Elbow - The Seldom Seen Kid
Elbow maakt het potentiële kopers niet makkelijk. Wie hun nieuwe cd wil voorproeven via de luisterpaal (in een platenzaak of bijvoorbeeld op de VPRO-site), moet over enig doorzettingsvermogen beschikken: bij de eerste beluistering is openingssong 'Starlings' met z'n avant-gardistische gitaarintro namelijk een bijzonder taaie brok.
Maar wie afhaakt, mist één van de mooiste popplaten van het jaar.
Op 'The Seldom Seen Kid' rekent zanger en tekstschrijver Guy Garvey af met demonen die hem al lang kwelden, maar acuut de kop opstaken na het schielijk overlijden van zijn goede vriend, musicien maudit Bryan Glancy: een overdaad aan roesmiddelen ('Some Riot') bijvoorbeeld, of een gebroken hart waarvan de stukken zich node laten lijmen ('The Bones of You').
Maar 't is niet alleen misère wat de klok slaat. In 'The Fix', een hilarisch duet met Richard Hawley, proberen twee hustlers een paardenrace te fiksen. In het mijmerende 'Mirrorball' gloort voorwaar een nieuwe liefde, en in het geile 'An Audience with the Pope' wordt die al meteen driftig geconsumeerd ('And the things that she's asked me to do would see a senior saint forgetting his name'). En wie heimwee heeft naar Talk Talk krijgt met 'Weather to Fly' méér dan balsem op de wonde.
Opvallend, een paar songs steunen op blues. De organisatoren van BRBF in Peer hoeven nochtans niet naar de telefoon te rennen: het bluesy basismateriaal wordt grondig herkneed tot groovy grandeur ('Grounds for Divorce') of walsende weemoed ('The Loneliness of a Tower Crane Driver'). 'The Bones of You' en 'One Day Like This' leveren nogmaals het bewijs dat tegenwoordig niemand beter dan Elbow een koor in een popsong integreert. En als deze heren violen en cello's laten aanrukken ('Friend of Ours'), dan is het resultaat géén liedje waar strijkers op geplakt zijn, maar een volmaakte symbiose.
Elbows vierde is van een zelden gehoorde schoonheid. Here's to you, kid.
Toptracks: 'Grounds for Divorce', 'One Day Like This', 'An Audience with the Pope'