Astronauten Doug Hurley (links) and Robert Behnken poseren voor een Tesla Model X.Beeld AP

wetenschapRuimtevaart

Elon Musk lanceert vanavond zijn ‘Star Wars’-raket: ‘Hij is een groot kind, maar hij dóét het wel’

Negen jaar geleden landde de laatste spaceshuttle. Sindsdien moest Amerika peperdure kaartjes kopen bij aartsrivaal Rusland om naar ruimtestation ISS te kunnen. Vanavond verandert dat: Elon Musks bedrijf SpaceX schiet vanaf Cape Canaveral in Florida twee Amerikanen de ruimte in.

In de promotiefilms van Musk stappen de astronauten, in witte futuristische ruimtepakken, in een witte Tesla X om naar het lanceerplatform te rijden. De 48-jarige Zuid-Afrikaan, die ook een Canadees en Amerikaans paspoort heeft, duldt geen ander vervoer.

Het enfant terrible van de Amerikaanse techwereld schrijft met SpaceX geschiedenis. Het is niet voor het eerst dat Musk voor kleine revoluties zorgt. Met Paypal maakte hij betalingen via internet mogelijk. Zijn elektrische Tesla zorgt voor een transformatie in de auto-industrie. Hij heeft nog een handvol bedrijven. Zoals The Boring Company, een tunnelbedrijf dat hij drie jaar geleden begon toen hij in de file stond en geïrriteerd uitriep dat hij een tunnel ging graven. Zijn bedrijf Neuralink zoekt naar manieren om kunstmatige intelligentie in het brein van de mens te krijgen. Hij werkt ook aan een hyperloop, kunstmatige intelligentie, noem maar op.

50 miljoen

Nu Musk ook mensen de ruimte inschiet is er wéér een sector waarin hij leidend kan worden. ‘Voor een stoeltje in de Russische Sojoez-raket betaalt Amerika 90 miljoen euro. SpaceX rekent 50 miljoen,’ weet André Kuipers. De Nederlandse astronaut koppelde in 2012 voor het eerst een ruimtevaartuig van Musk aan het ISS en trainde bij SpaceX. ‘Ik was en ben onder de indruk. Een heel goed bedrijf, vol jonge mensen met veel verantwoordelijkheid.’

De vlucht vanavond is nadrukkelijk ook een missie van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Die betaalt en heeft de bemanning gekozen. Twee oude rotten vertrekken vanavond naar het ISS. Beide astronauten hebben ook met de spaceshuttles gevlogen. Commandant Doug Hurley (53) was zelfs de piloot van de laatste vlucht van de shuttle Atlantis in 2011. Bob Behnken (49) heeft ook twee shuttlemissies op zijn naam staan.

Eerste bemande ruimtevlucht VS met Crew Dragon. Overzicht ruimtemissie naar ISS.Beeld ANP Graphics

’s Wereld meest geavanceerde raket, de Falcon 9, schiet de beide mannen naar het het ruimtestation. Die Falcon 9, vernoemd naar de Millennium Falcon uit de ‘Star Wars’-films, is een perfect voorbeeld van de eigenzinnigheid van Musk. Traditionele raketten verbranden als ze terugvallen naar aarde. ‘Gekkenwerk,’ oordeelde Musk en hij gaf zijn ingenieurs opdracht om iets te vinden waardoor de raketten hergebruikt kunnen worden. SpaceX’ Falcon landt verticaal op een drijvend platform. Delen van de raket worden later gereviseerd. 31 keer werd een raket al hergebruikt. Kuipers: ‘En dan krijg je 10 miljoen dollar korting op zo’n tweedehands raket. Echt heel slim.’

Musk weet hoe hij een show moet geven. Een Falcon Heavy schoot in 2018 een Tesla-sportauto (zie video hieronder), de persoonlijke auto van Musk, de ruimte in, waarna beide stuwraketten simultaan weer rechtop terug op aarde zakten. De auto, met nepastronaut achter het stuur, draait nu rondjes om de zon.

Kuipers houdt er niet zo van. ‘Ik zou dolgraag in de Crew Dragon vliegen, maar het is mij allemaal erg veel show. Die witte Tesla’s waarin de astronauten rijden, het is allemaal net te commercieel. Hun ruimtepakken zijn ontworpen door dezelfde man die ook het kostuum van filmfiguren als Captain Marvel en Wonder Woman ontwierpen. Dat is de omgekeerde wereld. Normaal maakt de filmwereld iets na uit de echte wereld. Of die Tesla die hij omhoogschoot; breng dan een nuttige satelliet de ruimte in. Ruimtevaart is een serieuze zaak waar veel belastinggeld in gaat. Te serieus voor reclamedoeleinden. Het is allemaal wat puberaal. Musk is wat dat betreft een groot kind. Maar, eerlijk is eerlijk: hij is niet alleen een dromer, hij dóét het wel. Dit soort mensen heb je nodig om grote stappen te zetten. Overheden zijn daar te traag voor.’

De ontwerper van de kleding van Wonder Woman tekende ook voor de pakken van de astronauten van MuskBeeld AP

Als hij wordt tegengewerkt, ontsteekt Musk in woede. Hij schuimbekte vorige maand over de lockdown en het verplicht sluiten van zijn autofabriek: ‘Mensen vertellen dat ze gearresteerd worden als ze buiten komen, dat is fascistisch. Geef mensen hun godvergeten vrijheid terug.’ Musk dreigde met Tesla te vertrekken uit Californië als de lockdown voor zijn fabriek niet werd opgeheven. Hij is ertoe in staat, weten de autoriteiten, en hij kreeg zijn zin.

De Tesla Roadster van Elon Musk in de ruimte.Beeld SpaceX

Musk heeft zeven kinderen, zes van hen kreeg hij met zijn eerste vrouw. De jongste, genaamd X Æ A-12, samen met zangeres Grimes, is nog maar een paar weken oud. Musk verzon A-12 (inmiddels om wettelijke redenen omgedoopt naar het A-Xii) in de naam, moeder de eerste tekens. Wat de feitelijke roepnaam van de jongen zal zijn, is nog niet bekend. 

Elon Musk en zijn vriendin Grimes. De twee hebben een kind genaamd X Æ A-12.Beeld AFP

Als Musk iets wil, gebeurt het. Dat merkten zijn ouders ook toen hij als 17-jarige van Zuid-Afrika naar Canada − zijn moeder is Canadese − verhuisde. Tegen de zin van zijn vader, maar hij wilde dichter bij Amerika zijn, het land van de onbegrensde mogelijkheden. Als kind werd hij vreselijk gepest. Hij was anders. Toen hij alle boeken en stripboeken had gelezen die hij kon vinden, begon hij in de ‘Encyclopedia Britannica’. Als 12-jarige verkocht hij een zelfgemaakt computerspel voor 500 dollar. Hij maakte zijn fortuin met software en hield in 2002 aan de verkoop van Paypal 165 miljoen over. Hij startte SpaceX. Zijn missie: mensen naar andere planeten brengen.

Maanmissie

De astronauten zitten in de Crew Dragon, een ruimtecapsule bovenop de raket. Er kunnen zeven mensen in − Musk wil ook toeristen de ruimte inschieten − en het ruimtevaartuig is in staat om bij terugkeer op aarde tot 3000 kilo aan goederen mee terug te nemen. Hurley en Behnken waren gewend aan grote knoppen en schakelaars in de spaceshuttle, maar in de Crew Dragon zitten nauwelijks knoppen. Wel grote touchscreens, inderdaad of je in een Tesla stapt.

Kuipers: ‘Deze missie is belangrijk voor de nationale trots van Amerika, maar ook voor de ruimtevaart is het essentieel dat je nu meerdere ruimteschepen hebt om naar het ISS te gaan. SpaceX, Sojoez en de Starliner van Boeing komt ook nog.’

Miljardair Musk wil nog verder. NASA heeft hem gevraagd mee te werken aan de nieuwe maanmissie, een opstapje naar Musks eindbestemming: planeet Mars. De plannen voor zijn Starship liggen al klaar. Koloniseren van de rode planeet noemt hij het grootste avontuur dat de mens ooit zal ondernemen. Volgens Kuipers gaat het Musk lukken om mensen op Mars te krijgen. ‘Samen met NASA, over twintig jaar. Hij kan het.’

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234