null Beeld

Downton Abbey - seizoen 2

Deze week hebben we zowaar een kostuumdrama in de aanbieding, zij het niet zomaar één: ‘Downton Abbey’ is de meestbekeken kostuumreeks sinds het legendarische ‘Brideshead revisited’ (uit 1981 alweer) en werd zelfs in Amerika een enorme hype.

Marc Van Springel

Die bijval is niet eens verwonderlijk. ‘Downton Abbey’ heeft namelijk alles in huis wat Britse kostuumdrama’s zo geliefd maakt: schitterende locaties, somptueuze decors, piekfijn uitgedoste personages en een schare ijsgekoelde Engelse schoonheden die met een aristocratisch accent spreken dat – als je er zoals wij een beetje gevoelig voor bent – de koude rillingen langs je ruggengraat jaagt. Voor de dames: vrees niets, er lopen ook meer dan genoeg fraai in het kostuum gestoken roeierstypes van heren in rond.

Het eerste seizoen, dat gesitueerd was tussen de ramp met de Titanic in 1912 en het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, draaide voornamelijk om de pogingen van Lord Grantham (Hugh Bonneville) en zijn Amerikaanse echtgenote (de nog altijd fantastische Elizabeth McGovern) om hun oudste dochter Mary aan verre neef Matthew te koppelen, zodat het kasteel Downton Abbey, om redenen die iets te ingewikkeld zijn om hier uit de doeken te doen, in de familie zou kunnen blijven.

De tweede jaargang staat volledig in het teken van de verandering: nieuwigheden als de telefoon en de gloeilamp beginnen zelfs tot de oerconservatieve wereld van Downton Abbey door te dringen, en ook de in alle hevigheid woedende oorlog beïnvloedt het leven van alles en iedereen. De angst en onzekerheid drukken bij alle rangen en standen op de geesten, en de eerste tekenen van grote sociale omwentelingen steken de kop op. Onder het gelijkvloers roeren zich bij het huispersoneel bijvoorbeeld de eerste stemmen die méér ambitie hebben dan zich levenslang dubbel te plooien voor een beter bedeelde klasse.

Maakt u zich overigens geen zorgen: ‘Downton Abbey’ is plots geen hogelijk ernstig sociaal drama geworden. De romantiek viert meer dan ooit hoogtij, uiteraard met niet zelden tragische verwikkelingen bij zowel de adellijke familie Crawley als hun personeel. Lady Mary en Matthew zijn een gedenkwaardig, ogenschijnlijk gedoemd paar, maar misschien nog wel pakkender is de romance tussen Granthams peroonlijke bediende Mr. Bates en de veel jongere huismeid Anna. Dat één van de populairste personages uit de eerste serie, de voortdurend vitriolen quotes rondstrooiende matriarch van het huis, Granthams moeder Lady Violet (geweldig vertolkt door Maggie Smith) nog nadrukkelijker aanwezig is, is evenmin een slechte zaak.

Als u dat per se wil, zou u dit ook een soap kunnen noemen, zij het dan wel één met prachtig uitgetekende personages, superieure dialogen en een lichtelijk overdonderende setting. En één waar Simonneke niet om de haverklap staat te snotteren in de keuken.

undefined

Extra’s: Audiocommentaar bij één aflevering, enkele weggeknipte scènes, een paar korte features en een bonus disc met de kerstspecial.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234