null Beeld

Eten tijdens Rio 2016: het menu van onze medaillewinnaars

Het succes van de Belgen op de Olympische Spelen inspireert. U wil over vier jaar de concurrentie aangaan met Nafi, Greg en Jolien? Dan begint u maar beter nu al te trainen én gezonder te eten. Een secuur samengesteld menu is immers het halve werk, zegt sportdiëtiste Stephanie Scheirlynck. Zij loodste onze Belgische atleten naar hun medailles in Rio.

'Als je eet als een topsporter maar niet beweegt, kom je 1 kilo per week bij'

HUMO Wat moet ik op mijn menu zetten als ik op de volgende Spelen een Nafi’ke wil doen?

Stephanie Scheirlynck «Een zevenkampster traint elk van haar zeven nummers een paar keer per week, en dus meerdere nummers per dag. Dat gaat niet op een dieet van alleen maar groenten en fruit. Je zult ook veel koolhydraten moeten eten, zoals rijst, muesli, couscous, pasta en brood. Koolhydraten worden vaak gezien als een boosdoener – sommigen raden zelfs aan om ze volledig uit je eetpatroon te schrappen – maar voor sporters is dat absoluut not done: het is net hun belangrijkste bron van energie. Ook op rustdagen moeten ze koolhydraten eten, want dan recupereren ze van hun inspanning en moeten ze ook genoeg energie binnenkrijgen.»

HUMO Stel dat ik vooral heel véél wil eten. Welke sporttak kies ik dan best?

Scheirlynck «Zwemmers hebben gigantisch veel voedsel nodig, omdat ze vaak meerdere keren per dag trainen en hun lichaam veel energie verbruikt door de koude temperatuur van het water. Maar als vrouw heb je wel pech: je mannelijke collega’s zullen altijd meer mogen eten, zeker de gespierde types. Hoe meer spiermassa iemand heeft, hoe meer energie hij verbruikt.

»Wielrenners verbruiken ook enorm veel, al varieert dat naargelang het soort wedstrijd. Tijdens de bergritten van de Ronde van Frankrijk zitten ze vaak zeven uur per dag op de fiets, soms in een verstikkende hitte. Dan verbruik je gemakkelijk 7.000 calorieën per dag. Maar op vlak terrein met een sprint aan het eind ligt het verbruik niet zo hoog.

»Hoeveel uur je traint per week, is trouwens niet altijd een graadmeter. Een gymnaste, bijvoorbeeld, traint gemakkelijk dertig uur per week, maar de helft daarvan gaat op aan stretchoefeningen, die niet zoveel energie vergen. Een voetballer traint in vergelijking minder vaak, maar wel intensiever – en zal dus meer mogen eten.»

undefined

null Beeld

'Jolien D'Hoore snakte naar frieten. Dat kan gerust.'

HUMO Mogen er ook vetten op het sportmenu staan of zijn die uit den boze?

Scheirlynck «Ook in vetten zitten belangrijke voedingsstoffen. Een topsporter heeft toch al snel een vetpercentage van 10 procent – of ongeveer 70.000 calorieën. Ook die moeten elke dag op peil gehouden worden, zij het met gezonde vetten: plantaardige olie, noten, avocado’s... Verzadigde vetten, zoals chocola, echte boter of chips, kunnen dan weer niet.»

HUMO Daar gaat onze Olympische droom. Wat dan te denken van de McDonald’s in het atletendorp in Rio, waar sporters gratis fastfood konden afhalen?

Scheirlynck «Tja, dan is het een kwestie van discipline, natuurlijk. De dagen voor of na een wedstrijd kun je fastfood toch best links laten liggen. Maar een paar dagen later mag dat weleens, natuurlijk. Jolien D’Hoore snakte bijvoorbeeld naar een authentiek Belgisch frietje als ze weer thuis was, en dat kan gerust.»

HUMO Mag ik als ambitieuze amateur ook zelf beginnen te experimenteren met allerlei poedertjes en voedingssupplementen?

Scheirlynck «Ik zou toch eerst aan je voedingspatroon werken. Zolang dat niet helemaal op punt staat, vlieg je beter niet in de shakes of de poeders. Die bevatten vaak veel eiwitten, maar hier in het Westen komen die al overvloedig voor in ons dagelijkse eten. Alleen iemand die héél veel energie verbrandt, en zijn reserves niet met gewoon voedsel krijgt aangevuld, kan supplementen gebruiken, zoals sport- en recuperatiedranken.»

undefined

null Beeld

HUMO Er was een tijd dat elke joggende huisvrouw een Aquarius in de zwetende hand had. Is dat drankje nuttig voor fervente sporters?

Scheirlynck «Ja, energierepen en sportdranken zijn nuttig om te recupereren. Maar als je als vrouw met Start To Run begint om een beetje gewicht te verliezen, hou je het beter gewoon bij gezonde voeding. In principe geldt: wie korter dan een uur aan een stuk traint, en dat hoogstens vier keer per week, heeft voldoende aan gewone, ‘natuurlijke’ voeding.»

HUMO Wat zou er eigenlijk gebeuren als ik wél een intensief sportdieet volg, maar de training laat voor wat die is?

Scheirlynck «Dan zou je flink wat kilo’s bijkomen. Hoeveel weeg jij?»

HUMO Euh, vij... zestig kilo.

Scheirlynck «Wel, een topsporter verbruikt per dag gemakkelijk 1.000 calorieën meer dan jij. Als jij die aan jouw dieet zou toevoegen, kom je al snel 1 kilo per week bij. Binnen het jaar zou jij dus over de 100 kilo zitten (lacht).

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234