Elysium

De actie rockt, maar die kleffe boodschap is er te veel aan.

Pessimisme troef in de sciencefictionfilms die Hollywood de laatste maanden op ons loslaat: zowel ‘Oblivion’ als ‘After Earth’ baadden in een atmosfeer van apocalyptische doem en ook ‘Elysium’ hangt een nogal grimmig toekomstbeeld op van Moeder Aarde. Anno 2154 hebben de gegoeden onder ons zich al lang teruggetrokken in Elysium, een gigantisch wielvormig ruimtestation (hé: in ‘2001: A Space Odyssey’ zweefde er ook zo eentje rond) dat als een soort futuristische gated community boven de dampkring rondwentelt.

De tuinen zijn er smaragdgroen, de cocktails smaken er altijd fris, wie zich wat ziekjes voelt hoeft alleen maar even in de medpod te gaan liggen (een soort geneeskrachtige zonnebank), en vanuit uw ligstoel bij het zwembad kunt u bijna letterlijk neerkijken op de stakkerds die nog steeds op de vieze en overbevolkte aarde verblijven, in stofwolkerige sloppenwijken waar het voedsel schaars is, de baby's altijd huilen, en waar sinistere robotflikken de straatarme bevolking met wreed geweld onder de knoet houden.

Yep, in 2154 is de kloof tussen arm en rijk létterlijk even breed geworden als de afstand tussen de aarde en de maan. Eén van die arme donders die in de ellende zijn achtergebleven is Max (Matt Damon), een noeste arbeider die in de fabriek een ongezonde dosis radioactieve straling door zich heen krijgt en nog maar vijf dagen te leven heeft – tenzij hij er uiteraard in zou slagen om Elysium te bereiken en in één van die handige medpods te klimmen.

Voor het zover is dient onze held wel eerst enkele lastige taken te verrichten: een aanslag uitvoeren op de doortrapte CEO van de fabriek (William Fichtner), een shuttle bemachtigen, een cyborgpantser op zijn skelet laten vastboren (de chirurg: ‘Marianne, breng de botboor!’), en last but not least: afrekenen met Kruger, een zwaarbewapende psychopatische huurling (de van ‘District 9’ en ‘The A-Team’ bekende Zuid-Afrikaanse acteur Sharlto Copley) die uit is op de kostbare informatie die Max ‘Johnny Mnemonic’-gewijs in zijn brein heeft laten downloaden.

De uitzinnige vertolking van Copley (grappige Afrikaanse scheldwoorden inbegrepen) is overigens een stuk entertainender dan die van Damon: we zien je graag bezig, Matt, maar misschien had je die loden ernst voor een stukje moeten inruilen voor een beetje zelfrelativerende camp, in navolging van The Schwarz in het min of meer verwante ‘Total Recall’ of naar het voorbeeld van Snake Plissken in ‘Escape from New York’. Nog meer mankementen: tussen Damon en love interest Alice Braga hangt geen half sprankje chemistry, regisseur Neill Blomkamp (‘District 9’) doet ook geen enkele moeite om het veel te steriele ruimteparadijs een beetje leven in te blazen (Hoe valt het te verklaren dat er in die Elysiumse villa's nooit een levende ziel te bespeuren is?), die ‘Gratis gezondheidszorg voor iedereen!’-boodschap wordt er net iets te hard ingeramd, en Jodie Foster gaat lelijk op haar gezicht als de ijskoude defensieminister die, teneinde te laten zien wat voor een boosaardig kreng ze wel niet is, geregeld een woordje Frans praat.

Dat ‘Elysium’ zich desondanks één van de betere blockbusters van deze zomer mag noemen, ligt aan de knap gefilmde actieduels, aan de overtuigende digitale effecten, en vooral aan de fantastische production design: de roestige, met graffiti bedekte shuttles; de beklemmend hete townships; Krugers gepantserde militaire luchtvaartuig dat als een moordlustige havik boven de krotwoningen zweeft.

Op de beste momenten doet Blomkamp iets wat zijn collega's Zack Snyder, Joseph Kosinski en M. Night Shyamalan nooit zullen kunnen: een apocalyptische sciencefictionwereld scheppen die stinkt en vibreert en zindert en lééft.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234