Bestellen bij AliExpressBeeld Humo

Chinese webshop

Een telefoonhoesje voor 70 cent. Hoe kan bestellen bij AliExpress zo ziekelijk goedkoop zijn?

Het Chinese AliExpress biedt online duizenden producten tegen scherpe prijzen aan, afkomstig van diverse producenten uit eigen land. Deugt dat wel?

Bij Eefje van Ostaden (38) uit Goirle begon het in 2016 met een setje babykleding voor haar dochter. Vier jaar later heeft ze al honderden producten besteld bij AliExpress, het online platform waarop Chinese producenten artikelen aan buitenlandse consumenten aanbieden. ‘Speelgoed, telefoonaccessoires, sieraden’, somt Van Ostaden op. Ze is naar eigen zeggen echt verslaafd. ‘Soms krijg ik wel vier pakketjes op een dag, drie dagen per week.’

AliExpress bestaat sinds 2010 en is onderdeel van de Alibaba Group, een bedrijf met ruim 100.000 medewerkers en een omzet van 65 miljard euro. Het platform is wereldwijd actief. De winkelapp van Alibaba is in Nederland na bol.com de grootste, berekende marktonderzoeksbureau GfK vorig jaar.

Op AliExpress vind je bikini’s voor 2 euro, telefoonhoesjes voor 70 cent en mascara’s voor 40 cent. Het platform biedt een breed scala voor bodemprijzen. Vooral die lage prijzen verleiden Van Ostaden om steeds nieuwe artikelen te bestellen. ‘In vergelijking met wat er in de winkels ligt, ben ik bij AliExpress een stuk voordeliger uit. Voor een themafeestje bestelde ik eens een grote ballon van een unicorn. Die was bij AliExpress 15 euro goedkoper dan hier in Nederland.’

Arjen Lubach fileerde eerder AliExpress in dit item. Tekst gaat door onder de video:

Oneerlijk

Hoe kan dat zo goedkoop? Dat is de andere kant van het verhaal. De producten worden rechtstreeks uit China geïmporteerd, waardoor ze niet aan de strenge Europese normen hoeven te voldoen. Daardoor kunnen producten onveilig zijn en van lage kwaliteit. Er is bij de Chinese gigant weinig controle op arbeidsomstandigheden en het platform is meerdere malen beschuldigd van de verkoop van namaakproducten. Er is sprake van oneerlijke concurrentie en een verstoorde markt, zo stelden enkele Nederlandse politici eerder al.

Bij een steekproef begin dit jaar stelde de Consumentenbond vast dat twee derde van 250 onderzochte producten van vijf populaire webwinkels, waaronder AliExpress, niet in Europa zou mogen worden verkocht omdat ze niet veilig zijn. Bijna driekwart van de onderzochte powerbanks, usb-laders en reisadapters kwam niet door de veiligheidstest omdat ze een schok konden geven, oververhit raakten, smolten en zelfs in brand vlogen. Verder waren er problemen met 90 procent van de geteste kerstverlichting en bleken rookmelders niet af te gaan bij brand.

Optimistisch

Alle negatieve voorbeelden ten spijt, blijft AliExpress een mateloos populair platform. Hoe is dat te verklaren? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels wijst op drie factoren. ‘Ten eerste onderschatten mensen de impact van hun beslissing. Ze denken: ‘ik weet wel dat er van alles niet klopt, maar zo veel miljoenen doen het ook. Als ik nu niet meer bestel, maakt dat niet zo’n verschil’.’’

Als tweede punt noemt Wessels optimism bias, vrij vertaald onverbeterlijk optimisme. ‘Ook al weten consumenten dat er weinig garantie is, ze denken dat het bij hun bestelling heus niets misgaat, dat dat alleen anderen overkomt.’

Het derde punt heeft te maken met goedpraten van het eigen gedrag. ‘Mensen willen wel milieubewuster zijn, maar daarvoor niet hun hele leven omgooien. Zo praten ze bijvoorbeeld goed dat ze bij AliExpress bestellen door daar tegenover te zetten dat ze een dag minder vlees eten.’

Niet goed, geld terug?

Hoewel ze op de Europese markt opereren, hoeven de Chinese webwinkels zich niet te houden aan de Europese garantieregels (retourrecht binnen 14 dagen en twee jaar garantie op het product). Of jouw product geretourneerd kan worden, hangt geheel af van de producent die z’n artikelen via AliExpress verkoopt. Reken nergens op, maar als je er werk van maakt, heb je soms succes.

De consumentenpsycholoog ziet in de toekomst de populariteit van de Chinese gigant niet snel afnemen. ‘Gedragsverandering treedt pas op na veel herhaling’’, stelt Wessels. ‘Stel: je ontvangt drie keer een pakketje dat je niet bevalt. Dan pas ga je misschien anders over het bestellen denken.’

Een andere belangrijke factor is de mate van sociale druk. ‘Pakketjes worden thuis in de privésfeer ontvangen en uitgepakt. Als iets niet bevalt, schamen mensen zich voor hun stomme keuze, en gooien ze het product snel weg. Niemand die het ziet. Maar als ze door vrienden of familie worden gewezen op hun ‘slechte’ gedrag, kan dat wel iets veranderen.’

Vraagtekens

Als alleenstaande moeder hoeft Van Ostaden thuis geen verantwoording voor haar koopverslaving af te leggen, zegt ze. Mensen in haar omgeving zetten soms wel eens vraagtekens bij de hoeveelheid producten die ze binnenkrijgt. ‘Ze spreken me erop aan, maar zien er tegelijkertijd ook de voordelen van in. Bij een themafeestje pak ik bijvoorbeeld echt uit met allerlei spullen. Dan zijn mensen onder de indruk van wat er allemaal te krijgen is.’

Toch beseft Van Ostaden, werkzaam als pedagogisch hulpverlener, dat bestellen bij AliExpress niet zo duurzaam is. Zo kreeg ze eens een pakketje binnen met enkel een bikini’tje voor de barbiepop van haar dochter erin, gekocht voor 50 cent. ‘Dat voelt dan toch gek’, geeft ze toe. ‘Hoewel ik er wel vanuit ga dat producten niet in een halfvol vliegtuig uit China komen.’

Van Ostaden is ook niet altijd tevreden met haar bestellingen. 'Soms kloppen de kledingmaten niet, of is de levertijd heel lang. Ik had een cadeau voor mijn neefje besteld, maar hij is inmiddels al jarig geweest en ik heb het nog steeds niet ontvangen.’

Toch blijft ze bestellen. ‘Als ik de app van AliExpress open, zie ik zo weer wat leuks voor een paar euro.’’

Elektronica

Waarvoor zou je wel goed terecht kunnen bij de prijsstunter? ‘Voor elektronicacomponenten en -onderdelen ben je veel goedkoper uit bij AliExpress’’, zegt Willem de Moor van technologiewebsite Tweakers. ‘Zolang je weet wat je wilt hebben en goed kijkt wat je bestelt.’

Uit eigen ervaring raadt hij af om er gereedschap te kopen. ‘Bij veel gereedschap krijg je in de regel gewoon goedkope troep.’ Ook merkartikelen kun je als consument beter links laten liggen. ‘Dat is waarschijnlijk imitatie of een mislukte batch, zeker als de prijs veel lager is dan gangbaar.’

Uiteindelijk moet je als consument gewoon je gezonde verstand gebruiken, vindt De Moor. ‘Verwacht niet dat je voor 50 euro een laptop koopt waarvoor je hier 1000 euro betaalt en dan niet teleurgesteld te worden.’ Uiteindelijk geldt: als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Drop-shipping
Ook als je niets bij AliExpress bestelt, koop je er soms onbewust wel. Dat komt door dropshipping. Een product dat je online bij een Belgische of Nederlandse webwinkel bestelt, wordt dan voor jou ingekocht bij AliExpress. Behalve dat je er dan meer voor betaalt, kan dat alsnog leiden tot lange levertijden en slechte garantie.

Tip: met de app van AliExpress kun je een product zoeken op foto. Als je een screenshot maakt van het product in een Belgische webshop, kun je via die app zien of hetzelfde artikel via AliExpress te koop is.

Let hier op als je wat koopt

De belangrijkste afwegingen volgens de Consumentenbond.

1. Kijk verder dan de prijs
Kies niet meteen voor het goedkoopste product, maar kijk verder. Lees bijvoorbeeld eerst de reviews door. Ook staan bovenaan de pagina scores die een indicatie geven over de betrouwbaarheid van de verkoper.

2. Houd rekening met extra kosten
Bestellingen tot 22 euro zijn vrijgesteld van invoerrechten. Als je bestelling duurder is, kun je te maken krijgen met afhandelingskosten of btw. Dan is je gekochte artikel ineens niet meer zo goedkoop.

3. Heb geduld
De levertijd van producten uit China is vaak lang, gemiddeld 22 dagen. Het kan ook voorkomen dat je maanden moet wachten op het pakketje, of dat het helemaal niet wordt geleverd.

4. Pas op voor onveilige artikelen
Europese kwaliteits- en veiligheidsnormen gelden niet voor producten uit China. Let goed op voordat je een product gaat gebruiken of bijvoorbeeld alle onderdelen goed vastzitten en lees de handleiding.

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234