Online shoppen
Een raketlancering voor 5 miljoen euro? Livestream-koningin Viya kan echt álles verkopen
De toekomst van winkelen is een Chinese vrouw van 34 met een spits gezicht, reflecterend bleke wangen en vuurrode lippen. Haar artiestennaam is Viya, en elke avond houdt ze een livestream waarin ze persoonlijk geselecteerde producten verkoopt. Een soort koop-tv, maar dan via een app waarop de kijkers (meer dan 37 miljoen Chinezen) met haar kunnen chatten en tijdens de uitzending direct kunnen bestellen.
In april verkocht ze zo een raketlancering voor 5 miljoen euro. Al gaan de miljoenen die er elke avond worden uitgegeven doorgaans naar alledaagser spul: kleding, cosmetica, apparaten en eten. Ze reisde ook af naar Wuhan voor een inzamelingsactie voor de getroffen ondernemers. Daar proefde ze onder andere eendenhals en kreeft tijdens haar show. Wat Viya aanraadt, is binnen no time uitverkocht.‘’s Werelds livestreamkoningin kan echt alles verkopen’, kopte het Amerikaanse zakenblad Businessweek vorige week. In het artikel worden Viya’s verkoopmethodes ‘een beeld van onze collectieve toekomst’ genoemd.
Dat klinkt niet als een vergezochte gedachte: China loopt op veel technologische vlakken en in verschillende maten van gewenstheid voor op het Westen. Amazon en Facebook experimenteren al met deze zogenaamde e-commerce livestreaming en als we het artikel moeten geloven, duurt het niet lang voordat er Europese en Amerikaanse Viya’s opstaan. Zeker nu de tocht naar fysieke winkels plots een risicovolle onderneming is geworden.
Eigenlijk is Viya de nieuwe personal shopper. Zij kiest de spullen uit, weet hoe het zit met maat, pasvorm en gevoel, en verstuurt het (bijna) allemaal vanuit haar eigen pakhuis. De semipersoonlijke interactie met deze online-superverkoopster – lekker spulletjes kijken en aangesmeerd krijgen – komt gevoelsmatig misschien nog het dichtst bij de vleselijke winkelervaring.
(Trouw)