null Beeld

Dubstep for dummies

Wie deze inleiding leest, doet dat wellicht omdat hij 'Limit to Your Love' van James Blake zo schoon vindt, en ergens heeft opgevangen dat die song dubstep is. Of omdat hij weleens naar zo'n Untitled!-feestje in Antwerpen gaat, of naar Daily Dubstep of Wasted in Gent.

Of omdat hij bijna moest huilen van ontroering toen de deejay op die scoutsfuif plots 'Sweet Shop' van Doctor P. door de speakers joeg. Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij gewoon verliefd is op Katy B, die met het trio Skream - Benga - Artwork (alias Magnetic Man) vette bangers maakte die het afgelopen jaar overal te horen waren, van de radio tot op Rock Werchter.

Enkele quotes

Rewind naar 2001, naar de begindagen van Forward (of FWD>>, zoals op de flyers te lezen stond), een gelegenheidsclub in Londen waar de monsterbassen de vloer elke vrijdagavond deden daveren.

undefined

Het was, zoals bij elk nieuw genre dat nog vorm moet krijgen, opwindend. En het werd gesmaakt door een heel klein publiek, zo vertelt Pinch (echte naam: Rob Ellis), chief van het dubsteplabel Tectonic Plates.
Pinch «We kunnen het ons nauwelijks voorstellen nu sommige dubstepartiesten in Amerika hele stadions laten vollopen, maar in het begin daagde er hooguit een man of vijftig, zestig op bij de feestjes van FWD> en DMZ. Lui die maar één ding gemeen hadden: ze wilden dansen op dat opwindende nieuwe geluid met diepe bassen en trage, ingewikkelde ritmes die uit de UK garage en de drum 'n bass geplukt waren. In het begin was het nog wat onwennig, maar na een paar maanden ontstond er een sfeertje van vrienden onder elkaar: of je nu naar FWD> of DMZ ging, je kwam overal dezelfde gezichten tegen. Je maakte een praatje, ontdekte dat je gesprekspartner zelf muziek producete, en je wisselde mailadressen en telefoonnummers uit. Uit die ongedwongen sfeer en die mix van achtergronden, ideeën en muzieksmaken is dubstep gegroeid. De essentie: met bestaande elementen nieuwe dingen uitproberen, experimenteren met ritmes en geluiden en nummers maken waarop je met je vrienden kon dansen. Want dat was de biotoop voor dubstep: pikkedonkere feestjes. Als je zo'n banger van Coki hoort terwijl er allemaal vrienden om je heen staan, dat is echt totally massive.»

Dat het gros van de kids geen onderscheid maakt tussen de klassieke stijl uit Engeland en de stofzuigersound van Skrillex en consorten kan Skream nochtans geen bal schelen, zo vertelde hij vorige week aan webzine The Quietus: ''t Is een beetje zoals zeggen tegen een zeventienjarige die naar zijn eerste technofuif gaat: 'Hoezo, weet jij niet eens wie Jeff Mills is?' (...) Wat gaan we er trouwens aan doen: een gemeenschappelijk front tegen Skrillex vormen of zo? Belachelijk. Er zijn nog altijd fuiven genoeg waar ze andere dingen draaien, toch? En daarbij: hij is een dik jaar bezig en wereldwijd al een van de grootste namen in de dance. Dat is een verdienste.' En hij voegt er in één moeite door aan toe dat hij Skrillex' tracks meer dan oké vindt.
Pinch «Ik begrijp heel goed waarom jonkies helemaal uit hun dak gaan van Skrillex. Zijn nummers zijn heel erg in your face, ze schieten voortdurend alle kanten uit en zitten tjokvol clevere trucs. Ideaal om op te moshen en te headbangen, maar ze geven me geen zin om te dansen, begrijp je? 't Is meer rock dan dance. Dubstep is altijd een beetje cartoonachtig geweest, maar de Amerikanen, zoals Skrillex, hebben die uiterlijke kenmerken nog meer in de verf gezet: het monster dubstep heeft daardoor aan de overkant van de oceaan een nóg grotere neus en nóg grotere oren gekregen. Het ziet er helemaal niet uit, maar slaat kennelijk wél aan.»

Dubstep heeft de wereld veroverd. En dat is ook de commercie niet ontgaan. Op het net circuleert een reclamespot voor ontbijtgranen waarin een jong meisje danst op loeiende wobblestep – het nummer is van ene Mord Fustang, dubstepproducer uit Estland. So what: ook Aphex Twinleende zijn muziek uit aan Pirelli en Compaq. Onrustwekkender is de aankondiging dat Justin Bieber en zijn producers aan het experimenteren zijn met nieuwe trends – zoals dubstep.
Pinch «Had ik dat een paar jaar geleden gehoord, ik zou tegen het plafond geplakt hebben van razernij (lacht). Maar nu denk ik: hij doet maar. Ik heb niet het alleenrecht op dubstep.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234