null Beeld

Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles

'In Berlijn kom je makkelijk rond door drie dagen per week de dj uit te hangen, alleen word je zo nooit gestimuleerd om als muzikant tot het uiterste te gaan.' Aaron Hemphill, gitarist bij de New Yorkse weirdo's van de Liars, sloeg onlangs de nagel op de kop: sinds Gott en klein Pierke naar de met de minuut hipper wordende Duitse hoofdstad zijn afgezakt, braken tientallen labels er de ene na de andere cd uit, die vervolgens op de stapel 'goed geprobeerd maar helaas niks bijzonders' belanden. 'Orchestra of Bubbles', de eerste joint venture tussen Ellen Allien (oppersquaw van het BPitch Control-label) en Apparat (de sidekick van T.Raumschmiere bij Shitkatapult; echte naam: Sasha Ring), is misschien niet grensverleggend, maar toch ligt hij hier al weken bovenaan de stapel 'uitstekend'.

Kristoff Tilkin

De plaat opent ijzersterk met 'Turbo Dreams', een met gitaren (!) geïnjecteerde lazy beat die ons een, euh, fractie van een seconde aan 'Flesh' van A Split Second deed denken, de ultieme new beat-track. Soms varen Allien en Ring vervaarlijk dicht tegen de zandbank van het cheap sentiment, maar dat is geen slechte zaak: over 'Orchestra of Bubbles' hangt een flinterdunne waas van tristesse, de broeierige atmosfeer van onweerachtige dinsdagavonden, de droeve mist van een jong leven vol gemiste kansen. In het bloedmooie 'Way Out' pompten de mix van machinale klanken en gitaren een shot zuivere melancholie recht onze hartkamers in: 'Spotting trains at home / Shrinking world, dry lakes / Storm is blowing hard / Way out is hard' ijlt Allien - wij zullen deze elektronische popsong de komende herfst op endless repeat zetten.
Ook elders proberen A&R met succes een paar bijzondere combinaties uit: minimal meets classical in 'Rotary' (dat naast het beste van Alex Smoke kan liggen) en 'Metric' (met wiskundige precisie verknipte cello's die op subsonische bassen en hinkstappende beats geplakt zijn), of wacky pingpongbeats à la Aphex Twin met versnelde dub in 'Floating Points' . En in het fantastische 'Do Not Break' - vrolijk gemuteerde hiphop - lassen ze zwierige scratches op een onderstel van broken beats op de wijze van Funkstörung of Modeselektor .

Pas wanneer je 'm in één ruk onder de koptelefoon uitzit, valt op dat 'Orchestra' een perfect uitgebalanceerde plaat is. Dat Allien en Ring er in laatste instantie nog twee bonustracks aan hebben toegevoegd en de volgorde hebben omgegooid - uit protest tegen de intussen vogelvrij verklaarde journalist die zijn persexemplaar twee maanden vóór de releasedatum al op een shareware-site had gepleurd, de rukker! - is er niet aan te horen.

De concurrentie uit Zweden (The Knife), Schotland (Alex Smoke) en Engeland (Nathan Fake) is dit jaar moordend, maar 'Orchestra of Bubbles' bewijst dat die elektronische Sinfonie der Großstadt nog altijd springlevend is. Overigens: de Liars hebben hun naam niet gestolen.

(Ellen Allien & Apparat én Nathan Fake spelen in juli op 10 Days Off)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234