null Beeld

Eefje De Visser (De Roma)

Voor haar nieuwe album ‘Nachtlicht’ gooide Eefje de Visser de deuren wagenwijd open. De plaat bevat geen spoor kleinkunst, geen druppel folk meer. Ze valt zelfs buiten de brede catch-all van de indiepop. Net zoals Feist en Cat Power evolueerde ze in enkele platen tijd naar een heel eigen, modern popgeluid, waarmee ze woensdagavond ook op het podium van een uitverkochte Roma moeiteloos wist te overtuigen. Vergeleken met haar vorige doortocht in dezelfde zaal, twee jaar geleden, klonken de songs meer uitgepuurd, de band hechter en groovier, en Eefje meer zelfverzekerd, vrijer, nog mooier.

Herbert Struyf


De opener

… loodste ons met niet meer dan wat windvlagen uit een synth, een understated gitaar en loepzuivere zanglijnen in drie- of viervoud meteen binnen in Eefjes ‘Nachtlicht’-universum. ‘Ik dans hier langzaam maar zeker / tot de avond valt’ hoorden we. Vanaf ‘Wakker’ zou de band ons een dik uur lang meevoeren naar de periferie van de dansvloer. Net buiten de club, waar de beats gedempt klinken, en de melodieën en zanglijnen weemoediger. Waar het strooilicht van de spots weerkaatst wordt in de plassen op de stoep, en je hoofd en je hart bij je lief aan de andere kant van de wereld blijken te vertoeven.


Het middelpunt

… was Eefje zelf. Gehuld in een donker jurkje met een open rug en glitters, de lange haren over de rechterschouder gedrapeerd, terwijl ze ‘Luister’ naar het plafond van de Bourla deed opkringelen, en de stemmen van de overige bandleden rond de hare cirkelden. Ze zong teksten die bij toeval op een Scrabble-bord ontstaan leken, maar op de een of andere wonderlijke manier perfect alle tegenstrijdigheden en versplintering van leven en voelen en liefhebben anno nu wisten te vatten. Ze danste op zijn Bollywood-via-Voorburgs tijdens ‘Stof’.


De band

… zat strak in het pak én in de groove. Het viertal toverde gestroomlijnde, soms wat minimalistisch aandoende versies van de ‘Nachtlicht’-liedjes op de planken, met opvallende accenten: een randje-funky groove en live handclaps in ‘Mee’, een opzichtig ronkende synth in ‘De Bedoeling’, post-punk-baslijnen in ‘Jong’ en ‘Staan’. Of ze staken Eefje-klassiekers in een nieuwe outfit: Notwist-percussie en een vibrafoon verrichtten kleine mirakels in ‘Er is’, en met de nieuwe spacey dubversie van ‘Uit De Lucht’ speelden ze met gemak de studioversie naar huis.


Het publiek

… joelde na drie songs al alsof er een bisnummer moest afgedwongen worden. Danste meer dan de fans op de andere concerten van deze tour (dixit Eefje). Voorzag ‘Genoeg’ spontaan van ritmisch handgeklap, en begon te whoopen en te cheeren toen die machtige warme synthgolf uit ‘Scheef’ door de zaal rolde.


De quote

De zangeres liet al vroeg in het concert weten dat het wat vreemd voelde om op te treden na wat er dinsdagochtend in Brussel gebeurd was. ‘Ik wil er toch wat over zeggen, ik weet alleen niet goed wat. Alleen dat we er mee bezig zijn. En dat ik heel blij ben dat jullie toch zijn gekomen.’


Het slotakkoord

... duurde twee bisnummers lang: ‘Hartslag’, maar vooral ook ‘Nee, Joh’, waarvoor de band zich vooraan op het podium rond Eefje en haar gitaar en één microfoon schaarde, en ze met z’n allen De Roma een paar minuten lang de hemel inzongen.


Hoogtepunten

… kiezen is eigenlijk onbegonnen werk. ‘Scheef’ wellicht, en hoe die song aan het eind opsteeg met de gratie van de beste Slowdive. Of ‘Wel’, met Annelie de Vries aan de piano, en verder niets dan Eefje en haar stem. Helemaal achteraan op de in lichtblauwe rook gehulde bühne liet ze regels als ‘Heb je het al gezien / We redden het in plaats van niet / Wel’ nog veel dieper snijden dan op haar plaat. Zoveel schoonheid, zoveel stille vastberadenheid, misschien zelfs tegen beter weten in: op de avond na Black Tuesday was dat precies wat we nodig hadden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234