'Ennemi Public': De lange schaduw van Marc Dutroux en Michelle Martin

Een kindermoordenaar wordt na z’n vrijlating opgevangen in een klooster in de Ardennen, maar al tijdens de eerste nacht verdwijnt er een jong meisje: u mag aan de zaak-Dutroux denken terwijl u kijkt naar ‘Ennemi public’, de alweer uitstekende Waalse thrillerreeks die zaterdag start op Canvas, maar liefst niet té hard.

Matthieu Frances (bedenker en regisseur) «Hoewel ikzelf en de drie andere bedenkers van de serie nog heel jong waren toen de affaire-Dutroux uitbrak, hing ze als een schaduw over onze jeugd. Toen Michelle Martin in 2012 vrijkwam, zagen we meteen dat een veroordeelde misdadiger die zich terugtrekt in een klooster een uitstekend dramatisch gegeven was. Je kunt de wereld tussen die vier kloostermuren gaan inkleuren, en het werpt ook allerhande maatschappelijke vragen op. Zoals: hoe ga je om met de gedachte dat er een kindermoordenaar in je buurt neerstrijkt? En dat hij misschien z’n dagelijkse wandelingetje doet in de wijk waar je kinderen schoollopen?

»Maar het allerbeste is dat die vragen niet beperkt zijn tot ons land en onze lokale geschiedenis. In het buitenland zitten ze immers ook met moordenaars, en daar vragen ze zich net zo goed af wat ze ermee moeten aanvangen: ze de doodstraf geven, ze laten wegrotten in de gevangenis of ze rehabiliteren. Kortom: we kunnen thema’s uitspitten die net zo universeel zijn als die in pakweg ‘The Sopranos’, en daardoor kunnen veel mensen zich ermee identificeren.»

HUMO Jullie moordenaar Guy Béranger heeft een verontrustend strafblad, maar hij is geen pedofiel.

Frances «Nee. We wilden de kijker op vertrouwde grond laten binnenkomen – aanvankelijk liggen de verwijzingen naar de zaak-Martin er vingerdik op – maar we slaan algauw een andere weg in. Zodra je weet dat Béranger geen pedofiel is, wordt hij gewoon een fictief personage dat je kunt, euh, haten. Al is dat ook relatief: Béranger is het gezicht van het kwaad, en ik wilde dat de kijker in hem makkelijk een monster kan zien, maar tegelijk moet dat masker af en toe scheurtjes vertonen, zodat je kunt zien dat er meer achter zit. Angelo Bison, de acteur die hem vertolkt, heeft er de perfecte kop voor.»

HUMO Ook bijzonder indrukwekkend: Stéphanie Blanchoud, die rechercheur Chloé Muller speelt.

Frances «Ah, Stéphanie is een supertalent: ze speelt in films, series en theater én ze zingt. We hadden een pak actrices auditie laten doen voor de rol van Chloé, en zij was de laatste in het rijtje. Ze deed het fantastisch, en toen Frédéric Castadot en ik elkaar na afloop spraken, bleken we exact hetzelfde op ons evaluatieformulier geschreven te hebben: ‘We hebben Chloé gevonden.’

»Al tijdens de voorbereiding heeft Stéphanie zich gesméten: ze is mee op pad geweest met de politie van Charleroi en Brussel en met de Cel Vermiste Personen, en ze heeft leren schieten en vechten met de blote hand – ze wilde haar personage zo dicht mogelijk op de huid zitten.

»Ik zag Chloé als een vrouwelijke John McClane, een actieheldin in hart en nieren, maar met een dubbele bodem: na verloop van tijd merk je dat die stoere houding een verdedigingsmechanisme is, en dat ze eigenlijk heel kwetsbaar is.»

HUMO Is het openingsshot een knipoog naar ‘Children of the Corn’?

Frances «Alleszins niet bewust, maar nu je het zegt: er komen inderdaad twee kinderen uit een maïsveld tevoorschijn (lacht).

»Er zitten trouwens wel wat knipogen in ‘Ennemi public’. We zijn alle vier fan van grote actieblockbusters, en we wilden er dan ook te allen prijze een portie actie in, ook al hadden we niet zoveel budget. Bij de RTBF sloegen ze groen uit toen we het woord ‘actie’ lieten vallen. Maar we hebben het been stijf gehouden en in elke aflevering één situatie uit een western gestopt. ‘Ennemi’ is dus een schoolvoorbeeld van de 21ste-eeuwse televisie: een western gecamoufleerd als een policier (lacht).»

HUMO Tot slot de obligate vraag voor al wie in serieverband werkt: komt er nog een tweede seizoen?

Frances «We zijn druk aan het schrijven en in de zomer beginnen we te draaien. ’t Is zoals altijd een hele onderneming, maar we hebben de plicht om aan het Waalse publiek te tonen dat onze generatie hoog mikt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234