Eagles of Death Metal (Vorst Nationaal)

Toen we ons vorig jaar voornamen om het concert van Eagles of Death Metal in het Koninklijk Circus te bespreken, wilden we Jesse Hughes en de zijnen vooral een herkansing gunnen voor hun ietwat geflopte Werchter-beurt van die zomer, die vergald was door een reeks oorverdovende knallen. Die knallen kwamen toen nog gewoon van een haperende geluidsinstallatie - dàt waren nog eens tijden. 13 november was op dat moment nog gewoon een vrijdag, de dag die kwam na 12 en voor 14 november.

Twee avonden voor Eagles of Death Metal hun herkansing in het Koninklijk Circus zouden krijgen, werd daar op hun concert in Parijs door een ongenode derde partij anders over beslist. Een sms bracht het nieuws: doden, overlevers, afgelasting, trauma's, tranerige interviews. Eagles of Death Metal werd wereldnieuws, tegen wil en dank. Doodgeknuffeld, en vervolgens weer verguisd. Jesse Hughes had, ondanks het drama dat hij gezien had, zijn mening over wapenbezit namelijk niét veranderd. Die mening was hij eerder ook al toegedaan, maar ging er plotseling toe doen. Politiek was binnengeslopen in Eagles of Death Metal, wat nooit de bedoeling was geweest. Even was de wereld vergeten dat niet elke rockster Bono is, en dat muzikanten net zomin bedoeld zijn als politiek commentator als dat ze kogelwerend horen te zijn.

Minstens even erg was dat de muziek van Eagles of Death Metal plots méér moest zijn dan enkel goed in het oor liggende rock met een scheve grijns. Er werden plots boodschappen gezocht waar die nooit verstopt waren: 'Peace, Love, Death Metal' was niet langer gewoon de titel van hun eerste plaat, 'Save a Prayer' was niet langer gewoon die wat malle Duran Duran-cover op hun laatste. Op dat vlak sierde het Eagles of Death Metal dat ze in Vorst neerstreken zonder enige pretentie: Hughes danste het podium op zoals alleen hij dat kan - net niet verwijfd genoeg om belachelijk te zijn, zonder hemd, maar mét bretellen. Wie zich op voorhand zorgen had gemaakt, zoals wij, werd gerustgesteld: Eagles of Death Metal is ook na 13 november nog altijd hopeloos, maar niét ernstig.

Josh Homme zou er in tegenstelling tot hun Parijse terugkeer eerder deze maand niet bij zijn: het drumstel in Vorst stond klaar voor een linkshandige, en Homme slaat nu eenmaal met rechts - vraag maar na in Californische bars. In de plaats kregen we Julian Doro: een betere drummer, maar niet Homme. Al hoef je ook geen virtuoos te zijn om in Eagles of Death Metal te spelen. 'I Only Want You', 'Don't Speak', 'Complexity', 'Cherry Cola': allemaal voorbijgekomen in Vorst, en stuk voor stuk afgevuurd op de heupen én op de lachspieren - soms was het zelfs niet duidelijk welke het belangrijkst werd geacht. Enige vaart was er ook niet te bespeuren in Vorst, de pauzes tussen de nummers werden vaak te lang gerokken en gingen op aan gekscheren met het publiek en met elkaar. Maar: telkens complexloos.

Eén keer kwamen de drie sterren in het gedrang: in de bisronde, waarin pas écht uitgetest werd hoeveel rek een spanningsboog kan verdragen. Twee uur voor een concert is lang, té lang voor een band die al niet grossiert in variatie. Vanmorgen kwam het nieuws dat Jesse Hughes een pees in z'n vinger heeft gescheurd en de rest van de tour moet laten schieten. Hij had zich de avond ervoor ook gewoon een halfuur vroeger kunnen opkramen, we hadden het hem niet eens kwalijk genomen. Hij had namelijk al zo goed als gewonnen.

Maar ergens was je ook gewoon blij dat het nog kòn, de onnozelaar uithangen. Ondanks alles was Eagles of Death Metal weer gewoon zichzelf: Eagles of Death Metal, maar dan in Vorst in plaats van in het Koninklijk Circus. Géén wereldnieuws, ook niet muzikaal. En toch was dat genoeg.


Het moment

Hughes - ziet eruit als Clement Peerens, maar lacht niet als je hem aanspreekt met 'Hugo' - die een gitaarduel aanging met z'n geblinddoekte gitarist Dave Catching vanop de balustrade middenin de zaal. Er waren geen noemenswaardige verliezers.


Quote

'It's like a baby's arm holding an apple' - Jesse Hughes die de lul beschrijft van diezelfde Dave Catching.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234