De familie Koning uit Hengelo speelt na het eten een potje Pandemic. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
De familie Koning uit Hengelo speelt na het eten een potje Pandemic.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

INTERVIEWBEDENKER BORDSPEL

Even ontsnappen aan de pandemie? Probeer eens het bordspel Pandemic

Het bordspel Pandemic is razend populair. Samenwerken en goed communiceren zijn in het spel belangrijker dan eigenbelang. Iets voor wereldleiders? Bedenker Matt Leacock: ‘Niet iedereen heeft genoeg geduld.’

Wat als je Donald Trump, Vladimir Poetin en Xi Jinping aan een tafel zet en ze het bordspel Pandemic laat spelen? ‘Ik denk dat ze de tafel zouden omgooien,’ zegt de Amerikaanse bedenker, Matt Leacock, via Skype. ‘Niet iedereen heeft genoeg geduld om naar de spelregels te luisteren.’

Nu ons land zich zo veel mogelijk thuis ophoudt, winnen bordspellen aan populariteit. Bol.com zegt anderhalf keer meer puzzels en bordspellen te verkopen als vorig jaar rond deze tijd, Spellenrijk rept over een verdubbeling en Bordspellenstore meldt zelfs een vertienvoudiging van de verkoop.

Pandemic, normaliter bepaald geen bestseller, behoort bij alle verkopers tot de populairste producten. ‘Het gaat echt knetterhard,’ zegt Gyon Wonink van Spellenrijk. Gemiddeld verkoopt hij zo’n tien exemplaren van het bordspel per dag, al is dat enigszins vertekend door ‘bedrijven die er in één keer zestig kopen’. Bij de Hengelose bordspellenwinkel Dondersteen gingen de afgelopen maand ‘bijna honderd Pandemics’ over de toonbank.

‘Ik ben niet verrast dat het spel populairder is geworden’, zegt geestelijk vader Matt Leacock (49) via Skype vanuit Sunnyvale in Californië, ‘maar zó populair, dat had ik niet verwacht.’ Eind april krijgt Leacock een kwartaalrapport toegestuurd met precieze verkoopaantallen, maar wereldwijd melden winkels dat ze zijn uitverkocht.

Het bordspel.  Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Het bordspel.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

– Waarom is nu net een spel over pandemieën zo populair tijdens een pandemie?

Matt Leacock «Ik denk dat mensen zoeken naar een luchtige manier om te verwerken wat er nu gebeurt. Misschien werkt het wel cathartisch en is dit goed voor onze psychische gesteldheid. Het zou een ander verhaal zijn als de mensheid vernietigen het doel van het spel was. Dat zou wrang zijn. Maar het doel is juist virussen verslaan, door samenwerking en goede communicatie.»

– Hoe bent u op een pandemie als onderwerp voor uw spel gekomen?

Leacock «Ik zocht naar iets dat zowel simpel als beangstigend is. Eén van de uitdagingen voor een bordspelmaker is zorgen dat het spel genoeg uitdaging heeft. Ik wilde een spel maken waarbij je moet samenwerken. Dat soort spellen heeft de reputatie zoetsappig te zijn, een feelgoodervaring. Dat hoeft niet, maar de uitdaging moet voor de spelers lastig en herkenbaar zijn.»

– De SARS-uitbraak is een inspiratiebron. Wat maakt virussen de perfecte vijand in een bordspel?

Leacock «Virussen zijn gevoelloos, harteloos en lastig onder controle te houden. Dat zijn allemaal angstfactoren. Het is gelukt om SARS redelijk in bedwang te houden. Toch was het steeds in het nieuws en had iedereen het gevoel dat het flink uit de hand zou lopen. Dat is nu wél gebeurd met het coronavirus. Een geschikte vijand zet veel op het spel: verlies je Pandemic, dan is de mensheid verloren.»

Bij Pandemic dienen de spelers de uitbraak van vier dodelijke virussen te beteugelen. Iedere speler reist de wereld rond met specifieke vaardigheden: de één is arts, de ander wetenschapper en weer een ander coördinator of onderzoeker. Door problemen op korte termijn in bedwang te houden, kan op de achtergrond worden gewerkt aan het ultieme doel: het ontwikkelen van vaccins. Juist het coöperatieve element heeft Pandemic zo invloedrijk gemaakt. Het doel is niet elkaar verslaan, maar een door het spel gecreëerde tegenspeler: dodelijke virussen.

– Biedt Pandemic een blauwdruk voor hoe het coronavirus kan worden bestreden?

Leacock «Niet echt, denk ik. Het blijft natuurlijk een speelgoedmodel. In het spel zijn er twee tot vier superhelden die over de wereld sjezen om alles op te lossen. In de echte wereld moet iedereen een steentje bijdragen, niet een paar beleidsmakers of medici. Het spel laat wel zien dat iedereen moet samenwerken om een virusuitbraak te overwinnen. Een virus heeft lak aan landsgrenzen.»

– Dat lijken wereldleiders soms te vergeten.

Leacock «Ik denk dat we het sociaal-maatschappelijk denken nu niet aan de top zien. Daarom is het belangrijk die boodschap te blijven uitdragen. We moeten de bestrijding van dit virus zien als een coöperatieve opdracht, in plaats van een competitieve. Het probleem is groter dan een individu of land. Het spel belichaamt die wijze van denken.»

Het spel Pandemic heeft een spin-off, Pandemic Legacy. Hier is het spel niet afgelopen na één sessie, maar duurt het 12 tot 24 potjes. De uitkomst van het ene potje heeft invloed op het volgende, bijvoorbeeld door steden die in quarantaine blijven of rellen die uitbreken. ‘Niet iedereen komt hetzelfde uit een crisis. Dat heeft Pandemic Legacy met de echte wereld gemeen,’ zegt Leacock.

(VK)

De leukste spellen voor twee volgens Humo

Slaat de verveling toe nu je aan huis gekluisterd bent? Humo stelde een lijst met de leukste spellen voor twee samen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234