Dossier Klimaat (2): Serge de Gheldere, de Vlaamse ambassadeur van Al Gore

'Per persoon mogen we per jaar 1,2 ton CO2 uitstoten. In België is dat nu 14,4 ton.' Met zijn film 'An Inconvenient Truth' drukte Al Gore iedereen met de neus op de feiten, deze week gratis dvd bij Humo.

De échte Al Gore vertoeft het gros van zijn tijd in de Verenigde Staten, maar voor onze contreien heeft hij een waardige vervanger aangewezen. Serge de Gheldere werd eind vorig jaar in drie dagen tijd klaargestoomd tot een soort mini-Al Gore en vecht sindsdien met net zoveel vuur tegen de opwarming van het klimaat: 'We zullen onze CO2-uitstoot met 90 procent moeten terugschroeven.'

We spreken hem tussen twee lezingen door in zijn Leuvense KMO. De weersomstandigheden zijn ideaal voor een 'klimaatgesprek': 't is pas april, maar de hemel is azuurblauw en de thermometer piekt een eind boven de twintig graden. De Gheldere toert al een paar maanden door Vlaanderen met zijn versie van Al Gores 'ongemakkelijke waarheid'. Om zijn CO2-uitstoot een beetje te drukken schoof Toyota hem een hybride Prius onder de kont: geen overbodige luxe, want het zijn bijzonder drukke maanden voor de man uit Overijse.


SERGE DE GHELDERE « Eigenlijk heb ik tegenwoordig drie jobs. Ik heb een eigen bedrijfje, Futureproof/ed, dat zich bezighoudt met ecologisch design en duurzaam ondernemen. Ik ben gasthoogleraar bij Groep T in Leuven. En dan investeer ik natuurlijk heel wat tijd in The Climate Project: nooit verwacht dat dat zo'n succes zou worden.»


HUMO Hoeveel lezingen geeft u per week?

DE GHELDERE « Toch zo'n drie of vier. Soms wordt het wat veel, maar de reacties zijn bijna altijd zeer positief. Bij Colruyt dacht ik tijdens mijn presentatie dat de mensen zich een beetje aan het vervelen waren, tot ik vlak nadien een mailtje kreeg van de directie, iets in de zin van: 'We willen CO2-neutraal worden en we beginnen er vandaag nog mee.'»


HUMO Wat kan zo'n bedrijf als Colruyt dan doen?

DE GHELDERE « Héél veel. De meeste supermarkten zijn tegenwoordig haast even fel verlicht als een tv-studio: daar kan ontzettend veel bespaard worden. Ook de routes van de vrachtwagens kunnen beter uitgestippeld worden, zodat die minder kilometers moeten rijden.

» En dan zijn er natuurlijk de producten zelf: ons voedsel is verantwoordelijk voor enorm veel CO2-uitstoot en milieuschade. Eigenlijk is het compleet onzinnig dat wij op elk moment van het jaar alle soorten groenten en fruit kunnen eten - we zijn alle voeling met de seizoenen kwijtgespeeld. We weten ook niet meer waar iets vandaan komt. Wist u dat de langoustines in onze winkels soms in Schotland gevist worden, met de boot naar Thailand gaan om gepeld te worden en dan terugkeren naar Europa? Een trip van 22.000 kilometer! Maar door de lage transportkosten zijn ze toch nog democratisch geprijsd.

» Ik wil maar zeggen dat er voor een bedrijf als Colruyt heel wat mogelijkheden zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen beslissen in één hoek van de winkel alleen seizoensgebonden producten aan te bieden. Zo kan het de klanten op een leuke, niet-dogmatische manier uitleggen hoe die zelf iets aan de klimaatproblemen kunnen doen. Al is het natuurlijk complex: de fair trade-producten komen meestal niet van om de hoek.»


HUMO Da's inderdaad een stevig dilemma: als ik u goed begrijp kan iemand die 'CO2-vriendelijke' producten koopt, de eerlijke wereldhandel niet stimuleren.

DE GHELDERE « Eigenlijk niet, neen. Nu goed, ik denk dat het, ook voor de mensen in de derde wereld, het beste is om in de eigen behoeftes te voorzien. Waarom moeten er in onze winkels in godsnaam boontjes uit Kenia liggen?

» Heb je 'Darwin's Nightmare' gezien, die documentaire over de introductie van de nijlbaars in het Victoriameer? De drijfveren waren bijzonder nobel: via die nieuwe vissoort wilde men de plaatselijke economie stimuleren. Alleen bleek de nijlbaars een ontzettend agressief beestje te zijn: hij gooide het complete ecosysteem van het meer overhoop. Bovendien bleek hij ook nog eens ver van de kust te zwemmen. Gevolg: alleen de heel grote boten, van de heel grote bedrijven, slaagden erin de nijlbaars uit het water te halen. Daardoor werd die vis onbetaalbaar voor de plaatselijke bevolking en moest hij naar het buitenland geëxporteerd worden. Dat gebeurde met vliegtuigen die in de heenvlucht wapens importeerden voor plaatselijke milities. In de documentaire zie je ook hoe de vrouwen uit de streek zich moeten prostitueren om aan geld te raken en hoe de kinderen zich op de karkassen van de vissen gooien om toch nog iets te eten hebben. Een ware nachtmerrie.»


HUMO We gaan er niet alleen met hun vis vandoor: we dumpen ook heel wat van onze producten op hun markt.

DE GHELDERE « Totaal onzinnig. Daarom zeg ik: het is beter om voedsel niet te ver te transporteren. Ook de milieukosten zijn, door al dat heen en weer gevlieg, enorm. Helaas beseffen de meeste mensen niet dat er een link bestaat tussen ons voedsel en het klimaatprobleem.»

(rg)

U vindt het volledige interview met Serge de Gheldere in Humo 3479

'An Inconvenient Truth', aangeboden door Humo en Electrabel

Het wordt een beetje te heet voor onze planeet. Oorzaak: een teveel aan CO2-uitstoot. Met zijn film 'An Inconvenient Truth' drukte Al Gore iedereen met de neus op de feiten. Electrabel nodigt u uit om de film gratis in huis te halen en samen met ons de CO2-productie te verminderen.

Carpoolen met Humo

Strijden tegen de opwarming van het klimaat, een stukje van de wereld zien én vrienden voor het leven maken? Het kan! Via Humo's Wild Site kunt u nu een carpool-partner zoeken: we hebben een virtueel prikbord opgehangen waar u een chauffeur dan wel (een) passagier(s) kunt vinden om samen van en naar het werk, een concert, een feestje of noem maar op te rijden. Niks zo milieuvriendelijk als pendelen naar www.humo.be!

Forumvraag: Hoe probeert u energie te besparen?

Op onze site kunt u ook nog altijd uw mening kwijt over onze forumvraag: hoe probeert u energie te besparen? Eén adres voor al uw energietips: www.humo.be, Forum.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234