Het lockdownfeestje voor poppen Beeld Sybren Janssens
Het lockdownfeestje voor poppenBeeld Sybren Janssens

Kunstenaar Sybren Janssens

Een lockdownfeestje in het KASK in Gent? Niet helemaal, merkt de politie ter plekke

In Gent is de politie zaterdagavond uitgerukt na meldingen van een stevig feestje in de Koninklijke Academie voor de Schone Kunsten (KASK). Toen agenten ter plaatse kwamen, bleek het niet om een gewoon feestje te gaan, maar om één voor poppen. Kunstenaar Sybren Janssens brak dus geen regels, maar creëerde wel die illusie met licht-, rook- en muziekinstallaties. ‘Ik vind de esthetiek van het feesten zo mooi.’

HUMO Vanwaar kwam het idee voor dit creatieve ‘lockdownfeestje’?

SYBREN JANSSENS «Ik ben bijna klaar met mijn studie autonome vormgeving aan het KASK, dat tegenover het Paviljoen ligt waar het feestje plaatsvond. Sinds kort ben ik geïnspireerd geraakt door de ideeën van mediafilosoof Jean Baudrillard. Hij was vooral bezig met hoe bepaalde beelden gemanipuleerd kunnen worden door media en technologie, wat mij intrigeert. En een lockdownfeestje dat in scène is gezet, past natuurlijk ook in de huidige context.»

In de video hieronder zijn de poppen te zien, tekst gaat daaronder verder

HUMO Hoe ben je juist te werk gegaan?

JANSSENS «Het Paviljoen is een gebouw waar normaal gezien heel wat mensen komen en nu stond het al een tijdje leeg. Ik heb gevraagd aan het KASK of ik daar een project mocht opzetten. Eerst was het eigenlijk meer een joke on the side, tussen het schrijven en lezen door. Toen ik te horen kreeg dat ik de ruimte voor twee tot drie weken mocht gebruiken, moest alles ineens snel gaan. De hoeveelheid werk viel nog mee, want ik heb een entourage die me helpt. In totaal ben ik er twee weken aan bezig geweest.»

»In mijn atelier bouw ik vaker bewegende installaties en sculpturen. Daarom dacht ik dat het me wel zou lukken om dansende figuren te creëren. We hebben voornamelijk kleren gebruikt. De ledematen en hoofden hangen met draadjes aan drie motortjes op het plafond. Zo kunnen ze wat verschillend van elkaar bewegen.»

HUMO Had je een concreet doel voor ogen bij het maken van dit kunstwerk?

JANSSENS «Het werk draait voornamelijk om het spel tussen werkelijkheid en illusie, het gevecht dat daartussen is ontstaan. Het is een soort toe-eigenen van de realiteit, hoever dat kan gaan en wat dat met zich meebrengt.

»Het was niet de bedoeling om de politie op het foute spoor te zetten. We hadden er weleens aan gedacht, maar dat dat echt zou gebeuren, leek ons wat te zot. Eigenlijk is het op een sociaal experiment uitgedraaid, terwijl we niet verwacht hadden dat het zo’n invloed zou hebben.»

HUMO Was jij zelf aanwezig toen de politie ter plaatse kwam?

JANSSENS «Het was de bedoeling dat er geen menselijke aanwezigheid zou zijn, ik wilde het heel machinaal en technologisch houden. De dansende poppen stonden in het Paviljoen en iets verderop had ik ook een plassende pop neergezet, die als aanspreekpunt kon dienen voor mocht er iemand komen kijken. Er is geen communicatie geweest tussen mij en de agenten, ze zijn gewoon weer vertrokken. We hebben wel vanop afstand mee zitten gluren om er toch wat van te kunnen genieten.»

HUMO Het feestje is ondertussen al voorbij.

JANSSENS «Het feestje was voor het eerst te zien op donderdag en jammer genoeg zijn we inderdaad maandagavond al moeten stoppen. Een buurtbewoner had geklaagd over nachtlawaai.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234