null Beeld

Enemy

Opgelet: deze duistere thriller bevat beelden die in uw koortsdromen zullen terugkeren.

Wat ons betreft is het simpel: een film die ‘­After the Lights Go Out’ van de machtige ­Walker Brothers op de soundtrack heeft staan – een wondermooie na-de-liefdesbreuksong die majestueus balanceert op het uiterst glibberige puntje van de melancholie – krijgt van ons altijd een hoge score. Maar natuurlijk is er meer. De mysterieuze openingsscène met die zweterige heren, die naakte deernen en die geheimzinnige rituele handelingen met die beangstigende zilveren stolp (wat zit dááronder?!), voelt aan als een ijskoude hand die tergend traag langs je ruggenwervels strijkt.

De plot die zich daarna ontspint, heeft dan weer de allure van een nocturnale mind trip: Adam, een eerder saaie hoogleraar wiens dagen alleen maar lijken te bestaan uit routineus neuken, wijn zuipen en lesgeven over ­Hegel (tip: wie tijdens Adams hoorcolleges de oren spitst, zal het achteraf iets makkelijker hebben om de diepere betekenis van de gebeurtenissen te doorgronden), vangt tijdens het bekijken van een film op dvd (een komedie met de Bud Spencer en Terence Hill-achtige titel ‘Where There’s a Will, There’s a Way’) een glimp op van een wel heel bijzondere figurant: zijn perfecte dubbelganger. Adam, ineens wakker geschud uit zijn zombieachtige bestaan, ontdekt via een castingbureau dat zijn lookalike in dezelfde stad woont en regelt een ontmoeting – waarna de twee mannen een gevaarlijk psychologisch spel beginnen te spelen; met elkaar én met hun liefjes. Hoe dat allemaal afloopt, hoe de lotgevallen van Adam en Anthony u naar een diepte vol onbestemde angstgevoelens trekken, hoe elke nieuwe scène een nieuwe rilling teweegbrengt en hoe elke nieuwe plotwending een onbehaaglijke koortsgloed onder de huid veroorzaakt, is iets wat u absoluut zelf moet ondervinden.

De sombere dreiging die van de op een novelle van Nobelprijswinnaar José ­Saramago gebaseerde vertelling uitgaat, wordt nog versterkt door de golfstroom van intense audiovisuele effecten die regisseur Denis Villeneuve (‘Incendies’, ‘Prisoners’) ontketent: de subsonische soundscapes, de onheilspellende klankspiegels, de uit de twilightzone afkomstige muziek, de in unheimliche, donkergele tinten badende fotografie. Schitterend ook hoe de cineast gebruikmaakt van de locaties – op de generiek staat weliswaar te lezen dat ‘Enemy’ werd ingeblikt in Toronto, maar volgens ons is Villeneuve gaan filmen in één of andere spookmetropool in het grensgebied tussen droom en realiteit. Het totaaleffect is veel meer dan zomaar een sfeertje: het is alsof je tijdens het bekijken van ­‘Enemy’ een andere bewustzijnstoestand binnen­glijdt; alsof je in een spookachtige trance terechtkomt die je achteraf maar moeilijk van je kunt afschudden. Af en toe voel je de ademtocht van andere regisseurs – Lynch, Kubrick, Hitchcock – maar ‘Enemy’ is (in tegenstelling tot het vorige week uitgekomen ‘­The ­Double’ van Richard Ayoade) origineel en verrassend genoeg om helemaal op zichzelf te staan; dat Villeneuve er bovendien in slaagt om de betovering tot in de allerlaatste, werkelijk verbijsterende shot vol te houden, mag overigens hoogst uitzonderlijk worden genoemd. De vertolking van Jake Gyllenhaal – nooit was hij beter – mag dan weer een tweepolige krachttoer worden genoemd.

Doe dus zoals ons: duik in de oranjerode schemer, ontdek een nieuwe cultklassieker, en luister achteraf nog eens naar de Walker Brothers – ‘After the lights go out, what will I do? / After the lights go out, facing the night without you...’


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234