null Beeld

Eminem - Kamikaze

Hoort Eminem, voormalige gouden god van de hiphop, er nog bij in 2018? Hijzelf vindt alvast van wel: ‘Kamikaze’ is zijn tweede plaat in minder dan een jaar, en al in track twee, ‘The Greatest’, roept hij zichzelf uit tot de allergrootste aan de microfoon. Een verdedigbaar standpunt, dat hij slechts hier en daar onwrikbaar staaft.

In ‘Stepping Stone’, waarin de lyriek van de oude Eminem nog eens komt bovendrijven en doet denken aan het beste op ‘The Slim Shady LP’ of ‘The Marshall Mathers LP’, of in het afsluitende ‘Venom’, waar hij groots klinkt over een blockbusterbeat.

Maar verder moeten we het veelal hebben van vocale acrobatiek die, naarmate de kwaliteit van de song afneemt, steeds hardnekkiger op de zenuwen gaat werken. In opener ‘The Ringer’ – waarin hij over een hoempabeat de concurrentie en de pers met het vingertje wijst – klinkt Eminem als een kruising tussen Donald Trump en Vanilla Ice met het syndroom van Gilles de la Tourette.

null Beeld

En als de compositie het helemaal laat afweten, zoals in ‘Normal’, wordt het woordengebalk haast ondraaglijk. In een krampachtige poging bij zijn tijd te blijven, rapt Eminem over bitcoins en YouTube (dingen die niet bestonden toen hij nog echt iets te zeggen had), maar hij kan niet verhullen wat hij in 2018 werkelijk is: een artistieke schim van zichzelf.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234