null Beeld

Een hele kerel, die Angel Olsen: 'Mijn ballen zijn eindelijk ingedaald'

Vooraf meldt men dat we Angel Olsen niets mogen vragen over het feit dat ze geadopteerd is, niets over haar eertijdse samenwerking met Bonnie ‘Prince’ Billy en niets over Joni Mitchell (‘Daar heeft ze nooit naar geluisterd’). En evenmin of ze de glitterpruik uit de clip van ‘Shut Up Kiss Me’ ook op het podium draagt. Het antwoord op dat laatste ziet u straks zelf: deze week staat ze in de Brusselse Botanique.

Onder de arm heeft ze de heel mooie plaat ‘My Woman’ van vorig jaar, waarvan we moeten weten dat de titel géén statement is: ‘Het voelt alsof ik een naughty word gebruikt heb. Mensen rollen met hun ogen. Mannelijke journalisten vragen of ik bang ben om mannelijke fans te verliezen, vrouwelijke journalisten willen me high fiven. Tegen zoveel onzin ben ik niet bestand.’


Lees hier de review van 'My Woman' ★★★★½

HUMO Tijdens je Botanique-concert van zeven maanden geleden vermeldde je dat je ‘mussels in Brussels’ had gegeten en dat je daarbij bediend was door een kind. Dat klonk toen alsof je geloofde dat kinderarbeid in België normaal is.

Angel Olsen «Wat? Nee. Als ik moe ben, wordt mijn gevoel voor humor nogal moeilijk te begrijpen. Daarom ben ik begonnen de taal te leren van elk land waar ik weleens kom. Een paar zinnetjes per taal. Geen clichés, maar belachelijke, uit hun context getrokken dingen. Zo kan ik het publiek aanspreken zonder het risico lost in translation te geraken.»

HUMO Hoever sta je met het Nederlands?

Olsen «Nergens. Later deze week wil ik in Amsterdam met een bootje op de kanalen varen, maar niet met zo’n grote toeristenboot. Hoe zeg je: ‘Ik wil een klein bootje?’ Dan blijf ik dat herhalen tot ze me met een stok slaan. En: ‘Stap eens van je fiets en geef hem aan mij?’»

undefined

'Ik ben hal­verwege een knip­beurt bij de kapper opgestapt, omdat er iets van mij gespeeld werd'

HUMO Waarom was je moe, de vorige keer in Brussel?

Olsen «Touren is lastig. In Frankrijk was ik zo ziek als een hond. Ik wilde een paar optredens afzeggen, maar ik was bang dat de fans me dan lui en egoïstisch zouden vinden. Terwijl: word maar eens ziek in een vreemd land, zonder je eigen dokter in de buurt. Je komt in al die mooie steden en je geniet er niet van omdat je je miserabel door de dag sleept. Ik heb mijn voorprogramma, Rodrigo Amarante, een paar keer gevraagd om anderhalf uur te spelen: dan moest ik minder lang (lacht schuldbewust).»

null Beeld

HUMO Jullie eindigen optredens tegenwoordig vaak met een cover: ‘Total Control’ van The Motels.

Olsen «Geweldige song. Onlangs speelden we het ergens in LA. Eén van de geluidsmannen daar was ooit drummer bij The Motels. Hij was enthousiast en beloofde dat hij een opname zou sturen naar Martha, de zangeres. Ik ben vergeten wélke drummer: ze hebben er zoveel gehad.

»Wij hebben geen saxofonist, in tegenstelling tot The Motels, maar ik vervang dat live met trompetgeluidjes uit mijn keyboard. Zo kitscherig dat het weer mooi wordt. Misschien spelen we het straks in Brussel nog eens.»

HUMO Op ‘My Woman’ reikt je stem tot op plaatsen waar ze vroeger niet kwam.

Olsen «Ik ben 30: mijn ballen zijn eindelijk ingedaald. Tijdens samenwerkingen met andere artiesten experimenteerde ik al langer met mijn stem, op mijn eigen songs hield ik me altijd in. Ik speelde op veilig. Toen ik dat eenmaal zelf besefte, ging het vanzelf. Ik heb ook al een paar platen uitgebracht: ik voel dat ik op veilig terrein sta. Dan durf je meer.»

HUMO Het afgelopen jaar is het merk Angel Olsen duidelijk gegroeid. Hoe merk je dat zelf?

Olsen «Ik schrok me een hoedje toen ik mijn eigen gezicht ineens metershoog op een reclameaffiche in LA zag. En ik hoor mijn songs vaker onverwachts. Onlangs ben ik halverwege een knipbeurt bij de kapper opgestapt toen er iets van mij gespeeld werd. Dat voelt dan echt alsof ik compleet naakt voor die mensen sta.

»‘My Woman’ heeft om de verkeerde redenen veel aandacht gekregen. Iedereen dacht dat ik een feministische, politieke plaat had gemaakt, terwijl ik nooit met die dingen bezig ben geweest. Maar in een verkiezingsjaar is natuurlijk álles politiek.»

HUMO Wat heb je het voorbije jaar bijgeleerd?

Olsen «Hoe je een zeskoppige liveband aanstuurt: ik had nog nooit met zoveel volk op het podium gestaan. Moeilijk evenwicht: anderen aanleren hoe ze jouw visie moeten belichamen en je toch geen egocentrische dictator voelen. Ik maak nu ook mijn eigen videoclips. Het voordeel: als er nu iets fout aan is, weet ik tenminste dat het mijn eigen fout is. Dan hoef ik me niet meer verbitterd of teleurgesteld te voelen omdat ze me weer eens niet begrepen hebben.»

HUMO Goed. Nog één keer?

Olsen «Step eens fon je fiet!»

HUMO Tot in Brussel.

undefined

Angel Olsen speelt op woensdag 17 mei op Les nuits Botanique.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234