null Beeld

Download gratis Humo's Rock Werchter ABC!

Festivaltent groot genoeg voor twee? Iedereen verwittigd in uw stamcafé? Voldoende propere sokken mee? Goed plaatsje gevonden in de treincoupé? Een half maandloon in de portemonnee? Klaar voor een gebalanceerd dieet van loempia en saté? Pilletjes tegen de diarree? Nu nog iets om te lezen op de plee: Humo’s Rock Werchter-ABC!


A van 'Andermaal'

Van alle acts die dit jaar op Rock Werchter geprogrammeerd staan, blijken The Chemical Brothers (foto links) (donderdag, Main Stage, 00.30) de grootste recidivisten: zij komen voor de achtste keer terug. Muse (zondag, Main Stage, 23.00) is er voor de zevende, Lenny Kravitz (zaterdag, Main Stage, 21.35) voor de zesde, Elbow (donderdag, The Barn, 23.15) voor de vijfde en The Prodigy (zaterdag, Main Stage, 23.50) voor de vierde keer. Wees een beetje origineel op de pancartes waarmee u hen begroet.

null Beeld


Volg hier Rock Werchter, live vanop de weide »

B van 'Bloed'

De Britten van Royal Blood (zaterdag, Main Stage, 14.35) voelen zich nog wat onwennig bij de grote hoeveelheden volk die ze tegenwoordig trekken, te oordelen naar deze recente bindtekst: ‘Jullie maken veel lawaai, maar nog niet zo veel als onze wasmachine, dat oude geval in het hok waarin we jarenlang onze drukstbezochte optredens hebben gegeven.’

Ook een goeie, van sludgerockers Red Fang (foto rechts) (zondag, Main Stage, 13.00), vorig jaar op Pukkelpop: ‘Ik stak mezelf onlangs per ongeluk met een vork. Er was bloed, véél bloed. De volgende song heeft daar absoluut niets mee te maken, maar ik wou het toch kwijt.’ En dan nog twee bloedverwanten, zaterdag op Werchter: Angus & Julia Stone (zaterdag, The Barn, 20.15). Als er iets bestaat als witte soul, dan maken zij het. Als er iets bestaat als gerechtvaardigde muzikale incest: ook.

null Beeld


Download hier Humo's Rock Werchter ABC in pdf op uw smartphone, of print het uit »

C van 'Comeback'

Don’t call it a comeback, maar wat dan wél? Vijf jaar na zijn zesde en laatste Faithless-concert op Werchter staat Maxi Jazz (foto links) (zondag, KluB C, 21.15) hier alweer, deze keer bijgestaan door The E Type Boys. Mooi: in een maand waarin we vaarwel dienden te zeggen aan zowel ‘duyster’ (StuBru) als ‘Laika’ (Klara) bewijst Herman Schueremans dat afscheid nooit definitief is. In zijn enthousiasme kiest hij daartoe helaas voor Jazz, een mens die wij in de vergeetput van ons geheugen al lang op water, brood en ‘NCIS’-herhalingen gezet dachten te hebben. Om het helemaal af te maken staat het middels een adrenalinespuit in het hart terug tot leven gewekte Faithless straks ook op Werchter Classic.

null Beeld

Pluspunt: op Rock Am Ring hadden voornoemde E Type Boys naar verluidt ook Elliott Randall meegenomen, de legendarische sessiegitarist die onder andere een paar legendarische Steely Dan-solo’s op zijn naam heeft. Het is voor het waterkansje dat we hém zullen zien – en voor ons zelfrespect – dat we zondag het overlappend geprogrammeerde Kasabian (zondag, Main Stage, 20.45) aan ons voorbij zullen laten gaan.

undefined


D van 'Dilemma'

Mindfuck van jewelste voor liefhebbers van americana/classic rock/zinderende gitaren/charismatische weirdo’s, of anders van betere liveacts in het algemeen: The War On Drugs (foto rechts) (zaterdag, Main Stage, 18.00) en Ryan Adams (zaterdag, The Barn, 18.15) staan nagenoeg gelijktijdig geprogrammeerd. Ons hart (dat nog ligt te zieltogen op de plankenvloer van de Club in Pukkelpop, na hun concert van al bijna een jaar geleden) raadt u aan The War On Drugs op te zoeken, onze kop (tevens hoofdaandeelhouder van onze oren) houdt het bij een stevige knik in de richting van Adams, wegens iets minder alomtegenwoordig de laatste tijd.

null Beeld

undefined


E van 'Eels-wisselbeker'

De Eels-wisselbeker is de prijs die we vanaf heden wensen uit te reiken aan acts die te groot zijn geworden voor de veel te krappe Barn waar ze dienen aan te treden, genoemd naar het concert van E en kornuiten dat hier vorig jaar aanleiding gaf tot vuistgevechten in de regel en een danig slechte dag voor eksterogen allerhande. Genomineerden dit jaar: Patti Smith (foto links) (donderdag, The Barn, 19.15), Oscar And The Wolf (donderdag, The Barn, 21.15), Elbow, Balthazar (vrijdag, The Barn, 18.20) en Die Antwoord. Kom op tijd en vergeet scheenbeschermers noch boksbeugel.

null Beeld

undefined

F van 'Fans'

U ben niet echt, zeg maar, een ontdekker? Bij het leren kennen van nieuwe muziek laat u zich doorgaans blind leiden door de voorkeur van muziekminnende vrienden of beroemde medemensen? Ga in dat geval eens naar The Last Internationale (foto rechts) (vrijdag, Main Stage, 13.00) kijken als de mening van Tom Morello en Brad Wilk van Rage Against the Machine iets voor u betekent: zij werkten mee aan hun debuut ‘We Will Reign’. Let wel: de muzikale raakvlakken tussen The Last Internationale en RATM zijn zéér beperkt. Verder kan talkshowhost James Corden moeilijk zwijgen over Gavin James (vrijdag, The Barn, 14.00) en mogen Matt Damon en Ben Stiller thuis al eens graag een Of Monsters And Men-plaat (vrijdag, Main Stage, 17.40) opzetten.

null Beeld

undefined


G van 'Gebroken been'

Twee weken geleden brak Dave Grohl zijn been in het Zweedse Göteborg, en dus: geen Foo Fighters op Rock Werchter. Bummer: had Grohl de Europese tournee van de Foos gewoon verdergezet, dan had hij niets gedaan wat onder meer Bernard Sumner van New Order, Jimmy Buffett, Amanda Palmer van The Dresden Dolls en Blixa Bargeld van Einstürzende Neubauten hem niet hadden voorgedaan: allemaal stonden ze op het podium met een in gips gestoken poot. Ricky Wilson van Kaiser Chiefs treedt trouwens vaker wél dan niet op met één of meerdere ledematen in het gips. Nu voegen de Foo Fighters zich in het rijtje van Foxygen en Linkin Park, die in gelijkaardige omstandigheden halve tournees op doktersvoorschrift cancelden.

null Beeld

undefined

H van 'Hoe?'

Hoe het komt dat een band als The Van Jets (foto rechts) (zondag, The Barn, 13.25) – radiohits bij de vleet, solide livereputatie en immer sympathiek naar Oostendse garnalen geurend – nog altijd vroeger op de dag geprogrammeerd staat dan pakweg Catfish and the Bottlemen (zondag, The Barn, 14.45) en Tove Lo (zondag, KluB C, 15.25)? We stellen de vraag uitsluitend omdat we hopen dat u over antwoorden beschikt.

null Beeld

undefined


I van 'Iers'

Warme Guinness voor iedereen! Met Gavin James (een Ed Sheeran voor de toekomst, vrijdag, The Barn, 14.00), Roísín Murphy (foto links) (een popdiva uit het verleden, vrijdag, The Barn, 22.30), Damien Rice (zaterdag, The Barn, 22.30), The Script (zondag, Main Stage, 18.55) en Hozier (zaterdag, Main Stage, 16.15) is Ierland het op drie na meest vertegenwoordigde land op het Werchterse podium. Verder zijn er 30 Britse, 19 Amerikaanse, 6 Belgische, 4 Nederlandse, 4 Zweedse, 3 Australische, 2 Franse en 2 IJslandse acts, en telkens één uit Jamaica, Canada, Puerto Rico en Zuid-Afrika.

null Beeld

undefined


J van 'J'

Behalve het doorgaans bovengemiddeld te genieten Alt-J (foto rechts) (vrijdag, The Barn, 20.20) wordt hier dit weekend ook de Britse popzangeres Jessie J (zondag, Main Stage, 15.25) verwacht: op de affiche staat ze gekneld tussen Enter Shikari (zondag, Main Stage, 14.05) en Counting Crows (zondag, Main Stage, 17.05), in wat een shitfest-o-rama met buitensporige proporties dreigt te worden. Van Jessie J onthouden we voornamelijk deze quote, uitgesproken niet lang nadat ze vier jaar geleden – we hebben een rode draad, jongens – haar been brak na een val van het podium. De quote: ‘Dit plaatst alles in een breder perspectief. Ik heb nu meer respect gekregen voor mensen zonder benen.’ Een uitspraak die nog geen klein beetje noopt tot de vraag hoeveel respect ze voordíén had voor mensen zonder benen. Niet veel later brak één van Jessie J’s stalkerfans eigenhandig en met opzet haar eigen been, ‘opdat ze meer op haar idool zou gaan lijken’. Weet dus tussen wat voor volk u zich zult wagen, daar aan de Main Stage op zondagnamiddag.

null Beeld

undefined

K van 'Kravitz'

null Beeld

Lenny Kravitz is niet noodzakelijk meer de Lenny Kravitz van 25 jaar geleden – hij is tegenwoordig in de eerste plaats acteur, fotograaf en binnenhuisontwerper, om te beginnen. Anderzijds: hij speelt op zijn recente tournee wel elke keer ‘It Ain’t Over ’Til It’s Over’, ‘Always on the Run’, ‘Let Love Rule’, ‘Fly Away’, ‘American Woman’, ‘I Belong to You’ en ‘Are You Gonna Go My Way’, en af en toe ‘Mr. Cab Driver’. Jukeboxen die spelen wat wij willen horen, zijn brave jukeboxen.

undefined


L van 'Leentjebuur'

Festivals: het uitgelezen moment voor bands om fans te lokken door middel van één of meerdere secuur uitgekozen covers in de set. Op basis van setlists van de voorbije weken is de kans groot dat u op Rock Werchter onder meer deze gevonden songs zult horen: Michael Jacksons ‘Who Is It’ (bij Christine And The Queens, foto rechts, zondag, KluB C, 19.00), Bill Withers’ ‘Lovely Day’ (bij Alt-J), losse riffs uit AC/DC’s ‘Back to Black’ en Rage Against The Machines ‘Township Rebellion’ (bij Muse), Muses ‘Supermassive Black Hole’ (bij Enter Shikari), Ameries ‘1 Thing’ (bij Hozier), Bob Marleys ‘Could You Be Loved’ (bij Damian ‘Jr. Gong’ Marley, vrijdag, Main Stage, 16.00), Jessie Wares ‘Wildest Moments’ en ‘Every Time the Sun Comes Up’ van Sharon Van Etten (bij Ben Howard, vrijdag, Main Stage, 16.30), Jimi’s ‘Hey Joe’ (bij Pharrell, vrijdag, Main Stage, 23.45), en – nu ja – ‘Champagne Supernova’ en ‘Don’t Look Back in Anger’ van Oasis (bij Noel Gallagher’s High Flying Birds, zaterdag, Main Stage, 19.45).

null Beeld

undefined


M van 'Meezingen'

Smeer uw stembanden voor wat mogelijk de meezingers van deze editie worden: ‘Hungry’ (Dotan, foto links, zaterdag, The Barn, 16.40), ‘Younger’ (Seinabo Sey, zaterdag, KluB C, 15.55), ‘Take Me to Church’ (Hozier) en ‘Hold Back the River’ (James Bay, donderdag, The Barn, 17.15). Afrekening-fanboys en verzamelaars van hippe teenringen: u weet waarheen.

null Beeld

undefined

N van 'Niet te missen'

Jungle (donderdag, KluB C, 18.15), de band rond de Britten Tom McFarland en Josh Lloyd-Watson, heeft één van de meest ter zake doende debuutplaten van 2014 op zak. De groep klinkt daarop als een kruising tussen TV On The Radio en Scissor Sisters, met de Bee Gees aan de microfoon (maar dan eh, goed), en bewees vorig jaar op Pukkelpop al dat dat tot hoogst broeierige livesets kan leiden. De Humo-review sprak toen over ‘een orgasme na vier weken droogneuken’. Not miss.

null Beeld

undefined


O van 'Onherkenbaar'

Een lemma dat niet enkel gedragen wordt door de chronisch gemaskerde SBTRKT (foto links) (donderdag, KluB C, 22.15), maar ook door The Prodigy. Die electropunkgroep bedient zich – viel enkele weken geleden al op Rock Am Ring te merken – op de grote schermen steeds meer van visuals die hun beeltenis danig vervormen. Volgens ingewijden moet dat ervoor zorgen dat het gelooide bakkes van gevorderde veertigers als Keith Flint, Maxim en Liam Howlett de jeugdige energie van hun muziek niet te veel in de weg loopt. Voor het tegengewicht dan weer zéér herkenbaar: Pharrell, generatiegenoot van uw vader maar al in geen 19 jaar een nieuwe rijbewijsfoto moeten laten nemen. Anderhalve week geleden begroette hij de Pinkpoppers overigens met een welgemeend ‘Hello Amsterdam!’, de kans is dus groot dat hij zich op Werchter in Keulen zal wanen. Begroet hem desgevallend met een welgemeend ‘Fick dich’.

null Beeld

undefined


P van 'Pukkelpop'

Welgeteld 18 van de 80 bands op de Rock Werchter 2015-affiche stonden vorig jaar op Pukkelpop. Dat is 22,5 procent in de volksmond. Wat we daar precies mee willen zeggen? U kent ons: geen hol.

undefined

Q van 'Quinze'

null Beeld

Arne Quinze is nog steeds curator van de North West Walls, het streetartluik op Rock Werchter. Tevens de enige aanleiding om het lemma bij de Q te vullen.

undefined


R van 'Revelatie'

Het begrip ‘Revelatie van het jaar’ is er één van de rekkelijke soort, en wees erop voorbereid dat betweters en kritisch om zich heen blikkende muzieknerds u er op Rock Werchter voortdurend mee om de oren zullen slaan. Opdat u af en toe ook eens zou kunnen terugslaan, volstaat het volgende namen en oneliners uit het hoofd te leren:

null Beeld

- Seinabo Sey: ‘Van alle Zweeds-Gambiaanse popfenomenen is Seinabo Sey verreweg de beste Alicia Keys-update.’

- Years & Years (donderdag, KluB C, 15.00): ‘Het werd godverdomme tijd dat iemand Duran Duran naar 2015 vertaalde.’

- FKA twigs (foto boven) (vrijdag, KluB C, 21.30): ‘Eigenlijk de revelatie van vórig jaar, maar wie houdt de tel bij?’

- Ibeyi (vrijdag, KluB C, 16.05): ‘Ik vond ze al goed vóór ik wist dat het twee knappe negerinnen waren.’

undefined


S van 'Spoken word'

Sommige bands zijn het meest gebaat bij snelle, vinnige sets met zo weinig mogelijk praatpauzes (zie: The Vaccines, foto rechts, zondag, The Barn, 16.10), maar je hebt ook frontmannen die hun bindteksten laten uitlopen tot onderhoudende spoken word-sessies. Enkele voorbeelden:

null Beeld

- Ryan Adams: ‘Bedankt om naar het verkeerde concert te komen, mister Black Flag T-shirt daar. Bedankt, dame hier vooraan, ik hoop dat je je telefoon nog hersteld krijgt, ik zie dat je er nu al een song of twee, drie mee zit te klooien – en eh, als dat oké is, zou ik ook graag eens een koffie of zo met je gaan drinken. En bovenal, bedankt voor de kerel achteraan die nu al de hele set met die drie kloteballons zit te zwaaien. Bedankt!’

- Noel Gallagher: ‘Ik zou jullie graag voorstellen aan de band. (Draait zich om) Daar staan ze. (Eén song later) En nu ben ik weg. Jullie zien me niet meer tot ik weer fookin’ muziek te verkopen heb.’

- Bonuspunten voor Guy Garvey van Elbow, die op Rock Werchter 2011, nadat een blaaspop in de massa hem al een halve set op de zenuwen had gewerkt, tot de geïmproviseerde (maar verrassend catchy) meezinger ‘Move the fucking sex doll away / You total fucking weirdo’ besloot.

undefined


T van 'Teletijdsmachine'

Die dag had professor Barabas een bijzondere opdracht voor onze helden: ‘Reis stante pede naar het jaar 1997. De vrienden van Counting Crows zijn op zoek naar een bestaansreden, en rekenen daarvoor op uw hulp. Maar let op: Krimson ligt op de loer.’ Als plots...

null Beeld

undefined

U van 'U'

U zou het met zijn allen normaal gezien iets comfortabeler moeten hebben dan vorig jaar. Zowel het KluB C-podium als The Barn krijgen dit jaar een nieuwe tent: het zou er iets groter moeten zijn dan de voorbije jaren, en voorzien zijn van een beter ventilatiesysteem. Eén en ander zal mogelijk onze Eels-wisselbeker (zie eerder) overbodig maken, maar: eerst ademen, dan geloven!

undefined


V van 'Verrassing'

Precies twee weken geleden waren Mumford & Sons (foto rechts, vrijdag, Main Stage, 21.30) headliners op het Bonnaroo-festival in Tennessee. Op het hoogtepunt van hun set werden bij wijze van verrassing ineens leden van My Morning Jacket, Hozier, Dawes en The War On Drugs op het podium gehaald, alsook Ed Helms (één van de hoofdrolspelers van de ‘Hangover’-franchise én van de Mumford-clip bij ‘Awake My Soul’), om mee te spelen op wat een zinderende en alleszins drukbevolkte versie van ‘With a Little Help from My Friends’ moet zijn geweest. Hozier en The War On Drugs staan dit weekend ook op de affiche, dus wie weet, met een beetje geluk – en we zijn ons ervan bewust dat we veel vragen – zeggen Mumford & Sons straks last minute af en komt pakweg Faith No More vervangen. Duimen paraat!

null Beeld

undefined


W van 'Wie'

Rock Werchter is geen obscure undergroundbijeenkomst, maar toch bestaat de kans dat u tijdens het bestuderen van de affiche op een paar namen stoot die u niet meteen kunt thuisbrengen. Om u te helpen: Jack Garratt (donderdag, The Barn, 14.15) brengt een combinatie van James Blake-elektronica, Pharrells falsetto en – als de bassist weer op zijn eksteroog is gaan staan – de oerschreeuw van Future Islands; van Leon Bridges (foto links, zondag, KluB C, 13.00) mag u in blauwe sigarettenrook gehulde sixtiessoul verwachten; en Kovacs (vrijdag, KluB C, 14.40) is Nederlands bij momenten griezelig intens voor zich uit turende botermelk- en tulpenbollenversie van Amy Winehouse.

null Beeld

undefined


X van 'X-it'

Bloemen noch kransen: u zal dit jaar geen Humo-stand op Rock Werchter vinden. Geen zorgen: ‘Afspraak aan het derde frietkot van links, als je komt van KluB C, de sigarettenstand rechts houdt, dat groepje vreemde dertigplussers gepasseerd bent en het hoofdpodium op halfdrie staat’ bekt even goed!

undefined


Y van 'Yo-Landi Vi$$er'

Trashy pin-up van de rondreizende Zuid-Afrikaanse freakshow Die Antwoord (zondag, The Barn, 22.05). Uit de Humo-review van hun concert op Pukkelpop vorig jaar: ‘Yo-Landi geilt je op aan de bar, zegt dat je moment suprême gekomen is, beslist dan: ‘Ne touche pas’ – en gaat vervolgens de barman de Kamasutra leren.’ Er zijn weinig redenen om aan te nemen dat ze op Werchter een andere indruk zal achterlaten.

null Beeld

undefined


Z van 'Zoiets'

U bent helemaal klaar om straks uit volle borst mee te zingen met de grootste hits van Muse? Keel gesmeerd, luchtgitaar omgegord, blik op oneindig? Zorg er nu alleen nog voor dat u geen mal figuur slaat door domweg de verkéérde lyrics te zingen. Volgens de gespecialiseerde site kissthisguy.com zijn dit vijf van de vaakst fout gehoorde Muse-lyrics.

- U hoort ‘Grey shoes melting in the dead of night’? Dat moet zijn: ‘Glaciers melting in the dead of night’ (‘Supermassive Black Hole’)

- U hoort ‘Ooooonly lesbian on earth’? Dat wordt: ‘Looooooneliness be over’ (‘Map of the Problematique’)

- U hoort ‘You’ll rape the fart police’? Zing toch maar: ‘You’ll wake the thought police’ (‘Resistance’)

Klaar? Klaar!

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234