Eeuwig spits Jan Mulder: 'De Tour de France'

De minuut dat de Tour de France de Tour Bizar werd.

Wat een hitte, hè?’

‘Bizar.’‘De Franse politie spuit pepperspray in het peloton. Bizar, niet?’

‘Dat mag je wel zeggen.’

Iedereen zegt het. U ook. Bizar is nu al het woord van het jaar. Ik neem even het nieuws met u door. Facebook in één dag 115 miljard dollar minder waard: bizar. Zuckerberg zelf verliest in één uur 15 miljard: bizar. Een wolf in de Kempen op weg naar het centrum van Antwerpen: bizar. De oudste mensen op aarde die hun hele leven drie pakjes per dag hebben gerookt: bizar. Het is een plaag. Hoe heeft het woord de macht kunnen grijpen? Wanneer gebeurde dat? Was het een complot van twitteraars?

Leeftijd speelt geen rol. Mijn onderzoek heeft tenminste niet kunnen uitwijzen dat jongeren méér van bizar aan mekaar hangen dan oudere bizarzeggers. Of omgekeerd. Ook het ene beroep is niet ontvankelijker voor het woord dan het andere. Huisman, topvrouw, student en televisiebaas zijn verslaafd aan bizar, zoals manspersonen opeens allemaal een baard hebben.

‘Bizar’ ligt lekker in de mond. Ik haat imitatiegedrag, maar soms moet ik me inhouden bij een krantenbericht dat om een verbaasde reactie schreeuwt, waarbij ik mijn huisgenoten via een langgerekte bi en een scherpe klemtoon op zar meteen op de hoogte zou kunnen stellen van een bijzondere gebeurtenis ergens in de wereld. Ik slik de b van bizar dus in en schuif de krant over de tafel naar mijn vrouw. ‘Moet je dit eens lezen.’

‘Bizar,’ zegt ze na drie seconden.

Mij zal niemand betrappen op het uitspreken van dat ding, maar de directie van de Tour de France dacht daar anders over. De heren vonden dat de Tour aan iets nieuws toe was, de start van een rit bijvoorbeeld zou spectaculairder kunnen. Een denktank werd gevormd en zo kwam het dat de zeventiende etappe begon als een race in de Formule 1 voor auto’s. De best geplaatste in het klassement na twee weken trainingen voorafgaand aan het historisch-hilarische moment, had recht op de poleposition, de nummers twee en drie kwamen in de vakjes daarachter, enzovoorts. Renners en commentatoren braken zich het hoofd over de implicaties ervan. Zouden de eersten onmiddellijk demarreren en de berg in de eerste kilometer met voorsprong beklimmen? Of bleef alles bij het oude?

De Tourdirectie had het goed gezien: ik zei hardop ‘bizar’. ’t Was eruit voor ik er erg in had, sorry.

Mijn ‘bizar’ was gericht aan de directie, maar meer nog aan de volgers die, al was het giechelend, de ‘vernieuwing’ serieus namen. Maar ze wisten niet precies wat er op til was. Een kwartier voor de start konden Michel Wuyts en José De Cauwer me nog steeds niet vertellen hoe groot de afstand tussen de verschillende renners was wanneer ze hun Formule 1-positie hadden ingenomen. Michel had ‘zevenhonderd meter tussen de voorste en de achterste’ gehoord. ‘Mmmmm,’ vond José, ‘dan zou er inderdaad weleens wat onverwachts kunnen gebeuren, vooral van de kant van Movistar, dat met drie renners in de top tien vertegenwoordigd is.’

Michel na een korte, dreigende pauze: ‘Beken het nou, José, jij hebt het altijd een bizar idee gevonden.’

José mompelde een onverstaanbare bevestiging en het peloton stond inmiddels klaar. Boven de weg gingen drie rode lampen aan. Toen werden ze groen, net als bij Lewis Hamilton. Traag als altijd kwam het zaakje op gang. Niks Hockenheim.

Michel: ‘Je zou ook een start à la Le Mans kunnen overwegen, met coureurs die naar hun fiets aan de overkant van de weg rennen.’

José: ‘Of honderdtwintig fietsen op een hoop gooien en grabbelen maar.’

Leuk gezegd, maar het belachelijk maken van die kleuterschool van de topsport had iets eerder gemoeten. In de minuut dat de Tour de France de Tour Bizar werd, was het te laat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234