Essential Killing

'Essential Killing', door Jack Nicholson
uitgeroepen tot de beste film van het jaar, is de vrucht van de samenwerking tussen twee wonderlijke heiligen: Jerzy Skolimowski
en Vincent Gallo
.

Skolimowski, de zoon van een Poolse verzetsman die werd terechtgesteld door de nazi's, is één van de reuzen van de Europese cinema: hij schreef mee aan het script van Polanski
's meesterlijke debuut 'Mes in het water', brak in de jaren zestig zelf door als cineast met het in België gedraaide 'Le départ', en is de regisseur van twee titels uit onze Persoonlijke Catalogus van Lievelingsfilms: het bevreemdende 'The Shout' (Alan Bates
speelt een mysterieuze vreemdeling die zich tussen twee geliefden wringt) en het werkelijk fantástische 'Moonlighting' (starring Jeremy Irons
als de voorman van een groepje Poolse gastarbeiders die in Londen een huis komen verbouwen).

Het idee voor 'Essential Killing' begon te rijpen toen Skolimowski boven zijn huis, in een desolate uithoek van Polen, met de regelmaat van een klok geheimzinnige Amerikaanse vliegtuigen zag neerstrijken die, zo werd gefluisterd, vol zaten met Afghaanse krijgsgevangenen.

Wonderlijke heilige nummer twee, acteur-regisseur-schrijver-muzikant-conceptkunstenaar-provocateur-zelfverklaard genie Vincent Gallo, is een rare snijboon pur sang: hij speelde ooit met de betreurde pop-artkunstenaar Basquiat
in een bandje, slaagde erin om zijn eigen spermavlokken als kunst te verkopen (eat thát, Jan Fabre
!), regisseerde Christina Ricci
en zichzelf in de losgeslagen stijloefening 'Buffalo '66' en is tevens de man achter de fameuze culthit 'The Brown Bunny', waarin actrice Chloë Sevigny
hem voor het oog van de camera aan een indrukwekkende blowjob onderwierp – die Vince.

Zijn nek heeft op Facebook naar verluidt een eigen profiel, maar boy-oh-boy, de man kan acteren. In 'Essential Killing' kruipt hij met een haast animale intensiteit en zonder ook maar één woord te spreken in de huid van een gevangen genomen Talibankrijger die na een gruwelijk partijtje waterboarding wordt overgevlogen naar een niet nader genoemd Oost-Europees land.

Wanneer de celwagen in de sneeuw over de kop gaat, springt hij als een doodsbang dier weg in de wildernis – en zo begint een verschrikkelijke overlevingsstrijd, die gaandeweg de allure aanneemt van een Bijbelse beproeving. En Taliban of niet, wij zaten met wild kloppend hart en pulserende bloedvaten met die uit zijn vertrouwde biotoop weggerukte woestijnbewoner méé te leven - als 'Essential Killing' één ding aantoont, dan wel dat het in onze hardware zit om partij te kiezen voor de underdog.

Terwijl we dit opschrijven zweven er andere, min of meer verwante films voor ons geestesoog: 'First Blood' en 'Figures in a Landscape' bijvoorbeeld (twee klassiekers uit het 'man on the run'-genre), maar ook survivalepossen als 'Into the Wild' en 'Touching the Void'. Maar 'Essential Killing' is, op een bijna unheimliche manier, veel puurder en sacraler. Skolimowski zit geen expliciete commentaren te leveren op de war on terror, weidt op geen enkel moment uit over de identiteit van zijn hoofdpersonage, maar beperkt zich tot puur registreren.

Hij maakt daarbij prachtig gebruik van wat Werner Herzog
ooit omschreef als de voodoo van de locatie: je hebt voortdurend het gevoel dat je er echt bént, en niet dat je tegen een green screen zit aan te kijken. Ter info: 'Essential Killing'werd grotendeels opgenomen in de buurt van Antarctica, bij temperaturen van min 35°, en Skolimowski moest na de laatste draaidag met een kanjer van een longontsteking naar de intensive care worden afgevoerd. Gallo van zijn kant diende dagenlang op blote voeten door de snerpende sneeuw te ploegen en deed voor de borstvoedingsscène (don't ask) een beroep op een échte lacterende vrouw.

Er zijn nog mensen die weten hoe ze moeten lijden voor de kunst.

Bekijk de trailer »

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234