Eagles Of Death Metal: 'We moeten tonen dat wij óók aanhangers kunnen ronselen'

Als Eagles Of Death Metal op 25 februari het podium van Vorst Nationaal bestijgen, zal dat op zich al een klein mirakel zijn. Een mens hoeft namelijk geen groot cynicus te zijn om het voortbestaan van de band van Jesse Hughes en Josh Homme in twijfel te trekken nadat ze op die noodlottige novemberdag in Parijs 89 van hun fans in koelen bloede vermoord zagen worden door terroristen.

'Op een moment dat ik niet wist of ik ooit van mijn leven nog op een podium zou kunnen staan, heeft Bono zijn podium aan ons gegeven.' Jesse Hughes

‘Everyone got shot. They took hostages. I’ve got blood all over me.’ Het is namiddag in Los Angeles, en Josh Homme staat aan de grond genageld wanneer hij het tekstbericht leest dat net op zijn gsm is binnengelopen. Op dat moment is Homme misschien de eerste buiten Le Bataclan die een glimp krijgt op wat er zich duizenden kilometers verder in de Parijse concertzaal afspeelt. Afzender: Jesse Hughes, bijnaam ‘The Devil’, en naast Homme zelf het enige vaste lid van Eagles Of Death Metal, de groep die ze begin jaren 2000 samen hebben opgericht. De band staat op 13 november 2015 geboekt om op te treden in Le Bataclan. Homme is niet mee op tour met de groep, zijn plaats als drummer wordt tijdens het Europese gedeelte ingenomen door Julian Doro, die op dat moment achter zijn drumstel in elkaar gedoken zit om buiten het bereik te blijven van de kogels die rondom hem inslaan. ‘Ik zocht naar informatie op het nieuws, maar vond niets,’ herinnert Homme zich. ‘Niemand in Amerika wist toen al wat er gaande was. Het was absurd om je in te beelden dat wat Jesse vertelde ook écht aan het gebeuren was. Tot het plots duidelijk werd en iedereen wakker schrok. Ik ben meteen alles beginnen te regelen om de jongens zo snel mogelijk weer naar huis te krijgen.’ Hughes: ‘Dit is onze band, van mij en Josh. En Josh is de kerel die je opbelt als je in de problemen zit. Dat doe ik al m’n hele leven, en dat deed ik toen ook.’


Eagles of Death Metal spreken voor 't eerst na de aanslagen in Parijs (VIDEO) »

Peace, Love, Death Metal

Diezelfde reflex lag jaren eerder ook aan de basis van Eagles Of Death Metal. Hughes, geboren in South Carolina en de sporen daarvan nog altijd meedragend in zijn tongval, verhuisde als kind naar de Californische woestijn. Hij leerde er op school de boomlange Josh Homme kennen. ‘Hij beschermde me tegen alle soorten bullebakken. Hij had met zijn grootte makkelijk zelf eender wie kunnen pesten, maar dat deed hij niet. Josh nam het liever op voor wie zichzelf niet kon verdedigen.’

Terwijl Homme eerst Kyuss en later Queens Of The Stone Age oprichtte, verging het Hughes in eerste instantie minder goed: toen QOTSA op tournee was om hun doorbraakplaat ‘Songs for the Deaf’ te promoten, stond Hughes thuis op scheiden, en kweekte hij tussendoor een drugsverslaving. ‘Ik ben een vrome christen, ergens diep vanbinnen. Dus het vooruitzicht van een scheiding was geen al te prettig idee. Ik was een vat vol frustratie, woog 120 kilo, stond overdag in een videotheek en zat ’s nachts aan de speed. Een grotere redneck kon je niet vinden.’ Hughes’ moeder maakte zich zorgen en belde Josh Homme, ‘want dat is nu eenmaal wat je doet als je in de problemen zit.’ Zodra Homme weer in het land was, stond hij voor de deur. ‘Hij nam me al mijn wapens af – zodat ik die alvast niet op mezelf kon richten – sleepte me mee naar een ontwenningskliniek, en zei dat ik, als ik afgekickt was, maar eens werk moest maken van de muziek die ik op mijn eentje had zitten schrijven. Die muziek kwam uiteindelijk terecht op onze eerste plaat, ‘Peace, Love, Death Metal’.’

'De titel en hoes van 'Peace, Love, Death Metal' werden na de aanslagen in Parijs gretig gedeeld op sociale media, en groeiden uit tot het symbool van alles wat de terroristen hadden willen vernietigen.'


Lees ook: 'Le Bataclan: de reconstructie' »

De titel en hoes van die debuutplaat werden het etmaal na de aanslagen in Parijs gretig gedeeld op sociale media, en groeiden uit tot het symbool van alles wat de terroristen hadden willen vernietigen. De bandleden kwamen ongeschonden uit Le Bataclan, maar hun groepsnaam raakte onlosmakelijk verbonden met Parijs en het bloedbad dat het leven kostte aan 89 mensen – onder wie ook één medewerker van de band. Eagles Of Death Metal als wereldnieuws: het is het beste bewijs dat er ergens iets grondig fout gelopen moet zijn. Dezelfde bekendheid als die van Queens Of The Stone Age werd immers door Hughes noch Homme geambieerd. Gitarist Dave Catching: ‘Een kleine groep die in zalen van zo’n duizend man rock-’n-roll speelt voor de fans: dat was altijd het enige wat we wilden zijn.’ De muziek die EODM al vier platen lang maken, is even simpel als hun ambitie: rechttoe rechtaan rock-’n-roll, met de tongpunt stevig in de wang geboord. ‘It’s so easy without complexity’ oreerde Hughes nog onbezorgd op ‘Zipper Down’, de vierde Eagles-plaat die in oktober verscheen – amper een maand voor alles hopeloos complex zou worden.


Schuilen bij Bono

Drie weken na de aanslag op Le Bataclan stonden Eagles Of Death Metal weer in Parijs op een podium, dat ze voor de gelegenheid in bruikleen gekregen hadden van U2. Geen toeval: het was uitgerekend Bono, die zelf Parijse concertdata had moeten afzeggen in de dagen na 13 november, die Hughes erbovenop hielp. ‘De dag na de aanval kwam er een koerier naar me toe. Hij had een telefoon bij zich met een briefje waarop stond: ‘Dit is van Bono. Bel je moeder.’ Ik heb toen uitgebreid met haar gepraat, en dat betekende de hele wereld voor me.’ Ook nadien bleef Bono in beeld. ‘Ik had advies nodig over hoe het verder moest. En wees eerlijk: wie kun je beter om advies vragen dan de kerel die dag in dag uit op de koffie gaat bij wereldleiders? Op een moment dat ik niet wist of ik ooit van mijn leven nog op een podium zou kunnen staan, heeft Bono zijn podium aan ons gegeven.’

Diezelfde maand kondigde de band aan de draad weer op te pikken waar ze die noodgedwongen hadden laten liggen: de Europese tour die zo abrupt werd afgebroken, werd verdergezet onder een nieuwe naam: de ‘Nos Amis Tour’. Homme: ‘We móéten verdergaan met de tour. Niet voor onszelf, en ook niet alleen voor de fans. Maar omdat we aan hen die dit hebben aangericht moeten tonen dat wij óók aanhangers kunnen ronselen.’


Stront & rozen

Na 13 november komt 16 februari: die dag staan Eagles Of Death Metal opnieuw in Parijs op het podium. Niet in Le Bataclan, de zaal zal pas eind 2016 opnieuw opengaan. ‘Maar we willen de eerste band zijn die er optreedt zodra het weer opengaat,’ aldus Hughes. ‘Onze vrienden stierven er, maar ik wil er teruggaan om te leven. Rock-’n-roll heeft me gezegend, en dat doet het al mijn hele leven lang. Ik heb een huis dat betaald is door rockmuziek, en ik heb vrienden om me heen. Ik zie dit alles als een reden om door te gaan: mijn grootmoeder heeft me geleerd dat als klootzakken je niet kunnen uitstaan, je wel goed bezig moet zijn. Als pakweg Adolf Hitler laat weten dat-ie je kut vindt, grijp dat dan vast en wees er trots op.’

En na 13 november en 16 februari komt ook 25 februari: de dag dat Eagles Of Death Metal in Vorst Nationaal zullen staan. Het oorspronkelijke plan om het Koninklijk Circus aan te doen is gewijzigd – officieel omdat de zaal niet beschikbaar was op die dag. En er is wel meer veranderd voor Eagles Of Death Metal sinds de band het podium van Le Bataclan opstapte. Maar niet alles – want het is niet omdat je van de ene dag op de andere door de hele wereld omarmd wordt, dat je je plots anders moet gaan gedragen. Homme: ‘Dit is een behoorlijk shitty situatie. Maar zie het zo: uit stront groeien rozen.’


Alles over Eagles of Death Metal »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234