'Eigen Kweek': Liesa Naert 'Het is moeilijk om géén medelijden te hebben met die boeren'

‘Waar was ú toen de eerste aflevering van het tweede seizoen ‘Eigen kweek’ kijkcijferrecords aan diggelen sloeg?’ We zouden het u kunnen vragen, maar we weten al waar u was: in de zetel, net als twee miljoen anderen, toekijkend hoe Liesa Naert als Griet in een sappig West-Vlaams patois zoon des huizes Steven om haar vinger wond.

En voor het waterkansje dat u Naert toch gemist hebt, hebt u nog gelegenheid genoeg tot herkansing: in de heruitzendingen van ‘Quiz Me Quick’ bijvoorbeeld, die ook steevast een half miljoen kijkers lokken, of in ‘De ideale wereld’ – tegenwoordig op Canvas, zoals u weet.


Alles over 'Eigen Kweek' »

HUMO ‘Eigen kweek’ haalt méér dan twee miljoen kijkers. Faut le faire.

Liesa Naert «Fenomenaal, hè. Ik las dat het geleden was van 1997, van ‘Schalkse ruiters’, dat er nog zoveel mensen naar een programma keken. Nu, er kwamen al opmerkelijk veel mensen me vragen wanneer het tweede seizoen eindelijk op antenne zou gaan. Ze zaten er dus wel op te wachten, maar dit had niemand verwacht, denk ik.»

HUMO Waaraan is dat succes te danken, denk je? Niet alleen aan het gebroken Engels van Wim Willaert, mag ik hopen.

Naert «Misschien is het de herkenbaarheid? ‘Eigen kweek’ gaat over boeren die in een situatie belanden die ze niet onder controle krijgen. Gewone mensen doen het altijd goed op tv. En dan heb je nog de aandoenlijkheid: er is niets intimiderends aan de personages. Het is moeilijk om naar ‘Eigen kweek’ te kijken en géén medelijden te hebben met hen omdat ze aan de lopende band de verkeerde keuzes maken.»

HUMO Samen met een tweede werd ook een derde seizoen besteld. Hoeveel rek zit er op ‘Eigen kweek’?

Naert «In april beginnen we aan de opnames van dat derde seizoen. De verhaallijn is duidelijk verdeeld over de twee seizoenen. Het eerste was destijds gedraaid zonder rekening te houden met een mogelijk vervolg, laat staan twéé. Vandaar dat het verhaal min of meer afgerond was na de laatste aflevering. Daar stonden we dan met de opdracht een tweede seizoen te bedenken: ‘Shit, wat nu?’ (lacht)»

HUMO Dan maar een kunstgreep: Sam Louwyck speelt nu de broer van zijn personage in het eerste seizoen, dat toen om het leven is gekomen. Creatief is het wel.

Naert «Maar het werkt, en het is in elk geval grappig (lacht).»

HUMO Ook jouw rol werd uitgebreid. Goed voor de carrière, nu er meer mensen dan ooit tevoren kijken.

Naert «Dat is waar, maar dat wist ik natuurlijk niet op voorhand. En ik ben dan wel erg blij met die cijfers, maar ik loop niet constant triomfantelijk rond: ‘Ha! Twee miljoen!’ Ik word wel opvallend vaker aangesproken op straat. Leuk hoor, maar ik ben het niet gewoon. Onlangs zat ik bij de kapper met nat haar en een bril op de neus, en ze herkenden me nóg.»

HUMO ‘Eigen kweek’ is humor op zondagavond, én op Eén, maar dat is geen garantie op succes. Je brak door in ‘Willy’s en Marjetten’: ook humor, op zondag en op Eén, maar het miljoen lag nooit binnen handbereik.

Naert «Dat bleef toch vooral experimenteren. ‘Eigen kweek’ is daarmee vergeleken échte fictie, met een verhaal over meerdere afleveringen. Naar verluidt zouden er naar de heruitzendingen van ‘Willy’s en Marjetten’ wel al meer mensen gekeken hebben dan destijds op zondagavond. Met dank aan de vele jongeren die het in leven houden op het internet. Af en toe komt er zo’n jong gastje naar me toe om me aan te spreken over mijn derde tepel, terwijl de eerste aflevering van ‘Willy’s en Marjetten’ toch al tien jaar oud is.»

HUMO ‘Willy’s en Marjetten’ leidt dan wel een tweede leven als cultreeks, jij bent al lang geen cultactrice meer. Van ‘Beste kijkers’ op VTM tot ‘De allesweter’ op Eén: het is moeilijk om een BV-panel te vinden waar je nog niet in hebt gezeten.

Naert «The queen of the panels! (lacht) Maar als je in één panel verschijnt, denken veel programmamakers blijkbaar: ‘Oké, ze staat ervoor open.’ En dan ben je vertrokken. Mij niet gelaten, hoor, ik vind het leuk. Maar dat is oké voor mij, zolang mensen maar niet uit het oog verliezen dat ik in de eerste plaats actrice ben. Ik doe ook niet aan álles mee. Voor ‘De pappenheimers’ heb ik bedankt: ik zou de stress niet aankunnen. Iets als ‘Beste kijkers’ is trouwens ook bijna acteren, je zit er niet noodzakelijk als jezelf.»

HUMO Je draaft even vlot op in programma’s op Eén als op VTM. Om van VIER nog maar te zwijgen.

Naert «Ik besef zelf ook dat dat niet vanzelfsprekend is. Maar ik heb niet de ambitie om me aan één zender te binden. Waarom zou je ook, als acteur zou je het jezelf toch alleen maar moeilijk maken?»

HUMO Zendertrouw is ook niet aan ‘De ideale wereld’ besteed. Heb je gejubeld toen bekend werd dat het van VIER naar Canvas zou verhuizen?

Naert «Je kon moeilijk níét blij zijn met dat nieuws, vooral omdat ‘De ideale wereld’ geschrapt dreigde te worden. En het blijft ook na de verhuizing een goed programma, vind ik persoonlijk.»

HUMO Het aantal kijkers verdubbelde eerst, maar is ondertussen weer gezakt.

Naert «Maar: het zijn er nu wel méér dan vroeger. En de cijfers blijven stabiel. Ook daar mag je niet onderschatten hoezeer ‘De ideale wereld’ leeft op het internet.»

HUMO Zoals het fragment waarin ook jij voorkwam: Luc Haekens liet nietsvermoedende voorbijgangers zich uitspreken tegen seksisme, terwijl hij jou voortdurend kleineerde met seksistische opmerkingen. Mét goedkeuring van de goegemeente op straat.

Naert «Vrolijk werd ik er ook niet van. Luc bleef opmerkelijk goedgezind rondlopen tijdens die opnames – hij vond het fantastisch om te doen, zei hij (lacht). Eén man wees hem wel terecht: ‘Wat jij doet, kan niet.’ Toevallig één van de eersten die we op straat tegenhielden. ‘Het komt nog goed,’ dacht ik. Maar het ging alleen maar bergaf.»

HUMO ‘De ideale wereld’ blijft in de eerste plaats humoristisch, maar toen kon je gerust van ontluisterende beelden spreken.

Naert «Ik vraag me nog altijd af of die mensen nu niets durfden te zeggen omdat er een camera bij was, of omdat ze vonden dat wat Luc deed, niet seksistisch was, wat ik nog véél erger zou vinden. Ik vrees dat het het laatste is. Er was zelfs iemand die me vastpakte: ‘Allee, schatteke.’ Ongelofelijk. Dat je niet in een vrouw haar kont mag knijpen, weten de meeste mannen misschien wel. Maar dat seksisme zoveel méér kan zijn, beseffen er nog altijd maar weinig. Misschien moeten ze die cursus ‘Hoe omgaan met vrouwen’ zelf maar eens volgen, en niet alleen de vluchtelingen.»

HUMO Je bent bezitter van een diploma journalistiek. Betekent dat dat je elke avond klaarzit voor ‘De afspraak’ en ‘Terzake’?

Naert «Meer dan vroeger, maar niet zo dwangmatig als je hoort te doen als journalist. Bij ‘De ideale wereld’ is iedereen altijd perfect op de hoogte van wat er gaande is in de wereld, maar ik pik er nog altijd liever uit wat me interesseert. Zo kom ik ook dikwijls bij Nederlandse zenders terecht.»

HUMO Hebben ze daar iets wat je hier niet vindt?

Naert «Ik vind van wel. Nederlanders kunnen erg kritisch zijn voor elkaar, maar dan zonder de oer-Vlaamse reflex om vervolgens in een kramp te schieten. In een tv-studio kom je zo sneller tot een zinvol gesprek, merk ik. Bij ons stopt het vaak al waar het pas zou moeten beginnen. Neem nu een programma als ‘Het huis’: op papier zal er wel een gelijkenis zijn met het Nederlandse ‘24 uur met’, maar in de Vlaamse versie ging het soms meer over het huis dan over wie ze erin opsloten. Dan voel ik me teleurgesteld. Het kan me namelijk geen hol schelen hoe dat huis eruitziet, ik wil iets te weten komen over de mensen die je erin onderbrengt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234