null Beeld Shutterstock
Beeld Shutterstock

gezondheidimmuunsysteem

Eet soep als ontbijt en vermijd suiker: dit zijn de beste tips voor een sterk immuunsysteem

Corona wijst ons er opnieuw op: hoe sterker je immuunsysteem, hoe minder groot de kans dat je (ernstig) ziek wordt door een virus. In vier nieuwe boeken lees je advies over wat je zelf kunt doen.

Eet het grootste deel van de dag niet

‘Immuniteit’, (Kosmos, €20,99). Auteur: Servaas Bingé (40, huisarts en sportarts)

Servaas Bingé ziet gezondheidsvoordelen door kortdurend vasten, oftewel intermittent fasting.

BINGÉ «Ons darmstelsel is een soort rugbyteam: die cellen hangen aan elkaar. Als die continu voeding moeten verwerken, wordt ook ons immuunsysteem voortdurend geactiveerd. Daarom is het goed om periodes niet te eten, zodat we onze hormoonhuishouding en ons immuunsysteem rust geven.

»Ik ben geen voorstander van dagen vasten, maar wel van elke dag een langere tijd niet eten. Meestal eten we gedurende zestien uur per dag, behalve de acht uur die we slapen. Draai dat om. Als je het ontbijt wat later nuttigt en na je avondmaaltijd niets meer eet, betekent dat een veel minder grote belasting van je lichaam.»

Ban stress uit je leven


BINGÉ «Onderschat de impact van stress op je immuunsysteem niet. Chronische stress leidt tot aanmaak van het hormoon cortisol, dat het immuunsysteem onderdrukt.

»Belangrijk is om de balans tussen je draagkracht en draaglast goed te houden. Draaglast verminderen kan door het rustiger aan te doen op je werk, en bijvoorbeeld de hoeveelheid elektronische prikkels te verminderen. Vroeger nam ik mijn telefoon mee als ik ging fietsen op zondag, tegenwoordig laat ik die thuis.

»Een computer loopt vast als je die niet geregeld uitzet; dat geldt ook voor ons brein. Als je hersenen voldoende rust krijgen, kun je meer aan. Je draagkracht neemt toe door bijvoorbeeld aan meditatie of yoga te doen, of geregeld muziek te luisteren. Ook hiervoor geldt: kleine stapjes leveren al veel winst op. Begin gewoon met een paar minuten per dag te focussen op je ademhaling.»

Eet onbewerkt en vers voedsel

‘Voeding & Immuunsysteem’ (Kosmos, €15,99) Auteur: Marjolein Dubbers (62, voeding- en leefstijlcoach)

Bakjes, pakjes, zakjes en prakjes: alles wat voorbewerkt is en waar conserveringsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen aan zijn toegevoegd, heeft een grote negatieve impact op gezondheid, stelt Marlolein Dubbers.

DUBBERS «In 2018 had 60 procent van de Nederlanders een chronische ziekte volgens cijfers van de overheid. Ik vrees dat we nu over de 10 miljoen mensen heen zijn, zowel jong als oud. We worden ouder, maar niet vitaal en gezond ouder.

»Je kunt grote winst boeken door zo veel mogelijk onbewerkt en vers voedsel te eten. Onze afweer zit voornamelijk in onze darmen, die corresponderen met ons brein. Daarom is het belangrijk met goede voeding onze darmen en hersenen gezond te houden. Voorgesneden groenten of kant-en-klaarpakketten in de supermarkt zijn prima. Bespaartip: ga naar de biologische markt als die bijna is afgelopen. Dan krijg je wat extra’s of zijn dingen goedkoper.»

Vermijd suiker, lactose en gluten

DUBBERS «Naast conserveringsmiddelen hebben suiker, zuivel en gluten een negatieve invloed op je darmflora en -wand. Veel Nederlanders eten boterhammen, pasta, aardappels en rijst; dus veel koolhydraten en gluten. Daar worden onze darmen niet blij van. Als je die stoffen mijdt, en meer groente en gezonde vetten eet, krijg je gezondere darmen, een helderder brein en betere concentratie. Dat ervaar ik zelf ook. Ik voel me energieker sinds ik suiker-, zuivel- en glutenvrij eet.

»Verruil brood vaker voor zelfgemaakte soep bij het ontbijt of de lunch. Soep is vaak glutenvrij en bevat minder koolhydraten en je krijgt zo makkelijk extra groente binnen.»

Door te bewegen blijf je makkelijker op gewicht. Beeld Shutterstock
Door te bewegen blijf je makkelijker op gewicht.Beeld Shutterstock

Beweeg en blijf slank: vrij van corona

‘Het begin van een nieuw tijdperk’ (Pluim, €22,99) Auteur: Jaap Goudsmit (69, viroloog)

Op oudere leeftijd neemt je afweer onherroepelijk af, weet Jaap Goudsmit. Door te bewegen kun je eraan bijdragen om ziektes te voorkomen.

GOUDSMIT «Je hoeft niet idioot veel te lopen: voor iemand van boven de 50 is elke dag een wandeling (zo’n 6000 tot 10.000 stappen) of fietstocht voldoende. Je kunt zelf meten of je conditie op peil is.

»Uit onderzoeken weten we: de mate waarin je moeiteloos kunt doorlopen is een goede indicatie voor hoeveel last je zult hebben als je besmet raakt met Covid. Mensen die maar langzaam kunnen lopen of er veel moeite mee hebben, hebben de meeste kans om met Covid in het ziekenhuis terecht te komen.

»Door te bewegen blijf je bovendien makkelijker op gewicht. Van de volwassenen heeft de helft overgewicht, en juist dat is riskant bij ziektes als corona. Zorg dat je op een gezond gewicht blijft, met een BMI (Body Mass Index) onder de 25.»

Kies een goede woonplaats

Wie in een gebied woont met grote concentraties fijnstof, is kwetsbaarder bij epidemieën. Q-koorts en Covid-19 maakten de meeste slachtoffers (ook als het gaat om chronische varianten) in grote steden.

Volgens Goudsmit is het niet alleen voor het klimaatprobleem, maar ook voor ons welzijn noodzakelijk de intensieve veeteelt en de uitstoot van CO2 en ammoniak te beperken.

GOUDSMIT «Doen we dat niet, dan krijgen we vaker met pandemieën te maken. Wees je ervan bewust dat je omgeving een grote rol speelt in hoe kwetsbaar je bent voor ziektes. Met name in Brabant zie je ten gevolge van intensieve veehouderij een enorme uitstoot van ammoniak en fijnstof. Dat zullen we echt een keer moeten aanpakken.»

Optimale immuniteit

‘Verhoog je weerstand tegen virussen en bacteriën’ (Manteau, €24,99) Auteur: Rudy Proesmans (61, voedingsarts)

Zo min mogelijk vlees en vis:
PROESMANS
«In de 36 jaar van mijn praktijk bleek steeds dat mensen die minder dierlijke eiwitten en vetten aten, dus een meer plantaardig dieet volgden, een betere afweer en darmflora hadden. Een plantaardig dieet levert meer vezels. Die voeden de goede darmbacteriën en die maken op hun beurt weer bepaalde vetzuren die ons immuunsysteem stimuleren.

»Door veel vlees en vis te eten groeien er slechte bacteriën in je darmen. Een grotendeels plantaardig dieet is beter voor de darmflora, voor het immuunsysteem en dus voor de gezondheid. We hoeven niet allemaal veganist te worden, maar het zou wel beter zijn als we meer die richting op gaan.»

Supplementen zijn noodzaak:
Gezond eten alleen is niet meer voldoende. We leven in een wereld vol giftige stoffen en het gehalte aan mineralen en vitamines in voedsel is sterk verminderd. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van bouwstoffen die we nodig hebben, is bovendien verouderd. Hoewel supplementen nooit een vervanging zijn voor een grote variëteit aan groenten en peulvruchten, zijn sommige aanvullingen onontbeerlijk zoals vitamine D, jodium, omega-3 en zink.

PROESMANS «Minimale gezondheid is niet hetzelfde als optimale gezondheid. De ADH voor vitamine D is 800 eenheden, terwijl je er voor optimale gezondheid 2000 tot 4000 moet binnenkrijgen. We hebben er massaal tekort aan, terwijl het niet alleen bij corona, maar ook bijvoorbeeld tegen kanker preventief werkt. In de winter is de zon niet krachtig genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.

»In de zomer smeren we te veel zonnebrand, omdat ons een fobie voor de zon is aangepraat. Maar er zullen meer mensen sterven doordat ze kanker krijgen ten gevolge van tekort aan vitamine D, dan we van kanker kunnen redden door ze zo veel te laten smeren. Door je vol te smeren maakt je huid geen vitamine D aan. Alleen handen en gezicht blootstellen aan de zon is niet voldoende. Liggen bakken is onverstandig, draag liever een hoed en een T-shirt, en stel geregeld de helft van je lichaam bloot aan de zon.»

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234