Eno•Hyde - High Life

I woke up this morning, en ik had meteen zin om weer te gaan slapen. Vertoont dat soort symptomen nu eens nooit: Brian Eno. Precies veertig jaar na z’n nog steeds ­invloedrijke solodebuut ‘Here Come the Warm Jets’ en in een tijd dat ex-Roxy Music-collega Bryan Ferry in de eerste plaats aan zijn fysiek werkt, kan Eno nog altijd niet stilzitten. Hij werkte dit boekjaar al mee aan (goede) soloplaten van Damon Albarn en Owen Pallett, en nu brengt hij voor de tweede keer in een maand (!) tijd een plaat uit met Karl Hyde.

Hyde kent u als de frontman/co-songschrijver/grote muil/overlever/alcoholieker van Underworld. Hij zegt over het snelle werkritme: ‘Eigenlijk hadden we na die eerste plaat enkele promo-interviews moeten doen, maar we hadden zo veel plezier in de studio dat we liever nog wat bleven prutsen.’ Leg die woorden in de mond van Bono en je denkt: ‘Wanker.’ Van Eno en Hyde geloof je het, omdat ze al in geen vijftien jaar de indruk gegeven hebben naar aandacht en succes te hengelen. En omdat het plezier daadwerkelijk uit de groeven spat.

‘High Life’ is ook beter dan ‘Someday World’, de eerste Eno•Hyde. Hoor hoe Eno, de man die verantwoordelijk is voor de geboorte van ambient, het genre nu aan scherven tracht te gooien. Opener ‘Return’ zindert negen minuten tussen soundscape, ­shoegaze en geladen pop. Goede melancholie voor nachtelijke autoritten. Wat zeggen we: kabbelende wanhoop van een zéér hoog niveau. Ook ‘Time to Waste It’ – een exotisch Bounty-­strand waarop het net op zijn Belgisch is beginnen te regenen – is een hoogte­punt. Noem het ambient dub voor ons part, maar de sfeer is zo dik dat ze in plakken verkocht kan worden. De motregen muteert in donderwolken ter hoogte van ‘Moulded Life’ – alweer een song die je steeds opnieuw wil opzetten, ook al verrast ze je geen ­seconde. Je stelt tussendoor vast dat Hyde en Eno weinig zin hebben om tegenargumenten te bedenken voor zij die ‘achtergrondmuziek!’ staan te roepen. Ze halen gewoon de schouders op. Elektronica-adel mag dat.

‘High Life’ zal geen levens veranderen, en experimentele voorvechters zijn Eno en Hyde al lang niet meer. Maar we hebben de zes songs van ‘High Life’ graag gehoord, en het vermoeden bestaat dat we dat over drie maanden nog steeds zullen doen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234