null Beeld

Een Franse kwaliteitsreeks op Canvas? Dokter De Zeulder lacht er niet mee!

Hugo Matthysen

Canvas heeft een reputatie te verdedigen als verspreider van ingedikte verveling.

Heerlijk wat Canvas ons op zaterdag voorschotelt: ijzersterk en subtiel acteerwerk, een verslavend verhaal, en daarbovenop een flinke toef filmische kwaliteit. De reeks 'Les Témoins' wordt omschreven als een Franse Scandinavische reeks. Dokter De Zeulder keek ook.

Dr. Koen De Zeulder «Dat label ‘Franse Scandinavische reeks’ is duidelijk verzonnen door een wanhopige promotieslaaf. Maar de ondertoon is wel slim: ‘The Killing’ en ‘The Bridge’ waren al erg, dit is nog erger.»

HUMO Heeft Canvas een fout gemaakt door die reeks te programmeren?

De Zeulder «Nee, ik neem aan dat ze die gratis hebben gekregen, als ze al niet worden betaald om dat ding uit te zenden. Bovendien heeft Canvas een reputatie als verspreider van ingedikte verveling te verdedigen, en daar zijn ze alweer in geslaagd. Proficiat!»

HUMO Wat zijn je bezwaren tegen de reeks?

De Zeulder «De Vikingen hadden al goed gescoord met mentaal gestoorde vrouwelijke speurders. De Galliërs doen dat nog eens dunnetjes over. Maar verder dan een halve dwangneurose zijn ze niet geraakt. Politieagente Sandra Winckler kan ocharme geen rommel verdragen. Dat is niet eens een stoornis van de Aldi. En verder krijgt dat mens een hoop close-ups waarin ze met lege ogen naar nergens kijkt. Daar moet je diepgang in lezen, een onverwerkt verleden misschien. Maar het enige wat ik daar als vakman in lees, is matte berusting: ‘Ja, het is een rotscenario. Ja, de beeldvoering lijkt nergens op. Maar liever dit dan achter de kassa staan in een snelwegrestaurant.’»

HUMO Een rotscenario? Het zit toch vernuftig in elkaar?

De Zeulder «Vernuftig? In de eerste aflevering zit een scène waarin de rommelhaatster een Balkanfiguur moet ondervragen die getuige was van een misdaad. Dat gebeurt met een tolk. De getuige zegt dat hij een wolf heeft gezien.»

HUMO Een wolf?

De Zeulder «Ja. De speurderes, van wie we moeten geloven dat ze geniaal is, laat het daarbij. Ze vraagt niet: ‘Was het misschien een hond? Waar kwam dat beest vandaan? Was Roodkapje in de buurt? Welke kleur had hij? Of was het een kind dat lid is van de welpen? Of Fons De Wolf, die ooit nog Milaan-Sanremo won?’ Nee, ze vraagt niks. Een halfuur later blijkt dat een mogelijke verdachte een wolvenkop op zijn hand heeft laten tatoeëren. Ja, zeg! Nu zou je kunnen opwerpen dat het maar onschuldige fictie is. Maar dat is het niet. Want de Balkanbewoner wordt hier afgeschilderd als een achterlijke sukkel. Een échte Balkanbewoner zou zeggen: ‘Mevrouw, de dader had een bijzondere tattoo. Op zijn hand. Het betrof een fraai uitgevoerde wolvenkop. En mag ik dan nu een verblijfsvergunning?’

»En dan heb je nog de obligate getraumatiseerde oudere speurder, die de plot nog verder de dieperik in sleurt. Het is om te janken, zo onsamenhangend is het. Dat had ze ook nog kunnen vragen, trouwens: ‘Of was het misschien iemand die huilde als een wolf, nadat hij het scenario van ‘Les témoins’ had gelezen?’»

HUMO Heel wat mensen roemen de reeks om haar filmische kwaliteiten.

De Zeulder «Dan is ‘filmisch’ een nieuw synoniem voor ‘niet om aan te zien’. Frankrijk is toch het land van hittegolven, azuren zeeën, kokette vrouwen, de kleuren van Cézanne en Matisse. Maar in dat feuilletonnetje zie je alles door een bruingrijs waas, als door een bril waar men iets wansmakelijks uit een pamper op heeft gesmeerd. Bij elk gebouw dat in beeld kwam riep ik spontaan: ‘Slopen graag!’

»En dan die comateuze camerabewegingen waar maar geen einde aan komt. Ze onderlijnen de lelijkheid van de krijtrotsen en de grootschalige landbouwpercelen perfect. Het gaat duidelijk bergaf met het land van Chanel, Daft Punk en de vrolijke zangeres Zaz. Maar dan denk ik: kan dit wel? Zulke televisionele bagger hoort toch niet bij de Franse volksaard? Er moet dus een andere bedoeling achter dit gedrocht zitten. Hoopt men misschien dat vluchtelingen in hun verre opvangtehuizen de reeks te zien krijgen, en meteen besluiten om vooral níét naar Frankrijk door te reizen? Het lijkt vergezocht, maar het is de enige rationele verklaring voor de foltering die onze netvliezen moesten ondergaan.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234