslaagd! De plot? 'The deadliest virus is about to break out!' en 'There's a new Mad Max in town!' staat op de filmposter te lezen - dat zegt genoeg. 't Is aandoenlijk om te zien hoe Marshall, the ayatollah of rock 'n' rollah, vanuit een welhaast slaafse bewondering hommage staat te brengen aan John Carpenter en George Miller - 'Escape from the Road Warrior' ware een treffender titel geweest - maar tegelijk permitteert de cineast zichzelf een aan de overdrijving grenzende alle-remmen-hoteldebotel-los-vrijheid die ongelooflijk aanstekelijk werkt. De hardste tik van de molen krijg je wanneer de heldin (actrice Rhona Mitra zou de bastaarddochter kunnen zijn van Max Rochatansky en Selena uit 'Underworld') op een uitzinnige rave verzeilt waar enkele honderden dansende freaks zich op de tonen van 'Good Thing' van Fine Young Cannibals (aardige keuze) te goed doen aan een gevangen genomen Britse soldaat: en smáken dat dat doet! Af en toe slaat de prettig gestoorde zotheid helaas ook om in onoverzichtelijke chaos, zoals tijdens de té frenetiek aan mekaar gemonteerde ultieme car chase, maar so what?

Neen, een geestelijk rijker mens zal u hier echt niet van worden, u zal de personages géén gedichten van Dylan Thomas horen reciteren, maar de Snake Plissken in uw binnenste zal - als hij daar nog woont tenminste - honderdennegen minuten lang zitten grijnzen als een dronken wolf op speed. Alle ooglappen af!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234