null Beeld

Esther Freud - Liefdesval

In de keuze van haar thema's moet Esther Freud niet onderdoen voor haar overgrootvader Sigmund: een web van seks en dood, een geladen vader-dochterrelatie en geflirt tussen broers en zussen beroeren de gemoederen.

Julie De Mul

In 'Liefdesval' (De Bezige Bij) kuiert Freud verder op de weg die ze insloeg met haar doorbraakroman 'Hideous Kinky'. Ze beschrijft het tegelijk pijnlijke en spannende opgroeien in een gebroken familie met geheimen.

undefined

In de zomer van 1981 - tegen de achtergrond van het holle sprookjeshuwelijk tussen prins Charles en Lady Diana - trekt Lara met haar vader Lambert een drietal weken naar Toscane, op bezoek bij Caroline, een jeugdvriendin van hem. Eigenlijk kent ze haar vader amper. Toen ze vier was, gingen haar ouders uit elkaar; Lara groeide op in een commune in Schotland en keerde pas na een jaar reizen door India met haar moeder terug naar Londen. Sindsdien onderhoudt ze een afstandelijk contact met Lambert, die dag in dag uit schrijft aan een geschiedenis van Groot-Brittannië in de twintigste eeuw, zo nauwgezet 'dat hij eigenlijk nooit gestoord mocht worden, en dat betekende dat de weinige mensen die wel toegang tot hem hadden zich als uitverkorenen beschouwden, en elke seconde die hij met hen deelde als een geschenk ervoeren.'

In Toscane brengt Lara de dagen zwemmend en zonnebadend door, 's avonds luistert ze naar de gesprekken tussen haar vader en Caroline. Tot ze de steenrijke, machtsbeluste familie Willoughby ontmoet en smoorverliefd wordt op de knappe jongste zoon. De aantrekkingskracht is wederzijds - tot Lara's grote verbazing - en onder de schroeiende Italiaanse zon laat het vervolg zich raden. Ondertussen verleidt vader Lambert een gehuwde vrouw, die daarnaast aanpapt met de pater familias van de Willoughby's. Die laatste heeft zijn handen vol met een resem minnaressen, een vaste vriendin in Toscane en een echtgenote in Engeland. 't Gaat er kortom stevig aan toe.

Freud weet de erotische spanning mooi te schetsen, maar slaagt er niet in om haar personages - de zwaarmoedige Lambert, de kille Caroline en de decadente Willoughby's - even tastbaar te maken als pakweg de vele beschrijvingen van de welgevulde Toscaanse tafels. Ook sommige observaties van Lara, die als ontluikende schoonheid doorgaans geloofwaardig overkomt, variëren van flauw tot overbodig ('Hoe konden ze kind blijven, vroeg ze zich af, terwijl zij al zo lang volwassen was?'). 'Liefdesval' moet het hebben van het dromerige vakantiegevoel en de zomerse vibe. Haal u de sfeer van de broeierige prent 'Swimming Pool' voor de geest, maar vijl er de stoutste kantjes af. Zoiets.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234