null Beeld

Een taart, en rap! 'Wu-Tang Forever' van Wu-Tang Clan wordt 20

Geen idee wat er op ‘Once Upon a Time in Shaolin’ van Wu-Tang Clan staat: iemand kocht het enige exemplaar onlangs voor 1 miljoen dollar van zakenman Martin Shkreli. Van de twintig jaar oude dubbelplaat ‘Wu-Tang Forever’ weten we het wel: een dreamteam van negen rappers smijt zich op de sublieme beats en samples van hoofdman RZA. De rijmwoorden blíjven maar komen.

undefined

In 1997 was het Wu-debuut ‘Enter the Wu-Tang (36 Chambers)’ dik drie jaar oud. Er zaten fragmenten van kungfufilms in, en samples die God weet waar vandaan kwamen. Er was nooit eerder een groep geweest met zoveel stemmen. Ze hadden het over het eiland Shaolin. Over schaken. Over de 36ste kamer van de dood. Eén sketch was krék ‘Reservoir Dogs’.

Geïnspireerd door George Clinton (die twee groepen had, Funkadelic en Parliament) en door de nevenprojecten van Prince sluit RZA voor alle Wu-soloplaten afzonderlijke deals. Platen van Ol’ Dirty Bastard, Method Man, Raekwon en GZA komen allemaal bij een andere firma uit, en in die firma’s posteren ze hun eigen mannetjes, omdat ze als A&R-man ‘geen bergbeklimmer met een elektrische gitaar’ willen.

Het New Yorkse hoofdkantoor van Wu-Tang Inc. ligt in die dagen in Staten Island. Van daaruit reisden RZA, GZA en hun bizarre neef Ol’ Dirty Bastard al in hun tienerjaren naar een morsige cinemazaal op 42nd street – een straat waar verder alleen porno draaide – om er martial art-films te bekijken. Wu-platen zijn vólgeflipt met Aziatische actiefilmfragmenten, en op deze tweede groepsplaat is dat niet anders. Het zwaardgekletter en de kreten van duellerende samoerai dragen bijvoorbeeld ‘Hellz Wind Staff’.

De Clan geeft alles en iedereen een oosterse bijnaam. Staten Island wordt Shaolin, Brooklyn heet Medina. Boven een metroplannetje wordt de verovering van New York voorbereid: ‘Subway trains run through the city / like blood through the veins / to the heart of Medina / but Shaolin is the brain’.

Ambulancesirenes botsen met chaotische raps en trieste violen. Soms bestaan vocale samples uit één woord, of zelfs uit één lettergreep. De beginnoot van een Beethoven-sonate vult heel ‘Impossible’. De stukken song van The O’Jays en van Gladys Knight & The Pips zijn ultrakort, maar: they really tie the songs together. Ook aan de opschepperij zit een nerdy kantje: ‘Jij kunt amper rappen op ‘Impeach the President’’ betekent dat de concurrentie zelfs niks deftigs kan verzinnen boven de eenvoudige en platgesamplede drumbeat uit die song van The Honey Drippers.

‘This is MC’ing right here / this is hip-hop’, gaat het in de intro van CD 2. Het verhaal in de Ghostface Killah-strofe van ‘Impossible’ is alvast uitmuntend verteld: iemands broer wordt getroffen door een kogel, er is paniek, van een geleende mobiele telefoon zijn de batterijen leeg, bij de verteller komt de gedachte op dat zijn broer moet blijven leven voor zijn dochter, die in januari 3 wordt. Mensen buigen zich ondertussen over ’m heen terwijl hij al amper lucht krijgt. De ambulance blijft lang weg. Een flik staat erbij te grijnzen. De moeder komt in nachtjapon naar buiten gelopen, met de handen op de borsten. De laatste zin: ‘This is only a story… from the real’.

In de ‘Wu-Revolution’-intro presenteert de Clan zich als Five Percenters: 85 procent is zwart proletariaat, 10 procent zijn bloedzuigers van de armen, de Clanners zelf horen uiteraard tot de verlichte vijf procent, de Poor Righteous Teachers. Hun bizarre scheppingsleer komt met een eigen lezing van het alfabet, heeft als een spook door de Amerikaanse getto’s gewaard, en spoort niet met Darwins evolutietheorie.

Op haar mooist wordt die pseudowetenschappelijke kijk op het universum tentoongespreid door RZA, die in bonustrack ‘Sunshower’ alle moeilijke wijken en scholen en rapcrews uit zijn leven oplijst, en er een beschouwing tussen pleurt over kerels die in de gevangenis gewichten heffen, spirituele hoogten en inzichten bereiken, maar die als ze vrijkomen snel merken: ‘Back on the block nobody’s havin’ it’. Iemand heeft ooit gezegd dat de grote denkkleppers van de hiphop vooral beluisterd worden door mensen met veel tijd: studenten en gevangenen. ‘Wu-Tang Forever’ moet een tekstboekvoorbeeld zijn.

Onze mening in 1997 in heel weinig woorden: ‘Zo goed had niet gemoeten.’ Ons gedacht vandaag: ook zoveel .

Abonnees kunnen op humo.be/humosapiens een duoticket winnen voor de door ingeleide AB & HUMO listening session, op 7/11 in de AB.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234