Eeuwig spits Jan Mulder: 'Het voetbal strompelt op z'n einde af'

Rome. Na een jarenlange restauratie zijn de twee hoogste ringen van het Colosseum weer opengesteld voor het publiek. Het betreft de goedkoopste rangen van de arena die in 72 werd gebouwd. Tweeduizend jaar later moet de bezoeker extra betalen voor die goedkoopste rangen. Leuke ironie.

Zouden onze voetbalstadions ook het lot van de toeristische attractie beschoren zijn? Denk het wel. De doodsstrijd van het volksvermaak anno 2017 is in volle gang, maatregelen dienen te worden genomen, regels nu al vastgelegd. Sloop niks. Houd Den Dreef overeind. Leuven kan er al over een jaar of vijftig veel plezier aan beleven.

Ik zou zéker het Koning Boudewijnstadion in stand houden, naast het nieuwe Belgische nationale stadion op parking C van de Heizel. Over duizend jaar kijken toeristen zich de ogen uit op het wereldberoemde onderkomen van de goden Courtois en Hazard. Japanners en Amerikanen zullen een kaartje kopen voor de tweede ring en voor zich uit dromen: ‘Daar, op het gras, hebben ze gelopen.’

Een stem in de koptelefoon die je bij de ingang huurt, zegt: ‘Gras was een soort gewas. Het groeide in Europa, was groen van kleur en ‘terreinknechten’ gingen er met een ‘grasmaaier’ overheen om het kort te houden. Dat vond Hazard beter.’

‘Hazard was een lid van de rijke burgerij. Zulke geprivilegieerden noemde men ‘supersterren’. Ze woonden in fitnesspaleizen met snookerzalen en bioscopen en werden gefotografeerd door mannen die achter bosjes lagen. Een bosje was een soort gras, maar dan hoger, soms voorzien van winterbloei.’

‘Een Hazard mocht belastingen innen. Met de opbrengst kocht hij auto’s. Een auto was een heel duur voertuig. Het vloog niet gewoon door de lucht, het reed op ‘banden’ over een verharde weg van gestold teer. Je kunt het je haast niet meer voorstellen, maar er zat een stuur in. Daar moest je aan draaien. Alles wat wij anno 3.000 met gedachten doen, gebeurde toen nog met de hand.’

Bezoekers krijgen toegang tot de ‘kleedkamers’ van het antieke Koning Boudewijnstadion. ‘Kleedkamers zijn ruimtes waarin een coach een ‘wedstrijdbespreking’ deed en de spelers zich ook individueel voorbereidden. Ze keken, terwijl hun benen gemasseerd werden door een levend wezen, urenlang op een apparaat dat nu in een vitrine naast een ‘scheenbeschermer’ ligt: een ‘iPhone’.’

‘Op monitoren aan de muur zien we beelden van wedstrijden in het stadion waar toeschouwers achter verstevigd kippengaas ‘Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!’ zingen. Rijen veiligheidsagenten, zogenaamde ‘stewards’, bespieden het koor. Stewards zingen niet.’ Nog even en Wembley is een Colosseum. Het fenomeen eSports is namelijk bezig aan een enorme opmars en klaar om Barcelona - Real Madrid over te nemen als dé voetbalattractie. In sommige landen is het aantal internetwatchers nu al groter dan stadionbezoekers van Barcelona - Real Madrid, met Messi en Ronaldo.

Het oude, nog populaire spel met mensen van vlees en bloed, is gedoemd te verdwijnen. Men doet er alles aan om de ondergang af te wenden – bijvoorbeeld met een Europese topklasse waarin alleen de beste acht clubs vertegenwoordigd zijn, met de mooiste acties van Neymar en Messi – maar de neergang zal niet te stuiten zijn. Het voetbal strompelt op z’n einde af. Men probeert het tij nog te keren met enig drama van een zogenoemde videoref en coulante handhaving van de spelregels, die de ruwheid van de wedstrijden zou moeten bevorderen – stuiptrekkingen.

Ajax, in geschiedenisboeken bekend van de Verlosser, verlengde vorige week de contracten van Koen Weijland en Dani Hagebeuk, twee top-eSporters. Een trotse clubmanager Edwin van der Sar op de presentatie van de matadoren: ‘Dani en Koen zullen ook het komende jaar Ajax vertegenwoordigen.’

eSports is de toekomst, Den Dreef en Wembley zijn het rijke verleden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234