null Beeld

Elvis Perkins - Ash Wednesday

Life's a bitch and then you die: vraag dat maar aan Elvis Perkins. Zijn vader, acteur Anthony Perkins (de gekwelde gek met de moederfixatie uit 'Psycho', maar krek vijftig jaar geleden ook de zanger van een elpee vol standards) overleed aan aids toen zijn zoon zeventien was; zijn moeder, fotografe Berry Berenson, zat op 9/11, ze was 53, in het vliegtuig dat zich in de noordelijke WTC-toren boorde.

Perkins' ontroerende debuut 'Ash Wednesday' is opgedragen aan zijn moeder, níét aan zijn vader dus, maar in de titelsong - de titel verwijst naar de dag na de aanslagen, toen Manhattan onder een laag roet en as lag - verbindt hij, zij het cryptisch, hun beider dood: 'On that day nine suns away / from that sad sad saturday'. Zijn vader stierf op zaterdag 12 september 1992, vandaar. Wie gaat graven ontdekt meer autobiografische sporen, maar dat is uiteindelijk niet wat telt: Perkins heeft een cd gemaakt over verlies en dood, en het moeizame overeindkrabbelen van de nabestaanden, die herkenbaar is voor iedereen met zulke ervaringen.

Maar 'Ash Wednesday' is geen gitzwart requiem, wel een levendige collectie folkpop, met een traan én een lach - zoals 'May Day!', een dronken zwalper met een koor in de hoofdrol. Er spelen verder nog zowat twintig muzikanten mee: viool en cello, trombone en trompet, vibrafoon en glockenspiel, Moog en harmonium, je hoort ze, naast uiteraard gitaar, piano, bas en drums, allemaal. Dankzij het kundige vakwerk van producer-arrangeur Ethan Gold klinken de arrangementen nooit overladen, bedacht of pseudo-gedistingeerd, maar altijd precies à point: songs als 'Sleep Sandwich', 'Moon Woman II' of 'The Night & the Liquor' maken het wachten op een nieuwe cd van Joe Henry - al bijna vier jaar! - draaglijker. En in een sobere bui is Perkins al even overtuigend, zie 'It's Only Me' (hijzelf en een akoestische gitaar) en 'It's a Sad World after All' (met alleen een tweede stem en een zaag als extraatje).

Elvis Perkins - zouden zijn ouders gehoopt hebben dat hij een vetkuifrocker zou worden? - is lang geen Presley of Costello, maar we voelen aan ons water dat hij weg is voor een carrière die zijn ouders in de schaduw kan stellen. Als hij morgen niet van het zebrapad wordt gemaaid door een wegpiraat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234