Eeuwig spits Jan Mulder: 'Bayern München'

Bayern werd voor de vijfde keer na elkaar kampioen. De club heeft namelijk het meeste geld.

In het kader van de destijds fel gekritiseerde overgang (‘Het gaat niet om geld maar om titels en bekers, Axel had naar Juventus moeten gaan’) van Witsel naar een onbeduidende club in China, een daad waar de middenvelder 20 miljoen euro per jaar voor krijgt, zou ik het sportieve verlangen van clubs als Arsenal, FC Liverpool en de twee Manchesters willen aanhalen: de vierde plaats in hun competitie.

Arsenal beschouwt de FA Cup als een nare troostprijs, het gaat ze in Londen-Noord om plek vier. Trainer José Mourinho van Manchester United heeft alleen zin in de Europa League vanwege deelname aan de Champions League na het winnen van die, volgens José, ‘totaal irrelevante Europa League’. En als hij ’m niet kan winnen, hoopt hij op de vierde plaats in de Premier League.

Wat betekent die vierde plaats?

15 miljoen euro startgeld in de Champions League.

De winst kan tot om en bij de 100 miljoen oplopen bij het halen van de finale. Real Madrid gaat daarvan uit en heeft de premie bekendgemaakt die de spelers aan het einde van het seizoen krijgen. Bij winst van La Liga en Champions League is het bedrag 1,5 miljoen euro per man.

Er zijn nog altijd mensen te vinden die vinden dat het topvoetbal niet om geld gaat, maar om titels. Een leuke illustratie van hun ongelijk is Bayern München. Bayern werd vorige week in Wolfsburg voor de vijfde keer na elkaar kampioen van Duitsland. De club heeft namelijk het meeste geld. De animo voor een begeleidend feestje neemt met het jaar af. Elke dag schnitzel heeft ook geen goede uitwerking op de appetijt. Duitsland noemt Bayern München de Schnitzelmeister.

Na de eentonige en voorspelbare zoveelste 6-0 overwinning in Wolfsburg kwam het moeilijke stuk van de dag: feesten. De fans moeten er namelijk in blijven geloven. Een helse taak voor Schnitzelmeisters, maar die hebben niet zomaar een onwaarschijnlijk lucratief contract: dansen en hossen, jullie!

Volgens de Süddeutsche Zeitung zou Arjen Robben zijn gezicht tot één glimlach hebben ‘gedwongen’. Meer kon hij niet opbrengen. Thomas Müller sprong als op voorschrift gek op en neer voor het hek met de supporters erachter: ook hij voldeed aan zijn plicht, weliswaar op zeer summiere wijze, maar onschuldig aan contractbreuk. Een ijverige journalist van de krant zou uit de van vreugde uitzinnige mond van de Braziliaan Thiago deze kampioenenzin hebben opgetekend: ‘Waar is de alcohol?’

De privéjet stond klaar om de Schnitzelkampioenen naar München te vliegen, ‘Das Aktuelle Sportstudio’ had presentatrice Katrin Müller-Hohenstein in München voor een verlichte afrastering geposteerd om breaking news (‘We hebben een kampioen!’) te suggereren en alle gebeurtenissen, die zich in rap tempo opvolgen, voor de kijkers te registreren.

Ontroerend moment: mevrouw Müller-Hohenstein ziet een supporter. Tenminste, dat zei ze. Hij stond met zijn vlaggetje te wachten op de bus met kampioenen en hij riep ‘Bay-ern (uitgerekt) München (klemtoon op de u met umlaut)’. De cameraman draait opzij, kamt het door schijnwerpers verlichte stukje vliegveld uit, maar vindt ’m niet.

Door een poort in het traliewerk van de afrastering reed toen de bus met kampioenen erin. Commentator Klaus Hoeltzenbein van de Süddeutsche: ‘De aanwijzingen waren duidelijk, door de ramen van de bus zouden coach Ancelotti en spits Lewandowski herkenbaar zijn; beiden zagen er moe uit.’

Ondertussen zitten Liverpool, Arsenal en de beide clubs uit Manchester met het zweet in de handen te hopen op de heilige vierde plaats. Niet lang meer. Komt goed. Ik voorzie binnenkort een systeem waarin de zesde plek in de Premier League ook naar de Champions League gaat, en de zevende en achtste tegen de kampioen van Nederland en België gaan spelen voor een plaats in de Champions Bank met het grote geld.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234