null Beeld

Engelen 30 - Engelsen 0: Scala verovert Londen

Welke Belgische act heeft de laatste tijd het meeste succes in het buitenland? Nee, niet dEUS, en evenmin Triggerfinger of een andere nationale trots. Wel Scala, het meisjeskoor dat alleen al de voorbije maanden optrad in Spanje, Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en Engeland.

Serge Simonart

En dan heb ik het niet over - blufpoker waar meer dan één vaderlandse groep zich aan heeft bezondigd - één kleine bouwval waar enkel Belgische expats kwamen kijken, maar over meer dan zestig (60!) volwaardige optredens in prestigieuze concertzalen. Die landen opsommen zou Scala te weinig eer aandoen: ze hebben bijvoorbeeld niet één keer in Berlijn gezongen, maar al twintig keer. En op hun recente Amerikaanse tournee deden ze zeventien grote steden aan. Dus hoezo, 'onnozele seuten'? We reizen even mee naar Londen, op zoek naar het succesrecept.

Enkele quotes

HUMO Hoe hebben jullie ontdekt dat je kon zingen?
Jolijn Antonissen «Door op vakantie met mijn zussen op de achterbank van de auto het hele repertoire van Kinderen voor Kinderen erdoor te jagen.»
Katrien Verstreken «In het eerste jaar notenleer haalde ik het maximum voor zang. Ik was zeven, en héél trots.»
Sara Pieters «Ik heb altijd al veel gezongen, en toen ik als kind mee mocht doen aan de musical 'Annie', wist ik zeker dat het mijn roeping was.»

HUMO Met welke zin uit welk nummer hebben jullie moeite?
Sara «'Everyday I Love You Less and Less' van Kaiser Chiefs is lastig omdat we die tekst zo snel moeten zingen.»
Fien Huysentruyt «En in 'Dream On' van Depeche Mode zitten veel te veel s'en: 'Blame it on your karmic curse / Oh shame upon the universe / It knows its lines / it's well rehearsed...', en zo gaat dat maar door (zucht)

HUMO Durven jullie de leiding tegen te spreken?

Helena «Ja hoor. De zitstaking van 1 april is een mooi voorbeeld. We hebben Steven op z'n knieën gekregen!»
HUMO Steven, Stijn: waar slaat dat op?

Stijn «Op een bepaald moment in onze set zingen de zangeressen vanuit de zaal, en daarna wandelen ze terug het podium op. Om die tijd te overbruggen maakte Steven telkens een grapje: 'Ja, dames en heren, ze zingen mooi, maar van dichtbij zijn ze een stuk minder knap dan u had gedacht, hé.' Onze zangeressen waren dat op den duur kotsbeu en ze eisten een publieke verontschuldiging. Op een concert in Lommel in april hadden ze afgesproken: 'Als hij het nog één keer zegt, staken we.' En zo geschiedde: midden in het concert gingen dertig vrouwen op het podium zitten, en stonden wij voor lul. Steven hield even vol: 'Ik heb nog nooit voor een vrouw op m'n knieën gezeten, en zéker niet voor jullie.' Toen zijn de zangeressen opgestapt. Even later zat hij op z'n knieën (lacht)

HUMO Het is ooit anders geweest: jullie hebben het faillissement een paar keer recht in de ogen gekeken.

Stijn «Wij hebben altijd kwaliteit willen brengen, ook toen we het nog niet konden betalen: de beste klank, de beste videoprojecties, de beste draadloze headsets... Die investeringen hebben ons soms bijna de das omgedaan. In augustus zendt het Amerikaanse tv-station PBS een paar keer een tv-special rond Scala uit - wel, die special hebben we zélf gefinancierd. We hebben met grote zorg opgenomen cd's uitgegeven op een moment dat de cd-verkoop was ingestort. We hebben nu een eigen hangar én een eigen vrachtwagen om al onze troep te verslepen. Als wij in Engeland optreden, moeten we vooraf toestemming vragen aan de autoriteiten, omdat we dertig radiofrequenties nodig hebben voor de draadloze microfoontjes van onze meisjes op het podium. En voor het gebruik van zo'n frequentie moet je betalen, hé. Plus de verzekering, logies, eten, vervoer: het houdt niet op.»
Stijn «In de beginperiode hadden we zo weinig geld dat onze lieve moeder acht jaar lang alle kopies van partituren voor Scala heeft betaald. Ik ben ook lang thuis blijven wonen, omdat we elke verdiende cent opnieuw in Scala investeerden. En alle gasten die we voor Scala naar België haalden, logeerden en aten bij ons ma thuis. Onze ouders hebben ook het startkapitaal van onze bvba betaald, want wij hadden dat geld niet.»
Scala's 'Creep' is nu behalve in de trailer van 'The Social Network' ook te horen in een Franse en een Portugese film, en in de populaire serie 'Sons of Anarchy'. Het nieuws komt net binnen dat Scala ook in de trailer van 'Downtown Abbey' zit - de populairste kostuumserie van het voorbije decennium. Scala zal in 2012 ook opduiken in twee afleveringen van 'The Simpsons'. En Radiohead, een groep die z'n merk puur wil houden, heeft bij hoge uitzondering toestemming gegeven om 'Creep' te gebruiken voor een campagne van de Albert Kennedy Trust, die in het VK opkomt voor de rechten van holebi's, op één voorwaarde: het moet de versie van Scala zijn, want die vinden Yorke & co. mooi.

undefined

Het volledig interview leest u in Humo 3698 van dinsdag 19 juli 2011.

Engelen 30 - Engelsen 0: Scala verovert Londen

Scala - Creep

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234