null Beeld

Dossier K.

Net als 'De zaak Alzheimer' is 'Dossier K.' een zeer verdienstelijke, in moderne Amerikaanse stijl gefilmde polar die zich even makkelijk laat opsmikkelen als een emmertje popcorn. Meer hoeft dat natuurlijk niet te zijn, maar toch zaten wij zo nu en dan met de tanden te knarsen - en niet alleen omdat wij reeds vooraf weet hadden van één van de allerbelangrijkste plotwendingen (met dank aan Jef Geeraerts, die vorige week in 'TerZake' tot wanhoop van de makers & de distributeur een knoert van een spoiler weggaf).

Erik Stockman

Tijdens de schietpartij in hotel Miami bijvoorbeeld dachten wij handenwringend: 'Waar is de opbouw, waar is de suspense? En ware het niet doeltreffender geweest om die goedkoop klinkende spanningsmuziek te vervangen door een dreigende stilte?' Op zulke momenten merk je dat Jan Verheyen niet over de klasse, het raffinement en de durf beschikte om van 'Dossier K.' de Vlaamse 'Eastern Promises' te maken.

Maar soit: de digitale arend uit de openingsscène verdient een pluim, Jappe Claes munt uit als de koele procureur Bracke, en Koen De Bouw is weer erg goed - vooral in de scènes waarin de granieten huidlaag van Eric Vincke barstjes begint te vertonen (het koffiezetapparaatmoment!). O ja: het Antwerps van de Albanese killer klinkt een beetje als West-Vlaams. Oeps, spoiler!

Bekijk de trailer

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234