null Beeld

Een Delhaizekaartje? Dokter De Zeulder kan er niet mee lachen!

Hugo Matthysen

Ik heb patiënten die niet meer naar de Delhaize durven te gaan.

Misschien doet u weleens boodschappen bij Delhaize. Dan weet u dat er aan de kassa steeds routineus ‘Delhaizekaartje?’ wordt gemompeld, terwijl uw aankopen routineus worden gescand. Heel af en toe is het voluit: ‘Wenst u een Delhaizekaartje?’ Dat zijn dan caissières die pas in het vak zitten en hopen dat de klant enthousiast ‘Ja, graag!’ zal roepen. De vraag is natuurlijk: word je een beter mens met zo’n Delhaizekaartje? Het antwoord komt van dokter Koen De Zeulder, die als rolmodel ook weleens bij Delhaize gaat winkelen.

Dr. Koen De Zeulder «Er zijn nog andere wantoestanden bij Delhaize. Het afhandelen van de aankopen begint als vanouds met dat halfverstaanbaar gelispeld zhmshisdelijzekaartje?, maar de laatste weken krijg je er ter afronding ‘Verzamelt u diertjes?’ bovenop. Ik kan veel verdragen, maar als ik een confrontatie wil met mensen die diertjes verzamelen, zal ik die zélf wel opzoeken. Daarvoor ga ik niet naar de supermarkt!»

HUMO Wat is er mis met mensen die diertjes verzamelen?

De Zeulder «Wel, a) dat ze steeds vóór mij aan de kassa staan, en b) dat ze niet weten waarover het gaat. Die sukkels beginnen dan een gesprek met de caissière. Zijn dat boerderijdieren, of eerder dierentuindieren? Dan blijkt het niet over plastic dieren te gaan, maar over dierenkaarten. Ah ja, dierenkaarten, dat is misschien ook wel tof. En de kleinkinderen komen zondag. Of zitten ze bij de papa? Ja, sinds die scheiding moeten we een kalender bijhouden. Toch erg voor de kinderen, hè, die zijn altijd het eerste slachtoffer.

»Die mensen willen de emotionele schade bij de kinderen wat verzachten met dierenkaarten. Maar het effect is omgekeerd. Een week later is het van: oei, nu heeft de papa een jasje gewassen waarin vier dierenkaarten van ons kleinkind Louis zaten. Dat beweert hij. Maar het zal die nieuwe vriendin wel geweest zijn, te lui om eerst de zakken leeg te maken. Maar als het erop aankomt de grote madam uit te hangen, ja, dan staat ze op de eerste rij! Dus wat we nodig hebben, is de hond, de bever, de krokodil, en dan dat beest met die grote hoorns. Wat was dat ook alweer?

»Daarna volgt een discussie over dieren met grote hoorns. En er staat altijd wel een betweter in de rij die zich bemoeit. ‘De eland heeft de grootste hoorns!’ roept zo’n man dan. En een überbetweter: ‘En de narwal dan? Of weet ge niet wat een narwal is?’

»De Carrefour is tien minuten verder. Maar ik denk dat de overstap mij veel tijd zou besparen.»

HUMO Hebt u ook een mening over het Delhaizekaartje?

De Zeulder «Dat is een ramp. Het ding hangt wel aan een sleutelhanger, maar daar hangen doorgaans geen sleutels aan. Het is een zwerfvoorwerp, dat wil zeggen dat het zich misschien onder in een volgepropte handtas bevindt. Dat is dus stressen, zweten en een rooie kop – wegens wat er allemaal uit die handtas wordt opgediept – vooraleer dat Delhaizekaartje wordt gevonden. Ik heb patiënten die niet meer naar de Delhaize durven te gaan. Het zijn eerlijke, hardwerkende mensen, mét een Delhaizekaartje. En zij krijgen hartkloppingen bij het idee dat de kassierster vraagt of ze een Delhaizekaartje hebben. Omdat ze niet willen liegen, zullen ze ja zeggen. En dan begint die zoektocht, onder het oog van tientallen andere geërgerde klanten. Wellicht zijn daar mensen bij die ze kennen. Buren, familieleden. Alleen met een flinke dosis angstremmers durven die nog de parking van de supermarkt op te rijden.»

HUMO Ook voor hen is een overstap naar de Carrefour misschien een oplossing?

De Zeulder «Nee, natuurlijk niet, het kwaad is al geschied! Want bij dat ding, dat officieel Plus-kaart heet, hoort een onlineaccount! Die mensen hebben dus braaf hun persoonlijke gegevens doorgestuurd, omdat hun kaart dan de meeste voordelen biedt. Maar daardoor hebben ze het bij Delhaize meteen in de gaten als die mensen plots naar een andere supermarkt gaan. En ze kennen ze met naam en toenaam, ze weten ze wonen, ze hebben hun IP-adressen, ze kunnen gemakkelijk opsporen wie hun ouders zijn, waar de kinderen naar school gaan. Die mensen voelen zich bedreigd, want Ahold is een machtig concern. Ik ken mensen die uit pure wanhoop tieners uit de buurt elke woensdag 100 euro geven. Maakt niet uit wat ze kopen – het zal vooral drank zijn, zeker – als het maar bij Delhaize is. Met hun Delhaizekaartje. Zodat de keten niets in de gaten krijgt. Want veiligheid kent geen prijs, zeggen ze dan.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234